O
Jag har en lättbetongvägg där jag behöver fräsa ett spår för att lägga in rör-i-rör. Det innebär att jag behöver en 90-gradersböj för att få ut röret igen. Uponor har t.ex. sin Smart Aqua PLUS. Saken är dock den att övriga materiel är från Vatette och fått höra att man inte skall blanda. Tyvärr hittar jag bara den blåa väggbockfixturen för skivväggar.

Har de verkligen ingen dosa eller fixtur för ingjutning eller inmurning?

Hur illa är det att gjuta in en sån där blå fixtur?

Hur illa är det att blanda materiell från olika tillverkare?
 
Krilleman
Det viktiga i din fråga är vilken tillverkare du har på dina rör i rör.

Det är tillverkaren på dessa som styr vilka delar som du ska använda.

Alla delar måste vara typgodkända med varandra i det dolda montaget.

LK slang = LK dosor/bockfixturer
Uponor Slang = Uponors dosor/bockfixturer
Ahlsells egna slang av typen Duo. = Vatettes bockfixturer.

Sen när du kommer ut ut väggen så är Vatette ett väldigt bra val för dom är godkända med alla stora tillverkare av slang på den synliga monteringen. Tex: Blandarfästen, täckbrickor.
 
O
Grundproblemet är att att jag vill använda Vatettes skruvlösa anslutningsmaterial som gängar direkt på den blåa väggbockfixturen. Om de då hade haft en sådan fixtur eller dosa för ingjutning allt varit problemfritt. Att köpa rätt rör är ju det minsta problemet. Uponors sortiment på synligt kopplingsmaterial är ju rätt ynkligt och deras täckbrickor är helt värdelösa i jämförelse med Vatettes. Särskilt om man skall ansluta rör eller som i mitt fall gå rakt ut med ett naket PEX-rör inuti ett underskåp på ett akvarium.

Men visst skulle jag kunna använda Uponor Smart Aqua PLUS för att böja skyddsröret i väggen sen sätta godtycklig väggbricka utanpå, t.ex. RSK8550617. Eller är regelverket så stört att man tror att det ett skyddsrör från Uponor absolut inte går att böja med en böjfixtur från Vatette och tvärt om? Krasst sett, från alla i verkligheten avgörande faktorer, är det ju skit samma om hur man böjer röret inuti väggen. Det handlar ju enbart om att fixera det medan man gjuter. Sen sitter ju skiten där oavsett. Det finns ingen som helst vattenskadeaspekt på det hela.
 
summan av kardemumman är ju ändå att vardera fabrikats typgodkännande utgår ifrån användandet av deras egna produkter. Mixar du fabrikat så är det inte godkänt längre även om det såklart är bra grejer alltihopa. Med mixade produkter så kan de såklart ställa till det för dig om man i framtiden vill rikta skadeståndsanspråk eller vill använda sig av nån garanti.
Annars använder du såklart de delar du tycker fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.