Släpp på flöde vad gäller allmännyttan så är det bara å flåsa på. Snabbt, billigt och eftertraktat........av dem som inte har så mycket medel att röra sig med. Verkar inte vara på modet idag att vara fattig!
 
Självklart ska det vara anpassade dörrar och badrum så det går att användas av rullstolsburna , men att ställa krav att borra upp handtag i en dusch för att få huset godkänt är bara löjligt
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Givetvis är det praktiskt att man i alla hus kan köra rakt in med en rullator och åka trapphiss till andra våningsplan. Pengaslöseri att förbereda alla hus för detta,enbart för att kommunerna skall spara pengar. Men som Henrietta70 skrev, är det inte säkert standarden stämmer den dag det är aktuellt. Sen finns det väldigt mycket äldre hus som inte alls är anpassade!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
O
thomas33 skrev:
Givetvis är det praktiskt att man i alla hus kan köra rakt in med en rullator och åka trapphiss till andra våningsplan. Pengaslöseri att förbereda alla hus för detta,enbart för att kommunerna skall spara pengar. Men som Henrietta70 skrev, är det inte säkert standarden stämmer den dag det är aktuellt. Sen finns det väldigt mycket äldre hus som inte alls är anpassade!
Om argumenten för att slippa handikappanpassa ditt nybygge är att, det finns äldre hus som inte är anpassade och standarden kommer säkert förändras.... Då lär ni inte lyckas övertyga politikerna om att slippa...

Det behövs ingen hiss mellan våningsplanen om du kan tillgodose de kraven som finns på ingångsplanet. Enkelt!

Det är mycket dyrare för kommunen att anpassa ett befintligt hus än att man gör det själv när man bygger huset.
Jag har ingen lust att betala för att några som bygger nytt tycker det är så dyrt och hemskt att anpassa sitt nybygge.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Problemet är att när vi tex satt upp ett handtag i en dusch eller satt en skena i en trapp eller någon ramp så är det inget problem att ta bort sakerna efter slutsamrådet . Och då gör dom sakerna ändo ingen nytta .
Självklart ska man ha dörrar badrum trappor som funkar för tex för rullstolsbundna .
Men du ska inte behöva sätta upp saker
innan ett slutsamråd bara för att någon kan bli handikappad.

T ex förra slutsamrådet vi hade så ville kommun gubben ha ett barnlås på dörrar under diskho för där kan man förvara diskmedel propplösare etc etc . Men under denna diskho hade vi monterat sopsortering och det fanns ingen plats för förvaring men vi skulle ändo montera barnlås för det SKA vara det under diskhon .
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Om argumenten för att slippa handikappanpassa ditt nybygge är att, det finns äldre hus som inte är anpassade och standarden kommer säkert förändras.... Då lär ni inte lyckas övertyga politikerna om att slippa...
Men som Polos skriver så är det enbart vid slutsamrådet, dessa saker skall finnas på plats. Efteråt är det ingen som kontrollerar om det finns kvar! Skulle kunna bli en marknad, där det går att hyra handikappanpassning för slutsamråd!
 
M
Polos skrev:
T ex förra slutsamrådet vi hade så ville kommun gubben ha ett barnlås på dörrar under diskho för där kan man förvara diskmedel propplösare etc etc . Men under denna diskho hade vi monterat sopsortering och det fanns ingen plats för förvaring men vi skulle ändo montera barnlås för det SKA vara det under diskhon .
Och sedan undrar folk varför det inte byggs tillräckligt och varför det blir så dyrt. Korkade politiker och idiotiska regelverk är som vanligt svaret när något inte fungerar.
 
thomas33 skrev:
Givetvis är det praktiskt att man i alla hus kan köra rakt in med en rullator och åka trapphiss till andra våningsplan. Pengaslöseri att förbereda alla hus för detta,enbart för att kommunerna skall spara pengar. Men som Henrietta70 skrev, är det inte säkert standarden stämmer den dag det är aktuellt. Sen finns det väldigt mycket äldre hus som inte alls är anpassade!
Äldre hus behöver bara handikappanpassas om du gör en utbyggnation eller naturligtvis om du själv hamnar i den situationen att detta måste göras för att du ska kunna bo kvar, annars är detta regler som gäller nybyggnation.
 
Vatthagen skrev:
Om jag skulle bli tvingad till något sådant dyligt i framtiden, skulle jag hellre kosta på mig en handikapphiss precis vid trappen, typ RA 2000 som MPR lifts har som kräver betydligt mindre yta. Detta har ju inget att göra med om du bryter benet utan om du någon gång i framtiden skulle bli handikappad och kanske rentav rullstolsburen, så kan du kräva att få bo kvar i ditt hus t.ex, då måste kommunen betala en handikappanpassad lösning till dig, vilket är en mycket stor utgift för kommunerna och det är detta dom vill få bort genom att nybyggnationer redan från början måste uppfylla vissa handikappanpassningsregler.

Kan vara ganska jobbigt att behöva anpassa sitt boende kanske, efter en massa regler som inte ens känns aktuellt för en själv just då:x
Jag svarade lite på det Odjuret skrev först, sen editerade han sitt inlägg så en hel del av det jag skrev blev tämligen osammanhängande eftersom då då pratades om att tex bryta benet.

Hiss fick jag inte välja, det SKULLE vara ramp, jag har en ramp, men man blir tvungen att gå runt 2 sidor av garaget extra för att nyttja den, vilket självklart inte var godkänt av kommunen då rampen skulle byggas närmsta väg, inte där det passade bäst, jag har utgått från den punkten på garageuppfarten som ligger närmast i höjd med resten av tomten, kommunen utgick från sämsta punkten, uppfarten är 15m bred så varför skulle man då som handikappad välja att parkera bilen där det blir som absolut mest bekymmer med att ta sig ur.

Jag tycker man letade efter att göra det så krångligt som möjligt, vad är det för fel på att man gör en asfalterad ramp som gör att man kommer upp i rätt marknivå, det enda jag behöver göra är att lägga plattor på baksidan av garaget så har jag sedan min handikappramp och en enkel väg att komma in, MEN det blir 14 meter längre att rulla än att bygga en enorm ramp längs med hela huset.

Jag tror nog man skulle kunna göra förfarandet mycket enklare, tycker stor del av det som hade men kommunen att göra just var kring handikappanpassning, så det är klart ett område som vore väldigt bra att dra upp gemensamma regler som omfattar hela landet, just för att slippa situationer där enstaka tjänstemän på kommunen rent av sitter och jävlas med dem som vill bygga.
 
Mycket märkligt att man blir tvingad till ramp istället för hiss?? Vad hade dom som argument för att inte få ha hiss? Betydligt smidigare och tar mindre plats 😳
 
O
Tja.... Det mesta av handikappanpassningarna finns kvar... Att det måste finnas badrum och möjligheter till matlagning på det våningsplan man går in på... (Men vem vill inte ha köket nära ytterdörren?)
Tyvärr så finns det lika många tolkningar av lagen som det finns kommuner, det är problemet. Om kommunerna kunde tolka lagen likadant så skulle många av de problem som tas i den här tråden försvinna. Men samtidigt visar det på det som även utredningen kom fram till... Att det är olika regler i olika kommuner, trots att det bara finns en lag...
(eller tja ni förstår med lagen) Problemet är dessutom att kommunerna inte verkar ta tills sig domar i MÖD...

Vad jag vet finns det inga krav på handtag i badrummet eller barnlås på lådorna... (Det sistnämnda har inget med handikapp att göra)
 
Fairlane
En variant som jag funderat lite på är att man vid nybygge dels ser till att det är lätt att handikappanpassa senare, dels betalar en avgift till kommunen där avgiften fonderas och när någon behöver handikappanpassa ett hus så kan pengar tas från fonden. För att få godkänt måste det finnas en tydlig plan hur det ska vara möjligt att anpassa huset i efterhand.

Grundförutsättningar som breda dörrar, tillräckligt stort badrum etc bör man kräva direkt, medan ramper, hissar etc inte behöver byggas förrän de behövs

Fördelar:
* Man bygger inte massa saker som aldrig används
* Byggandet blir billigare (avgiften är ju lägre än det kostar att bygga allt direkt)

Nackdelar:
* Antingen betalar alla samma avgift, oavsett om man har köket på en annan våning än entrévåningen eller så får man problem att differentiera avgifterna
* Planen för var exempelvis en ramp skall placeras kan lätt förstöras över tid

Jag har inte tänkt igen det hela alltför noga. Jag är för att hus ska kunna handikappanpassas och tycker det kan vara rimligt att husbyggarna är med och betalar detta. Däremot känns det lite onödigt att bygga in trapphissar i hus om dessa bara är i vägen i 30 år innan de behövs och då fungerar de inte. Det känns som resursslöseri att bygga för något som kanske aldrig inträffar.
 
Odjuret skrev:
Tja.... Det mesta av handikappanpassningarna finns kvar... Att det måste finnas badrum och möjligheter till matlagning på det våningsplan man går in på... (Men vem vill inte ha köket nära ytterdörren?)
Tyvärr så finns det lika många tolkningar av lagen som det finns kommuner, det är problemet. Om kommunerna kunde tolka lagen likadant så skulle många av de problem som tas i den här tråden försvinna. Men samtidigt visar det på det som även utredningen kom fram till... Att det är olika regler i olika kommuner, trots att det bara finns en lag...
(eller tja ni förstår med lagen) Problemet är dessutom att kommunerna inte verkar ta tills sig domar i MÖD...

Vad jag vet finns det inga krav på handtag i badrummet eller barnlås på lådorna... (Det sistnämnda har inget med handikapp att göra)
Det är nog inte så att kommunerna per automatik har olika regler utan att olika besiktningsmän och nämndemän har olika uppfattning.

Barnlås på lådorna har med säkerhet vid användning (kapitel 8 i BBR) att göra.
 
Köpte ett gammalt 20'tals hus för några år sedan.
Efter att ha bott i huset med ett 60'tals badrum ,gult porslin ,svart kakel och svart plastmatta i några år ,beslutade vi att ansöka om ombyggnad enligt Attefall , totalt 15 kvm tillbyggnad.
Vi skulle bygga till ett badrum ovanpå entré och bygga ut entrén för att få plats med enkel toalett och handfat
allt i enlighet med Attefall bygganmälan. Vår ansökan blev skickad fram och tillbaka sju ggr innan den gick igenom.
Blev till slut ett helt nytt handikapp anpassat badrum på entreeplan , kostade hundra tusen extra , och kommunen beslutade även att en 17 meter lång rullstols ramp skulle byggas då entrén är 1.2 m ovan mark.
Jag tycker att detta är vansinne , ingen av oss är handikappad och vi har förhoppningsvis många år kvar till ålderdommen.
Istället för en härligt öppen hall , har vi ett stort handikapp badrum som ingen har behov av.
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
O
Fairlane skrev:
En variant som jag funderat lite på är att man vid nybygge dels ser till att det är lätt att handikappanpassa senare, dels betalar en avgift till kommunen där avgiften fonderas och när någon behöver handikappanpassa ett hus så kan pengar tas från fonden. För att få godkänt måste det finnas en tydlig plan hur det ska vara möjligt att anpassa huset i efterhand.

Grundförutsättningar som breda dörrar, tillräckligt stort badrum etc bör man kräva direkt, medan ramper, hissar etc inte behöver byggas förrän de behövs

Fördelar:
* Man bygger inte massa saker som aldrig används
* Byggandet blir billigare (avgiften är ju lägre än det kostar att bygga allt direkt)

Nackdelar:
* Antingen betalar alla samma avgift, oavsett om man har köket på en annan våning än entrévåningen eller så får man problem att differentiera avgifterna
* Planen för var exempelvis en ramp skall placeras kan lätt förstöras över tid

Jag har inte tänkt igen det hela alltför noga. Jag är för att hus ska kunna handikappanpassas och tycker det kan vara rimligt att husbyggarna är med och betalar detta. Däremot känns det lite onödigt att bygga in trapphissar i hus om dessa bara är i vägen i 30 år innan de behövs och då fungerar de inte. Det känns som resursslöseri att bygga för något som kanske aldrig inträffar.
Men om man ser till de enkla sakerna att åtgärda redan på ritningstadiet så behövs inte hiss eller liknande.
Jag kan även hålla med om att tvingas bygga ramp för att komma in i huset redan från början är fel väg att gå.
Att för kommunen bygga en ramp om man tyvärr blir rullstolsburen är nästan inga pengar alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.