Hejsan! TL;DR längre ner.
Jag har nyligen köpt en villa som är byggd 2008 och totalt misskött sedan dess. Jag och min sambo flyttade in i Oktober 2015 (och vi hade ingen aning om att villan var SÅ misskött som den var....)

I alla fall... Ända sedan inflyttningen har jag märkt att trycket i värmepannan (frånluftvärmepump Nibe Fighter 310P) sjunker fortare än vad som förespråkas i manualen. Trycket går ifrån 1 bar till 0 på ca 10 dagar. Därför har jag nu i dagarna börjat ge pannan lite kärlek. Motion av ventiler, rengöring av filter o.s.v. Jag tänkte även kontrollera om jag kanske behövde avlufta pannan, så jag gjorde enligt manualen och inser när jag vrider på avluftningskranen att det kommer enbart vatten ur avluftningsröret. Det är ju jättebra, då har jag ju ingen luft i systemet.

TL;DR

Problemet är dock att vattnet som kom ur avluftningsröret är rejält skitigt. Stora svarta flagor flyter runt i vattnet i "skavllerkoppen" efter att jag vridigt på avluftningskranen. Vattnet i kranarna runt om i huset är dock rent och fint.

Så.. Förslag?
M.v.h. Martin J
 
Töm pannan och radiatorerna helt på pannvatten och fyll upp en del och töm igen. Sedan fyll upp systemet igen och lufta radiatorerna och pannan. Kan ha fuskats vid installationen när huset byggdes. Står att värmesystemet ska renspolas vid installation men så sker ej alla gånger. Är det flexslangar till anslutningarna under värmepumpen eller är det kopparrör hela vägen? Flexslangarna kan tyvärr släppa ifrån sig gummibitar (EPDM).
 
Svart vatten är "dött" vatten (alltså syrefritt vatten), och det är bra i ett värmesystem. Måttliga mängder små svarta partiklar är också normalt. Beroende på var man luftar och hur rören är dragna osv så kommer vissa platser samla mer skit än andra. Stora partiklar är dock obra. De kan sätta igen saker i längden.

Men att trycket sjunker är inte bra. Det tyder på att det läcker någonstans. Fyller du på vatten hela tiden? Varje gång det kommer in nytt vatten i värmesystemet förbrukas lite av livslängden för då kommer det också in syre. Och var tar det saknade vattnet vägen? Det är en mycket större fråga än lite skitflagor.

Om du inte fyller på, hur kommer det sig att trycket stiger igen? Är det helt enkelt så att tryckvariationen kommer av temperaturvariation? Det är i så fall helt normalt.
 
Ojojoj...
Josth: Det är flexslangar i botten av pannan.

PNO: Tyvärr är de svarta partiklarna ibland ganska stora. Mestadels smått (mindre än 1 mm), men en och annan stor (mer än 5mm).
Angående tryckfallet: Jag fyller på med hjälp av påfyllningsventilen i botten av pannan. Det susar lite och tryckmätaren går upp. Om jag inte fyller på så kommer inte trycket tillbaka alls. Trycket går ner till 0 o där stannar den. Men jag har fortfarande varmvatten i kranarna...

Såg idag att det går en kondens-slang ifrån pump-delen (övre delen) av pannan, ner till skvallerkoppen. Det röret släpper alltid ifrån sig lite luft. Såfort det är vatten i skvallerkoppen så bubblar det som sjutton där i. Kan det bero på att det är undertryck i huset?

När jag motionerar säkerhetsventilerna längst ner på pannan så slår dom ifrån precis som dom ska. Om jag istället vrider dom sakta så kommer vatten, precis som det ska.

När någon har duschat så fylls skvallerkoppen med vatten.

Jag har svårt att tro att luften som kommer ut via kondensröret skulle ha något med tryckfallet i pannan att göra... eller?

Där var lite ytterligare "kringinformation" om min panna.. jag vet inte om det hjälper någon...
 
Pannan har två delar.
En inre varmvattenberedare som står för tappvamvattnet (det som kommer ur kranen )
Den är i sin tur omgiven av en yttre behållare som håller cirkulations vattnet (det som finns i elementen)
Vattnet i de två systemen är helt åtskilda.
Tappvarmvattnet är ett öppet system som fylls på varje gång du spolar varmvatten, och eftersom vattnet in är kallare än vattnet i beredaren kommer det alltid att rinna ut vatten ur säkerhetsventilen för varmvattnet när du duschat. .cirkulationsvarmvattnet är ett slutet system som i bästa fall aldrig behöver fyllas på ( det handlar normalt om ÅR mellan påfyllningarna) det är trycket i det systemet du ser på pannan. Om det trycket går ner till noll betyder det att vattnet rinner ut nånstans. Antingen läcker säkerhetsventilen för det systemet, eller så har du läckage nånstans i huset vilket du måste fixa annars får du en rejäl vattenskada. Skerhetsventilen är ju bara att byta, men läckaget måste hittas vilket kan ta sin tid.
 
  • Gilla
Martin MrBig Johansson
  • Laddar…
Tusen tack, sunqan, för ett mycket bra och informativt svar!
Frågan då: Säkerhetsventilen till cirkulationsvarmvattnet är vilken? (Jag ska kika i manualen när jag skrivit klart här) och om den läcker, rinner då vattnet ut i "skvallerkoppen"? (Då blir det genast lättare att letarätt på och felsöka felet OM det är i pannan...)

Problem 1. Det finns inga element i huset, utan enbart vattenburen golvvärme (enplansvilla), så frågan är hur man lättast kan felsöka ett eventuellt läckage...? Hade varit skönt att slippa bryta upp golvet i hela huset...
 
Edit:
Jag har konsulterat manualen och kommit fram till att det är säkerhetsventil 52 som hör till det slutna systemet. Under morgondagen skall jag fundera på hur man lättast kontrollerar om den läcker. (Det går 3 rör ner till skvallerkoppen) Min tanke är att lyfta ur röret tillhörande ventil 52 ur skvallerkoppen och på så vis se om det kommer något ur det röret. Om det inte gör det, så är det altså inte säkerhetsventilen det är fel på och jag har ett större bekymmer.
Ingår det i "dolda fel" tro?
 
Har du någon värme på golven? Har du det, skulle jag gissa på att du har problem med det röda expansionskärlet som sitter nertill. Om visaren på manometern står på 0 och du endast behöver öppna och släppa in ganska lite vatten för att visaren snabbt går upp till 1 eller mer. Därefter öppnar du säkerhetsventilen och nivån sjunker relativt långsamt då är det troligast att expansionskärlets blåsa är kass.
 
  • Gilla
Martin MrBig Johansson och 1 till
  • Laddar…
Eller så kan luftpåfyllningsventilen (bilventil), om det finns sådan, läcka, oxå! "Skitit" värmevatten i järnrörssystem är guld värt = bra korrisionsskydd! Men flagor kan fastna i strypningar o reglerventiler och försämra deras funktion. Filter på cirk.pumpens sugsida är inte dumt. Hoppas du hittar läckaget i pannans närhet!
 
  • Gilla
Martin MrBig Johansson
  • Laddar…
Jag älskar forum! :)
cecar33: Jag har värme på golven (och i vattenkranarna). När jag fyller på så behövs knappt något alls för att manometern ska trippa upp på 1 bar. Jag öppnar ballofixen kanske 10% (om ens det) och det tar inte mer än 2-3 sekunder så har jag 1 bar igen. Om jag öppnar säkerhetsventilen så sjunker trycket sakta men säkert, i takt med att vatten rinner ut. Precis som du säger. Expansionskärlets blåsa... det låter avancerat att byta/felsöka...

gokm: Jag ska absolut undersöka om det finns någon luftpåfyllningsventil någonstanns. Har inte sett något om det ännu, men jag har ju inte heller letat efter den. Skönt att höra att skitigt vatten är en bra sak. :) Jag har vridit på säkerhetsventilen några gånger till och nu är det inte alls så stora flagor som kommer ut längre.

Detta har hänt:
Jag skulle undersöka om säkerhetsventilen (52), till det slutna systemet, läckte. Jag skruvade bort skvallerkoppen och satte en liten plastpåse på på rörmynningen där säk.vent.52 sitter. Använde plastfolie som packning och stripade fast påsen ganska hårt. Om det hade läckt ut vatten eller luft så hade det visat sig i påsen. Men 6 timmar senare hade det inte hänt något alls, så jag är tämligen säker på att säk.vent. är i gott skick.
Jag har även kontrollerat anslutningarna där golvvärmen är ansluten till pannan. En god vän sa att om det är någonstanns golvvärmen läcker, så är det där. Kontrollerade noga och såg inte ett spår av vatten. Så det känns ju bra också.

cecar33, du pratar om det röda exp. kärlet och om exp. kärlets blåsa. Är blåsan i anslutning till det röda kärlet? Kanske även inne i det röda kärlet? (Är de två kärlen du nämner i realiteten samma kärl och hur felsöker man det?)

Tusen tack för alla bra svar!
 
Gummiblåsan sitter inuti det röda expansionskärlet. Ska vara pumpat med ca 0,5 bar lufttryck när det installeras och hela värmesystemet är tomt på pannvatten. Sitter en bildäcksventil på sidan av det röda kärlet. Gummiblåsan ska öka/minsk volymen i kärlet för att kompensera för pannvattnets olika volym vid olika temperatur. Petar man på bildäckventilen ska det normalt komma ut luft. Kommer det vatten är blåsan/kärlet trasigt, Kommer det inget kan man prova att pumpa upp trycket till 0,5 bar samtidigt som man håller säkerhetsventil 52 öppen för att det inte ska finnas vattentryck samtidigt.
 
  • Gilla
Martin MrBig Johansson
  • Laddar…
Symptomen är konsistenta med när jag hade en trasig blåsa i mitt expensionskärl, så följ förslagen ovan. Jag köpte nytt expansionskärl från Rinkaby och installerade själv. Det var tillräckligt enkelt för att en nybörjare som jag skulle fixa det. Lycka till!
 
  • Gilla
Martin MrBig Johansson
  • Laddar…
Josth och Hell00, tack för bra info!
Ska absolut börja med att kolla om det är luft eller vatten som kommer ur ventilen.

Frågan är bara... Om gummiblåsan är tom eller trasig, vad är det då med den som gör att trycket i det slutna systemet försvinner? Att blåsan finns där och att den ska expandera/komprimera det förstår jag.. Men att det slutna systemet inte kan hålla tryck borde väl innebära läckage? (Ursäkta min okunskap)
 
Om gummiblåsan är tom blir systemet som sagt stumt och trycket stiger snabbt när man fyller på vatten så det blir helt fullt. Då ska säkerhetsventilen 52 öppna och släppa ut övertrycket. Kommer det inte ut något vatten där eller genom bildäcksventilen och trycket successivt sjunker är det läck någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.