Behöver måla om ett antal väggar i min lägenhet, lägenheten är byggd förra året, så väggarna i sig är i mycket bra skick.

Dock hade tidigare ägare gjort ett tapetseringsjobb som var långt under mina kvalitetskrav samt varit till synes förälskad i vägghängda möbler.

Nu till den egentliga frågan, vad blir egentligen bästa tillvägagångssättet?

Normalt sett hade jag bredspacklat, grundat och sedan målat, men jag känner att en bredspackling kanske inte är nödvändig i det här fallet med tanke på den ringa åldern på väggarna?

Min främsta oro är att strukturskillnaden mellan den rollade och spacklade ytan kommer synas.

Är kanske en grundmålning tillräcklig för att "bygga" en strukturerad, rollad yta över spacklingen? Eller är det bara att ta fram spacklet och börja bredspackla?
 
renoveringstapet hade jag kört med
 
OXYD
bart112 skrev:
Behöver måla om ett antal väggar i min lägenhet, lägenheten är byggd förra året, så väggarna i sig är i mycket bra skick.

Dock hade tidigare ägare gjort ett tapetseringsjobb som var långt under mina kvalitetskrav samt varit till synes förälskad i vägghängda möbler.

Nu till den egentliga frågan, vad blir egentligen bästa tillvägagångssättet?

Normalt sett hade jag bredspacklat, grundat och sedan målat, men jag känner att en bredspackling kanske inte är nödvändig i det här fallet med tanke på den ringa åldern på väggarna?

Min främsta oro är att strukturskillnaden mellan den rollade och spacklade ytan kommer synas.

Är kanske en grundmålning tillräcklig för att "bygga" en strukturerad, rollad yta över spacklingen? Eller är det bara att ta fram spacklet och börja bredspackla?
Finns en mycket fin slät vävtapet på Hornbach. Den är en meter bred och mycket lätt att arbeta med.
 
Nja, renoveringstapeter har jag kört med förut, och visst blir det bra, men jag tycker att den bredspacklad yta ger det lilla extra. Å andra sidan tar det ju det lilla extra i tid också.=)
 
Kör vanlig målarfilt, mycket billigare än renoveringstapet och smidigare att jobba med. Resultatet blir kanonbra och enhetlig struktur.
 
Grunda spacklet med roller en gång sen rollar du hela väggen, det tror jag blir bra
 
En statusrapport nu när allt är klart:

Vardagsrum, kök och hall bredspacklades. Sovrummet målades direkt över spacklade hål.

Så här i efterhand var det nog onödigt att bredspackla för resultatets skull, dock helt nödvändigt för sinnesfridens skull=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.