Jag undrar om det är tillåtet att dra en EKK till mina utomhus amaturer i VP/flex från en doldkopplingsdosa inomhus?
Om inte hur gör man för att gå över från installationskabel (typ EKK) till dold kopplingsdosa?
Vill inte ha en utanpålligande kopplingsdosa placerad (på ett lätt tillgängligt ställe) bredvid min normcentral.
 
tommib
För en behörig elektriker är det absolut tillåtet :)
Det behövs inte ens ett VP-rör (men jag rekommenderar det starkt). Tänk på att en eventuell ångspärr i väggen blir perforerad av detta, och att röret ska luta lätt utåt så att ev kondensvatten rinner ut.
 
Dolda kopplingsdosor får man inte ha. Hoppas du helt enkelt menar infälld.
 
Om frågan helt enkelt är, "vilka kablar får man dra i rör" så finns det många bra svar på det. Kort kan man säga att det beror på kabeltypen om den öht får dras i rör någon längre sträcka. Vissa får, andra får inte. (Och även de som man inte får, typiskt EKRK, kan man få dra t ex rakt igenom en vägg).

Sedan så har vi frågan om belastningen. Av värmeskäl så får man inte belasta kablar i rör/väggar hur som helst. För att lösa det problemet, och också för att göra dragningen enklare så kan man helt enkelt skala kabeln ner till den bara EK-ledaren som ligger i kabeln, så långt som den skall gå i rör (Jokari är ett smutt verktyg för detta) så har man löst båda dessa problem.

Övergången från rör till annat behöver ingen kopplingsdosa som sådan. Man kan antingen gå direkt ut från dosa med ett s.k. "näslock" eller gå direkt ut från röret om kabeln kommer ur en sådan. Man kan också gå direkt in i ett rör om det passar bättre.
 
Ok, skala den delen av EKK:n som ligger i utåtlutande VP från infällda kopplingsdosan (uppe över ångspärren o under isoleringen) fram till ytterväggen. Låter bra. Kanske skulle man ha en krypslang där VP o röret slutar mot yttervägen o EKKn blir friliggande, så "inget" kan komma in den vägen. Dock med ett litet hål i krypslangen så möjlig kondens kan rinna ut.
Tack för tipsen.
 
Skippa krympslangen men om du vill kan du täta med LITE silicon eller latexfog. som relativt lätt går att pilla bort om det skulle behövas och inte behövs värmas till så hög temperatur att kabeln kan ta skada. Någon dränering behöver du inte då du inte får någon luftcirkulation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.