Hej! Ny här på forumet och rookie på det här med hus. Jag är spekulant på ett fritidshus och det visade sig vid besiktningen av krypgrunden att hela trossbotten behöver bytas ut helt. Jag blev inte avskräckt av det eftersom huset i övrigt är i fint skick plus att säljaren har gått med på att stå för större delen av kostnaden för att byta ut.Jag har fått offert på rivning av botten, utbye av trossbotten och nya golv för 140 000 inkl material (med 30% rotavdrag pga sänkningen efter årsskiftet). Därtill kommer ju kostnad för avfuktare. Allt arbete kommer jag behöva lägga ut pga bristande kunskap och tidsbrist. Huset är 53 kvm.

Min fråga är, när man ändå river upp allt och lägger ny grundt, bör man satsa på att bygga en grund med samma konstruktion eller är det att rekommendera att välja en annan konstruktion tex gjuta betong edyl och att det i längden lönar sig även om det initialt kanske är dyrare. VIlka alternativ finns och vad rekommenderar ni?

Tacksam för hjälp!
 
Hej och välkommen till Byggahus

Det är normalt inget problem med träbjälklag med trossbotten, i fritidshus är det väldigt vanligt.
Att gjuta betonggolv är en helt annan historia och då beror det ganska mycket på hur det ser ut idag om vilka lösningar som kan vara aktuella.

Lycka till :)
 
Först och främst måste man ta reda på och åtgärda orsaken till fuktskador a så man inte hamnar i samma sits igen.
Det är även svårt att veta omfattningen av skadorna i förväg, brukar ofta vara mer än man tror.

Jag skulle inte låta vilken hantverkare som helst utföra detta jobb alternativt gjuta platta i befintlig torpargrund, då det är av största vikt att man är väl medveten om förutsättningarna och riskerna med den aktuella konstruktionen.

Men priset du har fått känns väl ganska ok ty det kan vara ett riktigt hästjobb om det skall bytas syll ar grävas ur gjutas stöd o fixas. Är dock viktigt att det görs rätt och riktigt!

I vårat hus hade tidigare ägare gjort diverse fusklösningar/förbättringar som snararare gjorde problemen värre....
 
Vilket alternativ man väljer beror mycket på förutsättningarna, är dock helnöjd med vår gjutna platta med golvvärme i vårt gamla timmerhus (dock bara 5 år gammalt än o den gamla trossbotten var ju runt 100 år, får de hur kåken står sig om sisådär 50-100 år)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.