6 909 läst · 59 svar
7k läst
59 svar
Hur bestrider man en faktura
Du behöver inte skriva det på fakturan, det räcker med ett vanligt brev samt fakturanummer. Jag tycker du ska maila också. Kan ju vara av intresse för motparten att få reda på vad du bestrider, om det är fakturan i sin helhet eller inte.
Även denna tråd handlar om en faktura som bestrids. Den visar tydlig hur omständig och besvärlig kommunikatonen med företaget kan bli om man inte berättar för dom varför man bestrider fakturan
https://www.byggahus.se/forum/juridik/265377-fatt-faktura-jobb-pa-en-annan-fastighet.html
Du behöver inte lägga alla kort på bordet, men det kan vara bra att tydliggöra atg du inte vägrar att betala öht men att du vill fakturan specat för att kunna granska de bättre
https://www.byggahus.se/forum/juridik/265377-fatt-faktura-jobb-pa-en-annan-fastighet.html
Du behöver inte lägga alla kort på bordet, men det kan vara bra att tydliggöra atg du inte vägrar att betala öht men att du vill fakturan specat för att kunna granska de bättre
Jag skrev ju också att även jag anser att fakturan bör bestridas för att undvika onödiga bekymmer (med KFM exempelvis). Du skrev dock att TS skulle bli bunden av fakturan om TS inte bestred den, vilket jag inte håller med om.Nerre skrev:
Du får gärna utveckla hur du resonerar där.
Varför skulle man inte behöva bestrida en faktura i detta fall, men vara tvungen att göra det när det gäller så kallade bluff-fakturor? Vad är skillnaden?
Varför skulle man inte behöva bestrida en faktura i detta fall, men vara tvungen att göra det när det gäller så kallade bluff-fakturor? Vad är skillnaden?
Hejsan Snoflinga
Jag hade bestridit fakturan direkt med motiveringen att den inte är specificerad.
När/om, du sedan får en specifikation, så kan du jämföra den specifikationen med dina noteringar.
Då kan du återigen bestrida fakturan med motiveringen att specifikationen inte stämmer med dina noteringar, om du vill. Det är då här det kan bli en tvist där ord står mot ord. Sådana kan vara svåra att vinna. I ditt fall verkar det dock som att beloppet är orimligt högt.
Det du bör göra så snart du får en specifikation från dem, är att betala det belopp du anser att du ska betala för det arbete de trots allt har utfört, naturligtvis för ev. avdrag för merkostnader de har orsakat dig med det icke fackmannamässiga arbetet. Då har du visat att du inte försöker smita undan utan är beredd att stå för din del av avtalet.
Se till att notera allt och spara all kommunikation. Notera också dina egna beräkningar på tider, belopp, skador osv.
Jag hade bestridit fakturan direkt med motiveringen att den inte är specificerad.
När/om, du sedan får en specifikation, så kan du jämföra den specifikationen med dina noteringar.
Då kan du återigen bestrida fakturan med motiveringen att specifikationen inte stämmer med dina noteringar, om du vill. Det är då här det kan bli en tvist där ord står mot ord. Sådana kan vara svåra att vinna. I ditt fall verkar det dock som att beloppet är orimligt högt.
Det du bör göra så snart du får en specifikation från dem, är att betala det belopp du anser att du ska betala för det arbete de trots allt har utfört, naturligtvis för ev. avdrag för merkostnader de har orsakat dig med det icke fackmannamässiga arbetet. Då har du visat att du inte försöker smita undan utan är beredd att stå för din del av avtalet.
Se till att notera allt och spara all kommunikation. Notera också dina egna beräkningar på tider, belopp, skador osv.
Om möjligt, hantera all kommunikation via email, ej telefon, då har man all kommunikation sparad på ett bra sätt.
Fakturan eller en kopia på den behöver inte skickas med, det räcker gott att det framgår fakturanummer och vem du och företaget är.
Fakturan eller en kopia på den behöver inte skickas med, det räcker gott att det framgår fakturanummer och vem du och företaget är.
Det är en helt annan diskussion! Det beror helt på vad ni kommit överens om innan arbetet påbörjades. Beroende på omständigheterna i just ditt hus kan det vara billigt. Eller dyrt. Vi vet inte. Hänger detta ihop med din hävning av avtalet?Snoflinga skrev:
Jag tror du får bättre svar i tråden om du skriver ett längre inlägg om hur du hamnat i den här situationen.
Jo, jag skulle ju skriva också att det kan vara en bra start att inte bestrida fakturan utan först begära en specifikation av fakturan, och bestrida den därefter. Om du inte får någon specifikation, så se till att bestrida fakturan innan betalningsdatumet, påminn dem om specifikationen en gång i veckan eller så. Så att du hela tiden är aktiv.