Hejsan,

Skulle behöva lite råd och synpunkter på hur jag ska planera ny installation av larm för att hamna någorlunda rätt från början med kabeldragning, larmtillbehör etc.
Bor på landet och vill ha en bra larm täckning. Tomten är på 12.000m2 med sex byggnader.

Larmenheten är en Siemens SPC 4320 och sitter i en garderob i entréhallen i bostadshuset.
Kommer börja att larma bostadshuset för att sedan varefter larma upp resterande.

Bostadshuset har entréplan och en övervåning. Finns en entrédörr i hallen, en fönsterdörr i vardagsrummet och tv-rummet.
Om jag sätter en rörelsedeckare i vardagsrummet så täcker den större delen av enréplan inkl. hallen och entrédörren men inte tv-rummet.
En rörelsedeckare i sovrummet på övre plan skulle täcka i princip hela övre plan.

Under en del av huset finns pannrum med elcentral och förråd. Denna kan bara nås via en yttre källardörr. Lätt att dra kabel dit från larmcentralen.

Garage ca 25m från huset finns garage med 3st portar + gångdörr. Det är en "öppen hall" där en rörelsedeckare skulle täcka hela garaget.
Går en kabelslang under mark mellan garaget och pannrummet vilket gör det lätt att dra kabel dit.

Gäststuga ca 40m från garaget finns en 2 rums gäststuga med entrédörr och 2st fönster.
Går att gräva ner kabel dit.

Ladugård (inga djur) ca 60m från bostadshuset (annan riktning än garage och gäststuga).
Den har två portar på var sin långsida samt en mindre dörr på långsida till vedbod samt en gångdörr på en gavel som via ett vindre rum leder vidare in till stora utrymmet som portarna går till. En rörelsedeckare skulle täcka "stora utrymmet" men inte vedboden eller gångdörren på gaveln med lila rummet.
Går att gräva ner kabel dit.

Verkstad ytterligare ca 20m från ladugården ligger en verkstad som är en stor hall. Två portar och ett fönster finns där.
Går att gräva kabel dit.

Trädgårdsskjul ca 10m från verkstaden ligger ett trädgårdsskjul med en gångdörr.
Går att gräva kabel dit.


Mycket tacksam för guidning.
 
Redigerat:
RilleRock
I ditt fall skulle du nästan haft en 5320 beroende på framtidsplaner.
4320 stödjer upp till 4 manöverpanelrar, 3 expansionsenheter samt 4 larmområden.
Vet inte ditt syfte med anläggningen?
Skall allt eller inget vara larmat, skall byggnaderna vara individuellt larmade oavsett av varandra?
Kanske skall hyra ut gäststugan i framtiden eller annan verksamhet i de andra byggnaderna så det krävs fler manöverpanelrar för separat avlarmning?
Skall du bara "inom" verkstaden kanske det är skönt att slippa traska inom huset för avlarmning?

För 4320:
Med tanke på att du redan har en 4320 så hade jag dragit fram buskabel med 2 komunnikationspar för återvändande slinga samt ett tjockt strömpar samt monterat expansionsenhet i garage samt ladugård med strömförsörjning.
Utifrån där dragit mångledare så det inte blir något spänningsfall till nästkommande byggnader.

För 5320:
Buskabel enligt ovan
Bostadshus>Garage>Gäststuga

Bostadshus>Ladugård>Verkstad (Vanlig 10*2*0,5 till trädgårdsskjul beroende på syfte).

Därefter hade jag satt 1 expansionsenhet i garage med strömförsörjning, gäststuga, ladugård med strömförsörjning samt i verkstad.
Du är inte låst med ingångar, du kanske vill ha 1 siren per byggnad eller styra något annat.
En annan fördel med buskabel fram är att du kan montera manöverpanel i varje byggnad om så behövs vad tiden lider.

Som sagt vad är dina framtidsplaner?
Skall ju inte göra det mer invecklat än som behövs :)
 
Tack @RilleRock för ditt svar!

Det är bl.a. om detta som jag behöver rådgivning hur jag planerar det och som du nämner så borde jag kanske ha börjat med det innan jag köpte 4320.... :confused:

Min grundtanke är, sen om det är rätt eller fel är jag tacksam för åsikter om:

Bostadshuset inkl. pannrum skalskydd om natten, går på samma manöverpanel.

Garaget separat larmat med manöverpanel vid gångdörr (?). Här bör det larma av när en port öppnas med fjärren (finns 3 portar på garaget)

Verkstaden bör vara separat larmat med egen manöverpanel.

Ladugården är av äldre slag med gissna portar och dörrar. Här kanske man kan ha en manöverpanel som även sköter om trädgårdsskjulet straxt intill (ej prioriterat)?

Gäststugan kommer inte att hyras ut i framtiden och är inte prio att larma, men kanske på sikt kan kopplas samman med annan lämplig byggnads larmslinga.

Vad är lämpligt att använda som buskabel och tjockt strömpar?

Så här ser det ut från ovan. Garaget är nybyggt och därför enkelt ditritat.

Hemma.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testar börja fundera i en annan ände... Hur kommer man till gården? Bil endast: Begränsa tillträde med hjälp av grind ifall det är praktiskt möjligt med tanke på brevbärning, varubud och annat. Jag skulle nog lägga en helg + en tusenlapp på en stor flaska märk-dna och en stor skylt sätta nere vid vägen för att göra infarten mindre lockande. Och så gå runt och filma i alla skåp och lådor som dokumentation. Är man en som filmar och en som plockar och talar så går det ganska snabbt inventera.

Om man kan anta att eventuella tjuvar kommer med "egen" bil lär de nog köra direkt upp till huset och stanna för att "fråga efter vägen" och kolla runt huset... (Alltså kanske läge för kameror för att ha lite koll på vad som händer utanför huset och borta vid verkstaden och ladugården.) Finns gårdspump med diesel? (Täcks den in av kamera eller kan den flyttas?)

Finns det legitima besökare som kanske lånar och ställer av grejer? Isåfall kanske det finns områden som inte alls ska larmas. Man kan väl säga att det som är ordentligt låst också kan larmas. Sällan är ladugårdar ordentligt låsta och kanske det vore med kamera där också för att verifiera att det verkligen är otyg på gång och inte bara en granne som lämnar av en låda grejer som inte ska stå ute i regnet och bli blöta.

Garage, verkstad och boningshus. Här finns ju garanterat lättåtkomligt värde. Jag skulle välja att ha rörelsedetektorer som tittar i kors på bottenvåningen, en rörelsedetektor på övervåning och så kompletterat med magnet på någon lämplig innerdörr som normalt är stängd.
Är garderoben i hallen bästa läget för centralenheten och triggas rörelsedetektor garanterat innan man kommer till garderoben som väl allaredan har en riktigt bra magnet på insidan av dörren. Centralenheten är ju viktigast att skydda, därefter får man väl gå efter värde eller oersättbarhet.

På tal om oersättbart: Brand. Den tar ju allt som bekant. Brandvarning. Klarar gården och ev. firma en brand eller ryker både hem och inkomst? Finns brandsäkert skåp och sköter du databackup... Just a thought så här i adventstid.
 
Tack för dina synpunkter @barfotalasse!

Den enda infarten är från vägen då det är åker på övriga tre sidor vilka det i och för sig går att ta sig fram gående men mycket grejor kan man inte släpa med dig då det är en bra bit att gå.

Tanken är att det ska blir en grind vid infarten men denna kan inte vara låst för slambil, transporter etc ska kunna komma in.
Funderingarna finns att ha den motorstyrd och kunna öppna den på distans när någon behörig vill ha tillträde.

Kameraövervakning är också något som finns önskemål om i framtiden.

Brandsäkert skåp och databackup till datalagring på annan ort finns.

Det som känns primärt att larma är bostadshus, garage och verkstad vilka också är prio. Sedan funderar jag på att ha ett par kameror som aktiveras av rörelse på tomten.
 
Om garage och verkstad kan organiseras så att det bara finns en väg in och en väg ut skulle man ju kunna larma på och av via brytare i dörrlås. Då är inbrottslarmet alltid på i dessa två områden när dörr är låst.

Bostadens inbrottslarm styrs på klassiskt vis med magnetkontakt på dörr och knappsats innanför på de kanske två ytterdörrar man använder. Nyckel till garage och verkstad förvaras i larmat område.

Brandvarningslarm i Bostad o källare, gäststuga, verkstad, garage.

Övervakning av gårdsplan och omgivning med inspelning till molntjänst. När ska den vara igång? Vad triggar detta? Är området som ska övervakas så pass händelselöst att det är vettigt med meddelande o film i mobilen ifall något rör sig? Skulle ju bli ganska hopplöst företag att försöka övervaka en livligt trafikerad gårdsmiljö genom att titta i mobilen varje gång något rör sig. Begränsa tillträde är ju bäst. Går det att organisera? Att övervaka besökares rörelser kan ju bli hur krångligt som helst.
Men har man kamera vid infarten och på gårdsplanen som filmar rörelser och laddar upp i molnet finns i alla fall omedelbart åtkomligt spaningsuppslag ifall inbrottslarmet skulle gå... Det är ju i alla fall långt mer än vad gemene man har, och ändå en lösning som inte kräver någon kontinuerlig aktivitet från din sida.
Jag antar att SPC kan routa bild från kamera till dig o några andra behöriga samtidigt som inbrottslarm mm går direkt till larmcentral (så att du vågar slå av mobilen någon gång), men kolla med någon som kan hur detta skulle byggas bäst i verkligheten.
 
Redigerat:
Det låter överlag bra!

Verkstaden har två slagportar bredvid varandra där den ena agerar "gångdörr" så där är det fullt möjligt att hitta på nåt med dörrlåset.

Garaget däremot är förvaring av bruksbilar och har en gångdörr samt 3st takskjutportar som öppnas när bilar ska köras in och ut.
Där behöver man hitta på nåt funktionellt.

Det är en ren bostadsgård och ingen arbetsplats så det ska inte vara nån särskild rörelse där då vi inte är hemma eller sover utöver ev. varutransport, ev. hantverkare, slambil, sotare etc.
 
...Där behöver man hitta på nåt funktionellt...
Finns eller går det skapa det någon slags gemensam nämnare mellan garage och verkstad som gör att de skulle kunna larmas på -och av- på principiellt samma sätt? Jag tänker att det blir rörigt om larmet funkar på olika sätt på olika ställen, och risken för oavsiktliga larm och tillkopplingsfel ökar.

Det kanske blir garaget som får 'visa vägen' för hur det ska fungera och så bygger man så att larmet funkar principiellt lika i verkstaden. Logiskt, enkelt och man ska känna igen sig.

Om garageportarna behöver kunna öppnas var för sig utifrån och går det sätta mikrobrytare på garageportarna så att nyckel larmar på och av, då vore det ju smidigt. Fast kostnaderna skenar... Dyrt blir det ju också att sätta flera manöverpaneler utomhus och inte särskilt smart heller, för lite då och då kommer någon att "hoppa över" manöverpanelen och gå direkt på att sticka nyckel i låset och öppna.

Men om man gör såhär istället. Man har bara sådana där sektioner med in- och utpasseringsfördröjning och en knappsats som är omöjlig missa där inne i garaget.
Det ska alltså vara omöjligt missa att man satt igång en rejält tilltagen fördröjning när man öppnar -även fast bilen står utanför med motorn på och det regnar småspik. Man skulle kunna koppla ett par rörelsedetektorer till detta i garaget och så en knappsats med separat blixt och summer bredvid innanför på väggen.

Inpassering: Man går in vilken väg som helst och när man kommer in i det larmade utrymmet sätts inpasseringsfördröjningen igång. Det blinkar och surrar vid knappsatsen och man larmar av där.

Utpassering: Man larmar på vid knappsatsen innan man stänger och har gott om tid lämna och låsa.

Inbrott: Inpasseringstiden går ut, larmet går, utomhussirenen vid garaget tjuter, larmcentralen börjar forska i vad som hänt. Eventuellt slår boven sönder detektorn och sätter igång sabotagelarm eller hänger mössan på den och löser ut antimasken också.

Kan nog vara vettigt ha två sektioner med var sin kombidetektor kopplat på detta sätt, gärna i var sitt hörn av garaget +dörrmagnet på sidodörren kopplat lika.
Det kommer alltså inte bli några regelrätta inbrottslarm här så fort någon sticker in armen. Syftet är att någon börjar undra vad som står på. Om sektionerna funkar som vanliga inbrottsektioner efter att fördröjningstiden gått ut får man ju effekten att det skickas fler signaler om att någon fortsatt befinner sig i lokalerna även fast inpasseringtiden gått ut.

Och så kopplar man verkstaden lika.

Vill man så kan ju säkert kamera kopplas till detta. Frågan är ju om den startar samtidigt som inpasseringstimern, för vore jag tjuv skulle jag väl chansa och slå sönder kameran (som kan styrka pågående inbrott). Och då vore det ju lite trist för larminnehavaren ifall kameran dog en sekund innan inpasseringstiden gick ut och därmed aldrig skickade en endaste bild...

Notera att jag inte är larminstallatör så det här med att ha flera sektioner med in- och utpasseringsfördröjning kanske inte är ok alls. Men i mitt huvud verkar det klart rimligt. Han som kan SPC, dvs Rille, kan säkert vägleda här.
 
Skulle nog vilka ha verkstad och garage med separat på-/avlarming.

Gällande garaget så har det en gångdörr samt 3st takskjutportar med fjärrkontroll. Det vanligaste scenariot kommer att vara att man med fjärrkontrollen öppnar porten till det fordon man ska använda, kör ut och utan att lämna bilen stänger porten med fjärrkontrollen.
Likaså när man kommer hem igen så öppnas porten med fjärrkontrollen, man kör in och parkerar och går sen ut via porten och stänger den efter sig med fjärrkontrollen.

Detta gör att det skulle behövas någon lösning som kan slå av/på larmet i samband med att man öppnar/stänger garageporten med fjärrkontrollen.
 
ha verkstad och garage med separat på-/avlarming.
Jo, tänkte nog att det skulle vara tre separata områden.

Kanhända går det att göra någon specialare så att du ändå kan använda fjärren till de tre portarna för att larma på och av. Jag tänker att någonstans måste det ju skickas en signal till en motor att en port ska öppnas, och då skulle larmet kunna snappa upp den och tolka det som att garaget ska larmas av. En påhittig larminstallatör-svagströmselektriker borde kunna lösa detta enkelt.

Jag antar att om man låter en larmfjärr styra portarna via en utgång på larmet så kanske det inte finns någon annan möjlighet än att låta alla tre portarna öppnas samtidigt -och det vore ju lite B... :)
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
RilleRock
Jessnet skrev:
Skulle nog vilka ha verkstad och garage med separat på-/avlarming.

Gällande garaget så har det en gångdörr samt 3st takskjutportar med fjärrkontroll. Det vanligaste scenariot kommer att vara att man med fjärrkontrollen öppnar porten till det fordon man ska använda, kör ut och utan att lämna bilen stänger porten med fjärrkontrollen.
Likaså när man kommer hem igen så öppnas porten med fjärrkontrollen, man kör in och parkerar och går sen ut via porten och stänger den efter sig med fjärrkontrollen.

Detta gör att det skulle behövas någon lösning som kan slå av/på larmet i samband med att man öppnar/stänger garageporten med fjärrkontrollen.
Inga problem sålänge det finns ett stabilt relä 12-24V (alt pot. fritt) i portautomatiken
som ändrar läge vid öppen/stängd port.
Då programmerar man som så att portlägesautomatikens relä blir en "förbikopplare" och när den ändrar läge bortkopplas valda detektorer och återgår till det normala igen när reläet ändrar läge.

(Viktigt är i det scenariot är att använda portkontakter avsedda för golv och att det verkligen sluter tätt så de inte står och slår så att larmet förbikopplas/frånkopplas av misstag.
Man borde även ha ljusindikering på utsidan under förbikopplat larm som sedan automatisk slutar lysa/blixtra när port är i normalläge).

Är det sen larmat och du går via dörren i porten startar vanlig inpasseringstid
som får frånkopplas via map.
Går man inte via dörren och en detektor löser går larmet direkt.

I varje map kan man välja vilka områden som skall visas så tex i verkstaden kan man välja att bara se Verkstad.
Men i bostadshuset väljer man tex att se alla områden.
Alt kan du själv se alla områdena i verkstaden med men en annan person med annan behörighet kan bara se verkstad.
Som sagt möjligheterna är oändliga.
Det viktiga är att hitta en struktur som är praktisk i längden och inte helt enkelt att tänka på allt utan det får växa fram.
Men man kan programmeringsmässigt lösa de flesta scenarion sålänge man har in/utgångar.

Har skummat igenom andra texten med lite snabbt och i detta fallet med verkstad och övriga byggnader så skall man ur säkerhetssynpunkt begränsa sig med 1 in/utpasseringsväg per byggnad och med så snäv inpasseringstid som möjligt.
Det går inte att missa att en manöverpanel börjar pipa och man missar inpasseringstiden.
Men visst har man dålig hörsel så går det med att lösa under inpasseringstid.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Låter toppen det här!

RilleRock skrev:
Inga problem sålänge det finns ett stabilt relä 12-24V (alt pot. fritt) i portautomatiken
som ändrar läge vid öppen/stängd port.
Då programmerar man som så att portlägesautomatikens relä blir en "förbikopplare" och när den ändrar läge bortkopplas valda detektorer och återgår till det normala igen när reläet ändrar läge.
Det är Hörmann-portar med ProMatic-motorer och den har intern 24V till vilken man kan ansluta ett tillvalsrelä för att styra extern belysning vilket jag tänkt göra. Fungerar då också som ljusindikering under förbikopplat larm.
Det finns även anslutningar för slutarkontakter (potentialfria) som kanske kan användas.

RilleRock skrev:
(Viktigt är i det scenariot är att använda portkontakter avsedda för golv och att det verkligen sluter tätt så de inte står och slår så att larmet förbikopplas/frånkopplas av misstag.
Man borde även ha ljusindikering på utsidan under förbikopplat larm som sedan automatisk slutar lysa/blixtra när port är i normalläge).
Noterat!

RilleRock skrev:
Är det sen larmat och du går via dörren i porten startar vanlig inpasseringstid
som får frånkopplas via map.
Går man inte via dörren och en detektor löser går larmet direkt.
Precis så vill jag att det ska vara.

RilleRock skrev:
Har skummat igenom andra texten med lite snabbt och i detta fallet med verkstad och övriga byggnader så skall man ur säkerhetssynpunkt begränsa sig med 1 in/utpasseringsväg per byggnad och med så snäv inpasseringstid som möjligt.
Det går inte att missa att en manöverpanel börjar pipa och man missar inpasseringstiden.
Men visst har man dålig hörsel så går det med att lösa under inpasseringstid.
Då siktar jag på att ordna det så.

Vad är lämpligt att använda som buskabel och tjockt strömpar?
Kommer gräva ner till Ladugård, verkstad och gästhus. Till garaget drar jag i befintlig slang.
 
RilleRock
Jessnet skrev:
Det är Hörmann-portar med ProMatic-motorer och den har intern 24V till vilken man kan ansluta ett tillvalsrelä för att styra extern belysning vilket jag tänkt göra. Fungerar då också som ljusindikering under förbikopplat larm.
Det finns även anslutningar för slutarkontakter (potentialfria) som kanske kan användas.


Vad är lämpligt att använda som buskabel och tjockt strömpar?
Kommer gräva ner till Ladugård, verkstad och gästhus. Till garaget drar jag i befintlig slang.
1. Det bör vara larmet som styr extern belysning för det är det som avgör om det verkligen blivit förbikopplat eller ej.
Portautomatiken kan strula, ett relä kan hänga sig så ju mindre felande länkar desto bättre.
(Skulle det bli ett problem så kan man sätta separata portkontakter som istället går direkt till inbrottslarmet då dessa produkter är mycket tillförlitligare).

2. Det lättaste är att få ut funktionen från porten via ett avsett potentialfritt relä för det skall dubbelbalanseras med motstånd så ju mindre extrarelän desto mindre som kan fela.

3. På de långa längderna är den inte bra nog att köra strömmatning i, men denna kabeln är en riktigt bra standard kabel i dessa sammanhang med ett lite tjockare folieinlindat tvinnat par till bus 2*0,8kvm så du minst klarar ett antal 100m utan problem.
1 extra par strömmatning på 2*1kvm får du på köpet som kan användas på någon av de mindre längderna.
Men annars måste du ha likriktare vid adressenheterna om du skall få ett stabilt system, samt billigare än att slänga kopparen i marken då kabel är inte billigt.

Kabel 2*1 + 2*0,8:
https://se.spiap.com/products/intrusion/fournitures_installation/cable_alarme/20102khf500.html
Fördel kan löpas på kap.

Kabel för enbart bus RLQRB 2 x 1,0 mm2:
https://se.spiap.com/products/acces/5_door_entry_phone/simplebus/accessories-6/sbrlqrb.html
Finns endast på 100m rullar.

Dessa kablar är inte specade för markförlägging så var noga med att skydda kablar så slang går ända in i byggnaderna och sedan skyddas med tex kabelskydd.

Annars kan du chansa med en UTP cat5 kabel för bus men i ditt fall hade jag inte rekommenderat det.
För skulle kopparen vara för tunn och du börjar få in konstiga fel på bus blir det bara sämre att dubblera paren för bus trots du har par över i datakabeln.
Det skall endast vara 1 partvinnat par.

Börjar du se ljuset i tunneln? ;)
 
Börjar du se ljuset i tunneln? ;)
Nja :confused:, jag är mycket tacksam för din hjälp att ringa in detaljerna men det blir fler följdfrågor... :rolleyes:

1. Det bör vara larmet som styr extern belysning för det är det som avgör om det verkligen blivit förbikopplat eller ej.
Portautomatiken kan strula, ett relä kan hänga sig så ju mindre felande länkar desto bättre.
(Skulle det bli ett problem så kan man sätta separata portkontakter som istället går direkt till inbrottslarmet då dessa produkter är mycket tillförlitligare).

2. Det lättaste är att få ut funktionen från porten via ett avsett potentialfritt relä för det skall dubbelbalanseras med motstånd så ju mindre extrarelän desto mindre som kan fela.
Har du möjlighet att tipsa om vad som kan vara lämpliga prylar att införskaffa för ändamålet?

3. På de långa längderna är den inte bra nog att köra strömmatning i, men denna kabeln är en riktigt bra standard kabel i dessa sammanhang med ett lite tjockare folieinlindat tvinnat par till bus 2*0,8kvm så du minst klarar ett antal 100m utan problem.
1 extra par strömmatning på 2*1kvm får du på köpet som kan användas på någon av de mindre längderna.
Men annars måste du ha likriktare vid adressenheterna om du skall få ett stabilt system, samt billigare än att slänga kopparen i marken då kabel är inte billigt.

Kabel 2*1 + 2*0,8:
[länk]
Fördel kan löpas på kap.

Kabel för enbart bus RLQRB 2 x 1,0 mm2:
[länk]
Finns endast på 100m rullar.

Dessa kablar är inte specade för markförlägging så var noga med att skydda kablar så slang går ända in i byggnaderna och sedan skyddas med tex kabelskydd.

Annars kan du chansa med en UTP cat5 kabel för bus men i ditt fall hade jag inte rekommenderat det.
För skulle kopparen vara för tunn och du börjar få in konstiga fel på bus blir det bara sämre att dubblera paren för bus trots du har par över i datakabeln.
Det skall endast vara 1 partvinnat par.
Känns dumt att chansa på en sån här grej. Får försöka få tag i kablarna du nämner.
 
RilleRock
Jessnet skrev:
Nja :confused:, jag är mycket tacksam för din hjälp att ringa in detaljerna men det blir fler följdfrågor... :rolleyes:



Har du möjlighet att tipsa om vad som kan vara lämpliga prylar att införskaffa för ändamålet?



Känns dumt att chansa på en sån här grej. Får försöka få tag i kablarna du nämner.
Bara att fråga på :)

Jag tycker du skall köra på det du har men veta om att om det skulle strula så kan man göra det stabilare.
Det innebär att en utgång på portautomatiken som ändrar läge vid port öppen/helt stängd som styr en ingång i larmsystemet som mjukvarumässigt förbikopplar valda larmsektioner.
Som sedan behöver en utgång från larmsystemet som styr ett helt vanligt blixtljus
Typ:
http://lasshop.se/presta/blixtljus-bl-siemens-10015621.html?search_query=blixtljus&results=25

Skall du inbrottslarm siren på den byggnaden hade jag istället satt denna:
http://lasshop.se/presta/siren-utom...097841.html?search_query=blixtljus&results=25
Då kunde man tex användt blixtljuset som indikering för förbikoppling och sirendelen för inbrottslarm i systemet.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.