Hej! Jag ska upp med en innedörr jag har köpt 93mm djup M8×21 karm. Karmskruv köpte jag på Jula då jag glömde dessa först. Hylsan på skruven bottnar i det förborrade hålet. Använder jag fel skruv eller är tanken att jag ska genomborra karmen först? Jag upplever dessutom att hylsan är för grov. Den vill spräcka lacken i karmen runt hålet. Jag har mätt hylsan till 16,2mm i ytterkant av gängan. Tips? Mvh Micke
1450432582645217022098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skall genomborra karmen, där karmskruven skall sitta, innan du börjar montera upp dörrkarmen.
 
Hålen ser nästan alltid ut så nu. Detta för att du ska kunna använda karmhylsa (en annan typ av karmskruv). Om man vill använda vanligt karmskruv, får man borra, för att få genomgående stort hål.
 
Sätt karmen där den ska sitta och kila den sen tar du en karmskruvsborr och borrar ur, då centrerar skruven perfekt sen.
karmskruvsborr_medium.1435655294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karmhylsa måste man också borra för. Det är väl egentligen bara om man drar fast karmen med en vanlig skruv och kilar man inte behöver det.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
xibeca skrev:
Karmhylsa måste man också borra för. Det är väl egentligen bara om man drar fast karmen med en vanlig skruv och kilar man inte behöver det.
Du har rätt, fel av mig.
 
14 mm borr
 
Personligen tycker jag karmhylsan är mycket bättre än karmskruv. Lättare att montera och justera. Har även stött på ett flertal sönderdragna karmskruvar och då är det bara att ta fram tigersågen ��
 
Funkar dom bra? Behöver man klossa bakom? Är de justerbara?
 
verktygsgurun skrev:
Funkar dom bra? Behöver man klossa bakom? Är de justerbara?
Kila om du vill men det fungerar även utan kilar.
De övre "gängorna" närmast skruvskallen har ingen stigning utan är endast ringar som kilar i hålet i karmen vilket gör att du har en viss justeringsmån.
Personligen så kilar jag ofta om det inte är karmhylsor under själva montaget och tar bort kilarna efter att jag fäst karmen så jag använder kilarna för att centrera karmen rätt i urtaget.
Om du använder kilar som du tänkt låta sitta kvar efter montaget så kan du använda valfria skruvar eller spik då karmen då är stum (skruva/spika i så fall igenom kilarna).

Läs byggmax information så framgår det nog bättre.
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/ovriga-skruvar/karmskruv-p24068
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.