Jag och min sambo är på väg att köpa en tomt. Tomten liggre utanför planlagt område och är bebyggd med en sommarstuga. Tillstånd för nybygnation från länsstyrelsen är ännu inte klart. I mäklarens kontrakt finns villkor för att köpet skall gå igenom; godkännande från Länsstyrelsen, bygglov från kommunen. Vi kommer att gå igenom kontraktet med en advokat innan vi skriver på, men det känns ändå osäkert. Tänk om man står med en dyr tomt som ej får bebyggas!

Tacksam för erfarenheter och synpunkter i detta ämne.

 
Knepigt det där. Särskilt bygglovsbiten. Det kan ju tänkas att kommunen ger bygglov men inte till ett sådant hus som ni vill ha.
 
Tänk definitivt på det som GF skriver, nämligen vad får byggas i framtiden?
Den tomt vi skall bygga på ligger i ett sommarstugeområde som "omvandlats" till permanentboende. Tidigare kunde man bygga 60+40 vilket jag tror är ganska vanligt för sommarstugor. Eftersom kommunen i detta fall ville bevara (hindra??) hur området skulle se ut sattes en begränsning på max byggyta.

Detta spelar inte oss så stor roll eftersom vi bygger på höjden 8), men de som vill bygga 1-plans har större problem.
 
Kan ni inte gå och prata med byggnadsnämnden?Det gjorde vi innan vi köpte vår tomt.Höra lite vad de har för synpunkter för att ett bygglov ska gå igenom.
 
hama170 skrev:
Kan ni inte gå och prata med byggnadsnämnden?Det gjorde vi innan vi köpte vår tomt.Höra lite vad de har för synpunkter för att ett bygglov ska gå igenom.
Det kan man. Men i ett sådant här läge är det bara svart på vitt som gäller. Det finns flera exempel här på forumet på folk som fått ett visst muntligt besked från byggnadsnämnden som visat sig vara helt annorlunda när det väl kom till kritan.
 
Så var det faktiskt inte för oss, men vi fick allt på mail nerskrivet.
 
Vi fick muntligt OK från kommunens bygglovsarkitekt, men 4 veckor senare var det ändå stopp. Vi kommer att gå vidare, men det hade inte kännts kul om vi redan hade köpt tomten!

Jag skulle nog vänta, man vet aldrig...
 
är spekulant på en tomt utanför planområdet och får förhandsbesked om nåra dar.
Jag skulle inte köpa tomten innan förhandsbeskedet är klart, man vet alldrig vad som kan hända även om köpet anulleras om ni inte får lovet. Man ska alltid vara 100%
 
När vi köpte vår tomt var detaljplan under utredning. Vi hade en klausul med i vårt kontrakt att vi kunde välja att låta köpet gå tillbaka om detaljplanen inte vann laga kraft innan ett visst datum.

Om ni inte har någon detaljplan måste ni nog specificera ett minimum för vad som får byggas. Vår detaljplan var mycket detaljerad, yta, takfotshöjd, taklutning mm.

Vi lät också en advokat kolla kontraktet innan vi skrev på.

Berit
 
[. Tillstånd för nybygnation från länsstyrelsen är ännu inte klart. ]

Är det inte kommunen som avgör vad som ska byggas och hur? Såvida ingen överklagar ett specifikt ärende till länsrätten?

Om det finns begränsningar i vad som får byggas i ett visst område så ska detta finnas dokumenterat hos kommunen. Finns inga utryckliga förbud är det väl bara att söka bygglov och se vad kommunen säger. Finns ingen detaljplan så brukar ju kommunen avgöra från fall till fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.