Bra vaxtips här, ska göra om några nattduksbord och jag tror det där vaxet kan bli riktigt fint.

Här är mitt senaste bord, utebord som jag använde bets på och epifanes marine varnish, jag tycker det är en riktigt fin finish:
22241663955_9b9303afa1_b.jpg
 
  • Gilla
jacobsnickrar och 1 till
  • Laddar…
Mitt betongbord ifrån skryttråden. Behandlat med Osmo hårdvax. Väger bly. Vi är nöjda!

Visa bilaga 142218
 
  • Gilla
breeder och 4 till
  • Laddar…
Såhär blev det (stagen ska målas vita ännu)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Hej. Bidrar med ett bord. Mitt första så jag känner att den inte passar i skryttråden.
Ca 100 år gamla plank som jag slipa av och knåpade dit lite ben. 101cm brett och 270cm långt.
Är mycket nöjd med det.
 
  • 20151215_063107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sister ray och 2 till
  • Laddar…
evojenza skrev:
Hej. Bidrar med ett bord. Mitt första så jag känner att den inte passar i skryttråden.
Ca 100 år gamla plank som jag slipa av och knåpade dit lite ben. 101cm brett och 270cm långt.
Är mycket nöjd med det.

såna plank skulle jag gärna få tag på, men det är nog mer eller mindre omöjligt, om man inte har en gamal gård eller liknande å kan ha turen att hitta de:) riktigt snyggt,

hur ser benen ut?
 
Här ser man benen. Alla småbrädor under är från när jag riktade upp dom för dom kupade så förbannat.
Planken kommer från ett torp som skulle renoveras. Alla var överens om att det var synd att kasta dom men ingen ville ha dom. Så jag tog dom och förvarade dom i några år tills jag flyttade in i ett större hus.
Jag har några till i varierande storlek och skick. :)

Tackar.
 
  • IMG_20151213_181112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
berne88 och 1 till
  • Laddar…
Sitter och kikar pp blocket nu, efter likande virke, blir mkt mer liv i bordet, men det man hittar är så långt bort...:( får ha ögonen öppna, å hoppas att de drycker upp
 
Jag kan kolla hur mycket jag har. Går väl säkert att skicka upp på något sätt.
Annars prata med snickare, dom kanske vet när och om det ska renoveras i gamla hus
 
Hej krester,

Angående vaxet.
Körde du hela processen enligt manialen?

"Förbehandla med möbelrengöring. Påför vaxet med en dyna av polerulll 0000 längs med träets fiberriktning. Låt torka 2 - 4 timmar, gärna längre. Polera därefter med polerull 0000 eller med polerduk av tagel. 150 ml räcker till ca 3-4 m2."

Var hittar man dynorna och ullen?


krester skrev:
Ja vaxet fyller ut alla små håligheter och gör träet lent och fint. Vaxet ger framför allt färgen som gör att plankorna ser gamla ut. Innan vaxningen har jag även slagit brädorna med skruvar, singel, hammare och gängstavar för att det ska se gamla och slitna ut.
Mina plankor är egentligen helt nya ��

Vaxet heter antikvax med valnötsfärg.
[bild]
 
Lägger mej i här. Slöjddetaler.se har det du söker.
 
evojenza skrev:
Lägger mej i här. Slöjddetaler.se har det du söker.
Inte polerull 0000. :p

Tack!
 
evojenza skrev:
[länk]

Varsågod
Stålull? Det var som f-n. Jag letade bomull eller liknande.
Då ere bara att lägga en beställning.
Ska bygga ett vardagsrumsbord och tänkte betsa först men vaxet ser ju kanon ut och är enklare.
Tack igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.