14 109 läst · 15 svar
14k läst
15 svar
Varför får man inte spackla in kablar?
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholms
· 1 557 inlägg
Med risk för att bli idiotförklarad och hemsökt av hela elektrikerförbundet:
Alla vet att man inte får skrapa eller fräsa upp en skåra, lägga in lämplig kabel och spackla igen så det inte syns. Istället ska man lägga utanpåliggande med klammer eller fräsa upp en jätteskåra så att man kan lägga in en 16 mm-slang. Förklaringen är väl dels kylning av kablarna vid tung belastning och att man ska kunna byta ut kablar enkelt.
Nu är det så att min puts är ca en cm tjock och ovanför det ligger hönsnät, glespanel, slagg, sågspån och gammalt bös. Det skulle alltså gå jättefint att fälla in en sladd på 7-9 mm men inte ett rör på 16 mm.
När jag sa till elektrikern att utanpåliggande inte är lika snyggt tyckte han att jag skulle fixa till det med lite fogmassa och måla över det. Då faller ju hela resonemanget om att det ska gå att byta ut utan att göra ingrepp på ytskikt.
Nu gäller det en taklampa och med dagens LED-lampor så kanske man kommer upp i 20 W om man har en riktig dunderlampa. Om kabeln inte klarar en sådan belastning utan rejäl kylning så har man nog problem.
Så varför inte fräsa in en Kulo-kabel? Om den måste bytas om tjugo år kan man väl då lägga utanpåliggande?
Alla vet att man inte får skrapa eller fräsa upp en skåra, lägga in lämplig kabel och spackla igen så det inte syns. Istället ska man lägga utanpåliggande med klammer eller fräsa upp en jätteskåra så att man kan lägga in en 16 mm-slang. Förklaringen är väl dels kylning av kablarna vid tung belastning och att man ska kunna byta ut kablar enkelt.
Nu är det så att min puts är ca en cm tjock och ovanför det ligger hönsnät, glespanel, slagg, sågspån och gammalt bös. Det skulle alltså gå jättefint att fälla in en sladd på 7-9 mm men inte ett rör på 16 mm.
När jag sa till elektrikern att utanpåliggande inte är lika snyggt tyckte han att jag skulle fixa till det med lite fogmassa och måla över det. Då faller ju hela resonemanget om att det ska gå att byta ut utan att göra ingrepp på ytskikt.
Nu gäller det en taklampa och med dagens LED-lampor så kanske man kommer upp i 20 W om man har en riktig dunderlampa. Om kabeln inte klarar en sådan belastning utan rejäl kylning så har man nog problem.
Så varför inte fräsa in en Kulo-kabel? Om den måste bytas om tjugo år kan man väl då lägga utanpåliggande?
Huvudförklaringen är väl främst för att minska risken för personskada/död, när någon spikar upp en tavla eller liknande på väggen. Är det utanpåliggande kabel så händer det väl inte ens att man spikar i kabeln av misstag. Är det trådar i ett rör så är tanken att det finns så pass mycket luft i röret att spiken bara flyttar på trådarna åt sidan utan att penetrera isoleringen. Men är kabeln bara inspacklad och inte kan röra sig...
Det är precis som b8q skriver ovan. Om du nu ändå ska skära kan du väl bara skära igenom hönsnätet och fälla in din kabel? Fräser du ett 14 mm spår kan du knacka in 16 slang då sitter den utan klammer dessutom.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 198 inlägg
Det är väl någon EU-harmonisering.
Troligtvis är det dubbelmantlade som är OK att fälla in, alternativt dra utan rör.
Troligtvis är det dubbelmantlade som är OK att fälla in, alternativt dra utan rör.
Man ska undvika att dra kablar i rör, helst endast om man går genom en vägg då en kabel inte kan flytta sig tillräckligt.gusvo085 skrev:
Så i rör/slang är det tråd som gäller då är risken mindre, men visst i ett rör med max antal trådar idragna kan det även här bli ganska tätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 887 inlägg
Jag får väl krypa till korset och medge att jag inte visste detta. Däremot vet jag (=läser innantill) att inputsade kablar är en av ca 40 godkända metoder för ledningsförläggning i svenska regler. Att vi inte brukar använda denna metod är en annan sak.Fred vom Jupiter skrev:
De allra flesta kablar är också typgodkända för inputsning, t.ex EKK, EKLK, EXK, EXLQ men dock inte EKRK (kulo) vilken nog är det enda undantaget bland installationskablarna.
Spikskydd är ingen fråga här, dvs det är samma (höga) risk som för infällda rör. Spik i rör ska vi inte ha, inte heller i kabel. Detta är tänkt att lösas genom att förlägga kablarna där de förväntas finnas, t.ex rakt mellan dosa och uttag etc.
För övrigt går det att förlägga kabel utanpåliggande och "trolla bort" den med lite färg, se bild här https://www.byggahus.se/forum/el/26...lem-tacksam-hjalp.html?perpage=15#post2355110
Medlem
· Stockholms
· 1 557 inlägg
Jag har också läst (troligen i dina inlägg) att det kan vara tillåtet. Ville bara spetsa till frågeställningen lite. Problemet är att samtliga elektriker vägrar fälla in kabel vilket medför att det skriker hempulare om någon ser det, vilket visserligen är helt korrekt i mitt fall men man vill ju inte att det ska vara så tydligt. Dessutom måste jag göra det själv om jag vill få det snyggt när ingen elektriker vill.Bo.Siltberg skrev:Jag får väl krypa till korset och medge att jag inte visste detta. Däremot vet jag (=läser innantill) att inputsade kablar är en av ca 40 godkända metoder för ledningsförläggning i svenska regler. Att vi inte brukar använda denna metod är en annan sak
Spikskydd är ingen fråga här, dvs det är samma (höga) risk som för infällda rör. Spik i rör ska vi inte ha, inte heller i kabel. Detta är tänkt att lösas genom att förlägga kablarna där de förväntas finnas, t.ex rakt mellan dosa och uttag.
Spikskydd ger jag inte mycket för i puts och betong. När jag kommer dundrande med Julas borrhammare och tians borr tror jag att även ett rör med tre FK i får problem. Det är nog säkrare att köra en detektor för att hitta var ledningarna går och att undvika att borra någonstans på en rak linje mellan kopplingsdosa och lamputtag.
Tackar för klargörandet om Kulo/EKRK. Då undviker jag den om det blir aktuellt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 887 inlägg
Man bör samtidigt inte nonchalera den praxis vi har i Sverige, jag menar man förväntar sig inte att finna en inputsad kabel i en murvägg, så den är ju ganska chanslös mot både spik och borr om den skulle läggas utefter ett utsatt stråk.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 887 inlägg
Det fallet finns inte riktigt klockrent beskrivet, men jag ser det som att du får lägga en kabel där, men att rör är bättre. Om man ska tolka reglerna noga så ska ledningen i samtliga fall ligga innanför det yttre skiktet (skiva eller puts), dvs ledningen ska (givetvis) ha lite skydd på utsidan.
Detta fall räknas också som infälld förläggning när belastningsförmågan kommer på tal, i motsats till kabel i puts som räknas som utanpåliggande pga den bättre kylningen.
Detta fall räknas också som infälld förläggning när belastningsförmågan kommer på tal, i motsats till kabel i puts som räknas som utanpåliggande pga den bättre kylningen.