Hej!

Vi har ett gammalt siporex-hus och jag ska bygga upp en ny innervägg för att dela av vårt badrum.

Jag hade tänkt mura det med 9 cm murblock, men nu funderar jag istället på om man inte kan köpa hela väggelement (fullhöjd) liknande de som huset är byggt av idag? Då slipper jag försöka få väggen rak (bökigt med 9 cm murblock kan jag tänka mig) och jag slipper putsa den. Väggen ska kaklas på båda sidor, Sen tillkommer det att väggen inte är en vanlig rak vägg heller, den har en stapel glasblock i sig också, se bilden nedan.

Är det görbart att kånka in ett helt väggelement för hand och få det på plats? Är det möjligt att köpa någonstans? Är det en bra eller dålig idé?

vägg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vägg baksida.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, har tittat på den blocken, frågan är hur mycket hjälp man har när det är så korta väggsegment. Jag har också tänk att jag ska armera med bistål mellan varje lager, glasblocken har samma höjd som murblocken så jag kan dra armeringen över bocken också. Och då kan jag inte heller använda den tekniken att bara lägga tunt murbruk mellan blocken och not och sponten kommer väl inte att passa...

Och trä känns ju fel i ett stenhus... Men det kanske är jag som är orolig bara. Fogen mellan glasblocken ska ju inte spricka när träet rör sig, jag vet inte hur mycket fukt jag har i plattan och väggarna... (Jag har kapilärbrytande skikt ingjuten med isolering i plattan, innerväggarna står dock direkt på den undre delen av plattan utan någon kapilärbrytare... Och andra sidan har jag hittat små ingjutna träklossar i plattan när jag bilat avlopp, och de verkade friska. :)

Jag har nästan under de här dagarna bestämt mig för att försöka mura det. Bygger jag ett lager om dagen över jul så hinner det bränna över natten och då borde det vara görbart. :)
 
Det blev att mura, tar ett lager om dagen nu under jul. :)

14518476134330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20160103_173600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Andreas Lundgren skrev:
Det blev att mura, tar ett lager om dagen nu under jul. :)

[bild]
Hej,

Tack för att du delar med dig.

Jag är på väg att mura min första vägg. Jag har varit lite osäker på om man inte borde fästa muren i befintlig vägg och om jag ser rätt så har du gjort det? Stämmer det?

Jo, ser jag en kabel också? Är det för el?

Ytterligare en fråga. Tror du att en liknande vägg håller for tvättställ? Kan hända att våra 6 åringar hänger i det. :) Hängtoalett?

Mvh - Jon
 
Hej!

Väggen blev hård som f-n! Jag har hoppat och sparkat på den, den står kvar. Om huset skulle skaka sönder i en jordbävning skulle troligen denna väggen stå kvar längst. :)

Jag armerade ju varje lager eftersom jag hade glasblocken som troligen försvagade väggen. (De är ju staplade och inte flätade). Jag armerade med rostfritt bistål, förzinkad fungerar säkert också. (Om det rostar så expanderar det och du kan få sprickor i väggen) Googla på "Armeringsjärn för glasblock". Jag hade också två "hål" i väggen som blev nischer för toapapper på WC. Där satte jag bara en tunn plåt som vägg som jag sedan kaklade på från båda sidor. Armeringen stack jag in ca 5 cm i borrade hål i existerande väggar.

Det som kommer upp från golvet är vatten och avlopp till vasken som hänger på bortasidan. (El kommer i samma vägg men från taket.)

Jag funderade länge på om/hur jag skulle fästa den i takbjälkarna. De är ju av trä så jag tänkte att om träet rör sig så riskerar det ju att faktiskt orsaka sprickor i väggen. Det slutade med att jag satte en plintsko om takbjälken, och satte 1-2 cm gummi om den som kan ta upp lite rörelser från träet och gjöt in den. Säkert helt onödigt. :)

laundryroom2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschdörrarna är inte monterade ännu.
 
Redigerat:
Snyggt! Hur gjorde du för att få väggarna lodräta?
 
Han ställde stenarna bara rakt på varandra och kollade med vattenpasset.
Ställer man stenarna snett får man problem
 
vad jag har förstått är första varvet viktigaste, om det blir snett där så blir allt snett. Men bara för att första är rakt så betyder det inte att resten blir bra, man bör göra som prototypen skrev, kolla med vattenpass hela tiden
 
ZipLock skrev:
Snyggt! Hur gjorde du för att få väggarna lodräta?
Vill du verkligen veta? :)

Jag byggde en nivå om dagen så den hann härda. Det tog 45 min per lager inkl blanda bruk, såga leca, tvätta verktyg etc... När jag var klar så slog det på drygt en cm som väggen buktade in (ut på andra sidan). Då byggde jag två lodräta kanter,2-3 cm breda, i husfix på höjden som blev helt raka och i våg. När de härdat så putsade jag och använde dem att dra puts-spackeln längs med.

Men det var extra bökigt för att det blev så ostabilt pga glasblocken, och att jag ville ha smala lecablock (90 mm breda) för att det var på håret att allt skulle få plats. Har man bredare block, och kör de nya som har spont och där man bara lägger ett tunt lager bruk mellan varje rad, då är det nog lättare. Det var ju också viktigt att avståndet mellan glasblocken blev ungefär lika stort, det är det ju normalt inte när man murar.

Mvh,
Andreas
 
Dekker skrev:
vad jag har förstått är första varvet viktigaste, om det blir snett där så blir allt snett. ...
Första raden handlade mest om att få vinklarna rätt så att den gick 90° ut från väggen och att den blev vågrät i ovankant. (Jag byggde ju på ett gammalt badrum så det var lutning på golvet mot den gamla golvbrunnen.) Jag hade lite Ardex A35 rot-betong över så jag satte första raden i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.