Vi har stambyte av kök o badrum. Föreningen betalar upp till standard. Sen kan välja själv: klinker, kakel, tvättställ etc. Ledspottar i taket, elvärme i golvet är olika tillval. Men jag tycker att badrummet blivit fult, fullt av rör, dom löper runt väggarna, ovanför dörren och i samma höjd. Målaren skruvade inte bort fönsterbeslagen när han skulle måla fönstret ( det gjorde jag själv). Han tejpar bara runt inge mycket till slipning innan målning. Ingen finess alls. De informerar inte heller om hur de ska göra och varför. Jag vill ju inte stå och ifrågasätta deras jobb hela tiden.
Bryr sig inte folk om sådant, har inte hört någon annan klaga i huset. Känns tråkigt när jag ändå kostar på en del att inte det känns som det var värt att göra det. Man kunde lika gärna haft en hyresrätt så ser det ut förutom valet av klinker, kakel samt handfat och skåp.
 
Vad var frågeställningen?
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
D
Hade nog varit bra med raka frågor.
Har du tagit upp dina bekymmer med styrelsen?
Satt i min styrelse i flera år. Det var många som kunde gnälla men ingen som ville göra anmäla till styrelsen.
Är svårt att kunna åtgärda något man inte får veta. Som ex granne frågar när ska tvättmaskinen lagas i tvättstugan den har varit trasig i över 2 veckor. Fråga tillbaka, har du anmält det till fastighetsskötaren. Grannens svar nej.
Mitt råd ta upp det med styrelse om du inte redan har gjort det.
 
Tyvärr är vårt hus mycket litet 12 lägenheter varav 1 är hyresgäst. Men ska maila ut och fråga. Det är jättesvårt för mig att veta olika lösningar och sätt att renovera badrum på. Sa till några av killarna som höll på i morse, målaren och kakelsättaren. Men de menade ang. rören att det såg ut så i alla lägenheter vid stambyte. "Och det går inte att titta i Sköna hem". Antar att dessa små badrum som är i dessa hus från 40-talet blir så här fula om man inte kostar på 100.000 på en renovering. De badrum man ser bilder på, som är smakfullt renoverade ligger kanske på.den nivån. Jag har lagt ca 40.000 utöver det som föreningen betalar.
 
I gamla lägenheter kunde rören vara inmurade och när man nu renoverar blir det till 99 % utanpåliggande dragning, så det är precis så som man gör idag enligt gällande regler. Det finns andra system med dold dragning men det kräver mera arbete och kostar betydligt mera. Om sedan rördragningen är proffsigt utförd eller inte måste bedömas utifrån bilder. Tolkar som det var din fråga.
Dina merkostnader är för materialval till vägg/golv och inredning, dvs det som tillhör lägenhetens ansvar att välja och sedan underhålla/renovera.
 
Tack Anders och andra som svarat! Ja, det är nya regler med rördragningar. Antar att de är gjorda på rätt sätt. Men jäkla fult är det. Kanske min fråga var något diffus. Min smärtgräns var nog ca 40.000 för renoveringen (En annan granne har lagt 25.000 och då valde hon marmorgolv) Min badrumsmöbler var dyrare samt ledspot i tak samt golvvärmen. Läste någonstans att badrummet inte var värt att lägga jättebelopp på (om man givetvis inte har mycket pengar att spendera utan bekymmer).
Men märker ändå att vissa moment är slarvigt utförda, t ex skruvar inte målaren av beslagen innan han målar. Eller frågar om vi tycker att det är viktigt. Vi har skruvat bort dem nu själva. Det är ju inte meningen att jag som "kund" ska vara byggproffs, målarproffs, kakelproffs etc för att ställa alla rätta frågor.
 
Brukar det inte vara en besiktning innan sista fakturan ska betalas? Vid större jobb brukar det alltid finnas missar som man påpekar vid besiktningen och som seriösa företag åtgärdar utan knot.
 
Visst ska anmärkningar mot utförandet i första hand tas upp med styrelsen, som har beställt arbetet. De kanske har kommit överens om att det ska se ut just på ett visst sätt, pga kostnad eller gällande regler.
Sannolikt är också arbetet utlagt på den firma som gav lägsta anbudet, vilket ofta brukar få följder för utförandet. Att målaren inte tar bort beslag är jag inte alls förvånad över, det tar ju en del tid för varje lägenhet och han arbetar mot ett fast pris. Varje timme "extra" kommer alltså slå mot hans netto om det inte uttryckligen specificerades i offertunderlaget.

Jag är inte förvånad att "standardutrustningen" är på hyresrättsnivå, det är sånt som offereras om inget annat är specificerat. Sedan kan man ju tycka att en lite mer aktiv styrelse kanske hade kunnat höja nivån till åtminstone golvvärme eftersom det är sånt som 9 av 10 ändå vill ha.

Sedan angående vad man ska lägga på badrummet. Det beror på vad du menar med "jättebelopp" men om man renoverar ett badrum i stockholm får man garanterat tillbaka pengarna och mer därtill. Saker som betraktas som standard idag är helkaklat, spottar i taket och golvvärme. Det du lägger ut på det får du tillbaka, men givetvis kan man inte räkna hem sådant som guldkranar, toalettstol i marmor, kakel för 2000 kr/kvm eller andra lyxgrejer.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Ta lite bilder och posta här så kommer du få hjälp att avgöra vad som är acceptabelt enligt fackmannamässig standard. Sannolikt finns ngt i kontraktet mellan BRF och firman som anger att AMA etc skall följas.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Här är lite bilder på rören som ringlar runt, men man vänjer sig väl vid detta. Fulare däremot är elsladden som hänger till vänster om handdukstorken. Hade jag vetat om en sådan konstruktion hade jag nog inte valt elpatron. Hoppas också att man kan montera väggskåpet så att det täcker den fula runda plattan som är skydd framför el till tvättmaskin. De hade också limmat fast en duschstång. Hoppas jag kan få bort den för jag vill inte ha den just på den platsen. Suck! Kakelplattorna "sticker ut" mycket lite på vissa ställen, det ger skugga i fogen. Vet inte, kanske jättesvårt att montera den storleken. Valde själv för lite kontrast mot klinkret på golvet, skulle varit snyggare med mörkare grå Sten och inte så ljusa fogar.Nästa vecka kommer handfatet och spegeln att monteras.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Tycker det ser ut som elektrikern inte visste att elen skulle anslutas till höger, ett förståeligt misstag ifall han inte fått titta på handduksktorken före eldragningen.

Utanpåliggande rören ser åtminstone fackmannamässigt utförda ut, i mitt hus hade jag aldrig tillåtit en sån installation, men i en BRF kan jag förstå att det är annat, det ska kosta minimalt och man lägger inte ut extra pengar för att det ska bli snyggare.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Gällande rör så är det helt Ok dragning och med bockade rör för att minimera antal kopplingar.
Täcklocket är heller inget konstigt. Så utifrån bilderna ser det ut som en helt vanlig installation.
Har liknande installationer både i bostad och fritidshus och ser inga konstigheter med utanpåliggande rör. Det är en smaksak vad man vill ha och även kostnadsfråga, trots allt är det ett bad/duschrum som i första hand ska ha ett praktiskt syfte. Tycker du fått en fin och snygg dusch/toa.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Även förut när bostadsbolaget renoverade var det placerat så med rören för vatten till höger och el till vänster med en ännu fulare lösning: en sladd som hängde ner bakom toan.
 
Tack för svar! Vad jag förstått av era svar och att läsa runt på olika forum handlar det om kostnader. Brf lägger sig förstås på en standardkostnad och sen får man välja till olika grejer. Annars skulle jag fått betala minst det dubbla för rördragning i väggar mm. OM det överhuvudtaget gått utan att minska ytan i badrummet ännu mer. Förstår faktiskt inte att folk har råd med så dyra ombyggnader i villor eller lägenheter om de inte är händiga själva och fixar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.