AG A skrev:
Fattar du inte?
Du menar att felet kan vara än större i verkligheten, än vad bilden visar. Pga att perspektivet kan dölja viss del av felet. Helt korrekt tänkt.

MEN. Det kan ju lika gärna vara så att felet är mindre i verkligheten än bilden visar. DIY freak visar ju bara att det finns ett perspektivfel. Bredden på plattorna stämmer ju lika dåligt som längden.

Med andra ord vet vi inte alls hur snett det är. Kanske är det inte snett alls, utan enbart ett fel på perspektivet.
Dock tror jag inte TS ljuger. Det är säkert snett. Men utan bilder på övriga väggar kan vi inte uttala oss. Vi har ingen aning om vad som varit det bästa i det aktuella fallet.
Om jag inte fattar? Du kanske skulle ha funderat en stund till om du själv fattar, innan du ställde den frågan...
För du fattar uppenbarligen inte. Gör det test jag skrev, lägg DIY-freaks urklipp över klinkersplattan i mitten, och se vad som händer. Fundera sedan gärna lite på hur perspektiv i fotografier fungerar, och kanske en del kring de effekter som objektiv orsakar, särskilt vid vidvinkel. Inte för att jag tror att vi ser särskilt mycket av det här, men det är ju bitar man bör ta i beaktande vid dylika uttalanden. Sedan kan du väl berätta för mig vad det är jag inte fattar.

Fast det mest fascinerande av allt med denna teori (för att inte säga konspirationsteori) är ju att TS i så fall har sett en "skevhet" som inte finns, men som sedan plötsligt uppstod i bilden precis så som han såg den fast att den inte finns. Ja jag säger då det...
 
Att man skulle utgå från yttervägg och sedan skapa något som ser helt tokigt ut estetiskt - utan att ta dialogen med kund - och samtidigt kalla det för fackmannamässigt utfört är för mig ett stort utropstecken. Självklart borde man ta kontakt med kund och säga "gör jag enligt regelboken, så kommer det att se ut så här. Vad tror du om det - vill du att jag ska göra en avvikelse för att få det snyggare?".

Jag tänker mig att oavsett matta eller klinker, så måste man ta hänsyn till ljusinläpp och öppningar, precis som vanlig golvläggning. Jag hade stört mig galet mycket på om det första jag sett när jag öppnade dörren till badrummet var något som såg snett ut. Det första fotsteget in genom tröskeln är väl kanske den gång om något man tittar mest ner på golvet, förutom om man sitter på holken eller tvättar fötterna i duschen.

Även jag lekte i photoshop, men hade svårt att bedöma lodräta linjer just eftersom kameran inte verkar ha varit helt rak mot golvet sett (därav skapas en annan vinkeldynamik). Vågräta linjer i samma parallell som tröskeln ger mig känslan av att mattan kanske inte låg så tokigt från start till höger, men att den har blivit vriden längre vänsterut. Lite som att lägga golv och upptäcka halvvägs att det kommer att saknas en hel golvbit på slutet närmast väggen och då försöka kompensera det hela.



tmp_13122-20151209_22340272415503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Nino, finns någon möjlighet att lägga en ny plastmatta ovanpå den befintliga?
Det förekommer ju att man gör så med klinkers när det blivit fel.
Jag gillar't inte, men finns möjligheten? :)
 
Tror inte det, på vägg kan man "halvsula" :) men på ett golv blir det svårare, svårt att undvika att få vatten mellan mattorna.... dessutom måste man vänta ut limmet så det blir ordentligt hugg i limmet och då har man ingen justeringsmöjlighet.
 
shadowfire skrev:
... mattan kanske inte låg så tokigt från start till höger, men att den har blivit vriden längre vänsterut. Lite som att lägga golv och upptäcka halvvägs att det kommer att saknas en hel golvbit på slutet närmast väggen och då försöka kompensera det hela.



[bild]

Kan det vara revan/rivningen och sedan upplyftandet av mattan upp på väggen bakom väggbeläggningen som har orsakat problemet?
 
  • untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vetskapen att "alla väggar är inte raka" skulle ni valt ett annat mönster. Hade det varit i ett vanligt rum kanske man kunde "fibblat" till det med golvlisten, ha,ha.
 
Med vetskapen att alla väggar utom en är i princip täckta av inredning, torde det valda mönstret inte vara något problem, om bara hantverkaren lagt mattan rakt mot den enda fria väggen, där dörren sitter ;)
Något som även hantverkaren av allt att döma insett.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
harry73
Fan, nu kollade jag hemma hos mig. Vi har klinker oçh det ligger inte heller rakt vid tröskeln. Även hos mig döljs alla andra väggar mer eller mindre av möbler och ibland lite tvätt. Jag borde ta ett samtal med entreprenören :(
20151216_000035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73 skrev:
Fan, nu kollade jag hemma hos mig. Vi har klinker oçh det ligger inte heller rakt vid tröskeln. Även hos mig döljs alla andra väggar mer eller mindre av möbler och ibland lite tvätt. Jag borde ta ett samtal med entreprenören :(
[bild]
Ja, om du inte har bett entreprenören att lägga klinkersen diagonalt, så borde du nog det...
Fast jag kan ju inte låta bli att undra hur länge ditt klinkersgolv har legat, innan du upptäckte att det inte var rakt...
 
harry73 skrev:
Fan, nu kollade jag hemma hos mig. Vi har klinker oçh det ligger inte heller rakt vid tröskeln. Även hos mig döljs alla andra väggar mer eller mindre av möbler och ibland lite tvätt. Jag borde ta ett samtal med entreprenören :(
[bild]

Ser ut som att golvet i rummet bredvid ligger snett det också. Du verkar ha haft otur hela dan.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Ser ut som att golvet i rummet bredvid ligger snett det också. Du verkar ha haft otur hela dan.
Det har du rätt i, då är det nog inget fel på golven, det måste vara väggen som är sned!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Stefan Bengtsson skrev:
Ser ut som att golvet i rummet bredvid ligger snett det också. Du verkar ha haft otur hela dan.
Ja det stämmer nog. Jag tror faktisk att det bara är tröskeln som ligger sned. Men för att komma tillbaka till TS problem: Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma hur störande våtrumsmattan är när jag bara har tillgång till en bild med tröskel och lite vägg på. Det viktiga i sammanhanget är att TS inte är nöjd, men om det är ett fel, då borde det bara vara ett estetisk fel, så där har hantverkaren nog rätt.
 
Med tanke på hur mycket spekulationer som har gjorts i tråden kring bitar som TS inte frågat om, så borde det kunna komma en hel del mer kött på benen kring den frågeställning TS faktiskt tog upp, baserat på den information som finns.

Fler bilder kommer inte säga något mer om vad TS kan kräva, särskilt inte om man sätter så låg tro till foton som gjorts till den bild TS faktiskt har lagt upp. Bättre hade varit om man satte tilltro till det som TS har sagt, och då så klart även med hänsyn till att hantverkaren faktiskt har godkänt reklamationen som sådan. "Tvisten" nu rör endast vilken kompensation/åtgärd som är rimlig.

Till exempel, hur sned måste en matta vara för att man ska kunna kräva att den byts ut helt och hållet, med allt vad det innebär, om man nu ens någon gång kan kräva de?.

Om man inte kan kräva att mattan byts ut helt och hållet, kan man kräva en manöver som Nino föreslog?

Och om det inte kan krävas eller är möjligt att genomföra, vilka andra alternativ finns, eller hur stor ekonomisk kompensation är rimlig?

Att TS inte hörs av i tråden är kanske inte så konstigt eftersom diskussionen handlar om allt annat än det TS frågade om, och den information som TS gav istället ifrågasätts av någon "mob" som tycks veta bättre än TS och hantverkaren själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
harry73
Jag upplever det inte som någon "mob" som ifrågasätter TS, det jag ser i framförallt början av tråden är en del inlägg som tvärsäkert skriver att ingen hantverkare skulle lägga det så och att man måste ha hål i huvud för att överhuvudtaget göra så fel (kanske inte samma ordval, men ungefär så). Dessa uttalande var baserad på en foto som säger mig inte så mycket om hur helheten ser ut.
Sedan påstår några att hantverkaren erkänner att det är ett fel. TS skriver så:

Cujo skrev:
Mattläggaren snackar om att det är ett skönhetsfel, kan ge max 20% avdrag.
Det är inte en noggrann beskrivning av hantverkarens uttalande, inte ens i närheten.
TS "citat" rymmer allt från Oj, jag gjorde fel, men det är ett skönhetsfel, så jag kan ge dig max 20% avdrag, till Mattan är så rakt det bara går och skulle det vara fel är det ett skönhetsfel som ger max 20% avdrag, så att lägga om kommer inte att hända.

Men jag håller med om att TS förtjänar det bäste svar vi kan ge honom, och om "mobben" har styrt diskussionen från hantverkaretik och vem som är den bästa hantverkaren till TS faktiska problemet, då är det en vinst.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag kom på nu att när vi skulle gjuta en trappa i vår tillbyggnad, så tyckte vi att den blev sned. Kvaliteten var inte acceptabel. Hantverkaren föreslog då att vi lägger ett kakel som ytmaterial för att snygga till det, för det hade ju blivit billigare för honom. Vi tyckte att vi ville ha den trappan vi hade beställt. Då bilade den muraren bort trappan och göt en ny, helt utan kostnad. Honom rekommenderar jag numera, för jag blev nöjd som kund.

TS blir säkert hjälpt av att höra hur andra har blivit kompenserade, för det verkar inte finnas någon praxis (eller?). Har någon här erfarenhet med konkreta exempel på hur man gjort?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.