Du behöver inte skriva det på fakturan, det räcker med ett vanligt brev samt fakturanummer. Jag tycker du ska maila också. Kan ju vara av intresse för motparten att få reda på vad du bestrider, om det är fakturan i sin helhet eller inte.
 
Plåthuset skrev:
Är hävningen korrekt, såsom TS hävdar, finns det formellt sett inget absolut behov av att bestrida fakturan.
Jo, OM företaget skickar en faktura trots att avtalet är hävt så ska man såklart bestrida fakturan. Precis som man ska göra med t.ex. en bluff-faktura.
 
Snoflinga skrev:
Räcker det att jag skriver på originalfakturan:
"Jag bestrider denna faktura.

Datum och signatur

?
Läser du inte alla svar i tråden? Jag har länkat till två sidor (SVTs Plus och polisen) som beskriver hur man bestrider en faktura.
 
Snoflinga skrev:
Räcker det att jag skriver på originalfakturan:
"Jag bestrider denna faktura.

Datum och signatur

?
Ja. Ta sen kopia på det och skicka.
 
Jo jag läser och har läst länken från polisen men tänker även fast det står ska kanske jag inte behöver skriva så mycket utan bara bestrida men det kanske inte är så enkelt, jag har aldrig gjort detta förr.
 
De fakturerar mig en arbetskostnad på ca 45 000 kr för rivning av väggar och lite till i ett utrymme på ca 25 kvm samt påbörjat att regla en vägg, är det inte för mycket ?
 
harry73
Även denna tråd handlar om en faktura som bestrids. Den visar tydlig hur omständig och besvärlig kommunikatonen med företaget kan bli om man inte berättar för dom varför man bestrider fakturan
https://www.byggahus.se/forum/juridik/265377-fatt-faktura-jobb-pa-en-annan-fastighet.html
Du behöver inte lägga alla kort på bordet, men det kan vara bra att tydliggöra atg du inte vägrar att betala öht men att du vill fakturan specat för att kunna granska de bättre
 
Du ska inte skriva under ett bestridande. Det har hänt att man använt signaturen till att förfalska papper.
 
lobbin skrev:
Du ska inte skriva under ett bestridande. Det har hänt att man använt signaturen till att förfalska papper.
OJ. Har du varit med om det, sett det eller hört det? Tanken har aldrig ens slagit mig...
Förlåt för trådkapningen =)
 
Nerre skrev:
Jo, OM företaget skickar en faktura trots att avtalet är hävt så ska man såklart bestrida fakturan. Precis som man ska göra med t.ex. en bluff-faktura.
Jag skrev ju också att även jag anser att fakturan bör bestridas för att undvika onödiga bekymmer (med KFM exempelvis). Du skrev dock att TS skulle bli bunden av fakturan om TS inte bestred den, vilket jag inte håller med om.
 
Du får gärna utveckla hur du resonerar där.

Varför skulle man inte behöva bestrida en faktura i detta fall, men vara tvungen att göra det när det gäller så kallade bluff-fakturor? Vad är skillnaden?
 
Hejsan Snoflinga

Jag hade bestridit fakturan direkt med motiveringen att den inte är specificerad.

När/om, du sedan får en specifikation, så kan du jämföra den specifikationen med dina noteringar.
Då kan du återigen bestrida fakturan med motiveringen att specifikationen inte stämmer med dina noteringar, om du vill. Det är då här det kan bli en tvist där ord står mot ord. Sådana kan vara svåra att vinna. I ditt fall verkar det dock som att beloppet är orimligt högt.

Det du bör göra så snart du får en specifikation från dem, är att betala det belopp du anser att du ska betala för det arbete de trots allt har utfört, naturligtvis för ev. avdrag för merkostnader de har orsakat dig med det icke fackmannamässiga arbetet. Då har du visat att du inte försöker smita undan utan är beredd att stå för din del av avtalet.

Se till att notera allt och spara all kommunikation. Notera också dina egna beräkningar på tider, belopp, skador osv.
 
Om möjligt, hantera all kommunikation via email, ej telefon, då har man all kommunikation sparad på ett bra sätt.

Fakturan eller en kopia på den behöver inte skickas med, det räcker gott att det framgår fakturanummer och vem du och företaget är.
 
Snoflinga skrev:
De fakturerar mig en arbetskostnad på ca 45 000 kr för rivning av väggar och lite till i ett utrymme på ca 25 kvm samt påbörjat att regla en vägg, är det inte för mycket ?
Det är en helt annan diskussion! Det beror helt på vad ni kommit överens om innan arbetet påbörjades. Beroende på omständigheterna i just ditt hus kan det vara billigt. Eller dyrt. Vi vet inte. Hänger detta ihop med din hävning av avtalet?

Jag tror du får bättre svar i tråden om du skriver ett längre inlägg om hur du hamnat i den här situationen.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Jo, jag skulle ju skriva också att det kan vara en bra start att inte bestrida fakturan utan först begära en specifikation av fakturan, och bestrida den därefter. Om du inte får någon specifikation, så se till att bestrida fakturan innan betalningsdatumet, påminn dem om specifikationen en gång i veckan eller så. Så att du hela tiden är aktiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.