-MH- skrev:
Jag hade helst velat att de fixat, men nu får jag väl göra det själv. Vågar man flytta på fibern innan den går in i konvertern? Skulle vilja tatta om den.
Jag ska snart få bredband från Sollentuna Energi och frågade om man kunde flytta runt konvertern i efterhand, och de var inte direkt pigga på det. Men de sa inte nej helt heller, utan de kunde lägga en extra snurra inne i huset så man hade lite att jobba med. Det viktiga att tänka på är att du inte får dra fiber i för snäva radier så den knäcks, händer det så måste de nog blåsa ny fiber (om de inte kan skarva någonstans). Minsta radie beror på fibertyp och diameter, men inte snävare än runt en colaburk är en tumregel, helst mer.
 
Ganska dumt att flytta ett fiber uttag i efterhand. Största anledningen är att i uttaget ligger en liten ring med fiber utan det yttre höljet. Man brukar göra så för att ha platts när man svetsar den och sedan rulla ihop den och vira den runt nått fäste beroende på vilket uttag man har. Har man otur så måste man flytta på fiber ringen för att lossa uttaget vilket kan resultera i att ringlan lossnar och då är det inte lätt att få tillbaka den hel om man inte är van
 
Visst är det dumt att de inte drog fibern där de skulle från början, men nu får jag väl försöka fixa det åt dem.
 
Tar du det bara försiktigt och inte böjer den som LSA skrev så går det bra.
Din tråd fick mig att se till att jag vill ha kopia på den installationsbeskrivning som Telia upprättade här... :)

Hoppas du får till det som du vill :)
 
lär nog inte vara så populärt att koppla ur fibern.........vi hade haft fiber i ett par månader (helt nyinstallerat) när det helt plötsligt bara tvärdog. Efter mycket om och men för det kunde ju inte vara deras fel såklart för allt var ju nytt så masade de sig hit och konstaterade att fibern var skadad. Vet inte om de blåste i ny eller om det går att laga på annat sätt men han frågade om jag hade brutit plomberingen till dosan där den kom in. Näe varför skulle jag det sa jag men de plomberar alltid sa han........Så det var typ mitt fel att den var skadad.
 
De termineringsboxar jag har sett har inte varit plomberade, så universellt är det inte.

Har du separat termineringslåda och mediakonverter, eller sitter de ihop? Om separata, behöver du flytta termineringslådan, eller räcker det med konvertern?
 
Min naiva plan var att flytta terminerongslådan, så jag kunde få lite mån och rycka tillbaka fiberslangen genom väggen och få den att gå rakare ner i marken.
Se bilder tidigare i tråden.

Kanske är dömt att misslyckas?
 
Jag tittade just på bilden igen. Det kan nog gå att flytta tillbaka lite.

Jag skulle börja med att öppna locket på fiberuttaget och kontrollera om ducten är fäst som den ska (buntbandad normalt). I så fall går det nog bra att försiktigt lossa ducten från väggen, lossa fiberuttaget från väggen och backa hela härligheten.Ta ut fiberpatchen och var _väldigt_ noga med att inte få smuts på den eller skarvdonet som sitter fast i fiberboxen. Bäst är om du har kvar originalpluggarna som skyddade patchfibern och skarvdonet när patchfibern och fibertermineringsboxen levererades.

Gör inget som dammar när kontakten är oskyddad. Inget slagborrande då med andra ord!

Jag ser inte riktigt vilken termineringsbox de har använt. Skanova är glada för en modell där man "skjuter ut" skarvdonet med patchfiberns kontaktdon med en lite spak på sidan. Man för ner (upp i ditt fall?) den mot en fjäderbelastning och då blir kontaktdonet synligt så man kan få tag i det och dra ur patchfibern.

Om ducten inte är förankrad inne i termineringsboxen är det nog lite mer ömtåligt att flytta på den. Fibern är oftast inte otroligt känslig, men mellan ducten och termineringsboxen kan man få rätt mycket kraft av misstag.
 
Tack för tipsen! Kan man byta patchfibern tI'll en längre? Eller är det special? Senast jag höll på med fiber så var det FDDI i en meter fiber ungefär...
 
Det ska bara vara att köpa en längre patchkabel. Det kan hända att det finns mer av patchkabeln upplindad inne i basen till Inteno-lådan. Det är bara att öppna locket och se hur mycket där finns. Räcker inte det så köp en längre med samma egenskaper (fibertyp och kontaktdon).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.