Har bytt en Hondakopia Kinamotor 13hk till snöslungan, den gamla var en Tecumseh som hade kontakt för lyse. Nu till problemet ser ingen kontakt att montera lyse, 1 kabel går tändstiftet och 2 till brytaren on-off som bara har 2 volt. Hus lösa detta att få 12 volt till lampan?
 
Undrar om det finns någon tändspole alls på dessa motorer, kanske det går att montera en passande.
 
Din gamla Tecumseh hade antagligen dubbla spolar i svänghjulet precis som en moped. En för tändning och en för belysning.

Hör med tillverkaren av motorn om fler spolar finns som tillbehör, annars får du väl plocka av svänghjulet och se vad som går att få plats med - slakta från den gamla motorn eller köp någon reservdel för mopeder.
 
Tack för inf. Skruvade lös startkåpan och kollade det är utanpåliggande magneter och en startspole med on och off kablar som går till brytaren nr.30500-ze2-023, precis samma som finns på org. Honda gx390 13 hp. utan ljusspole, har även sökt på nätet ljusspole för utanpå liggande magneter tyvärr verkar marknaden tom på såna. Hoppet är att få tag på en skrotat Honda motor 340-390 elstart paket och sätta en svänghjul med magneterna på insidan och med komplett tillhörande spolar nytt blir för stor kostnad. Eller en forumist har bättre förslag
 
Vild idé: Cykeldynamo som rullar mot svänghjulet?
 
Om du tittar på reservdelar till mopeder , så kanske det finns något svänghjul mm som passar från kina moped 4taktare, då dessa ofta är hondakopior.
 
Alternativt helt enkelt driva ljuset med ett MC-batteri som står på laddning mellan skottningspassen, eller en rejäl pannlampa.
 
Tack mina vänner för många fina förslag, får nu söka vidare vilka komponenter det finns att få tag på och naturligtvis ska passa också. mvh. theh
 
alfista skrev:
Alternativt helt enkelt driva ljuset med ett MC-batteri som står på laddning mellan skottningspassen, eller en rejäl pannlampa.
Apropå det, jag har bytt motor på min toro från en Tec till en Kinahonda, belysningen klarar jag mig bra utan då jag har en fin LED pannlampa, men jag skulle dock gärna hitta ett ställe att få tag i en passande plastlåda för ett mc batteri, även om motorn startar på första rycket så finns det ju kvinnor i hushållet som som möjligtvis kommer att behöva starta den.så tips på liten batterilåda alt annan passande plast/metall låda ???
 
Krokodilen: Har du möjligen startmotor med tillbehör för Tecumseh att sälja? Min mor skulle behöva en dylik så jag slipper åka dit och dra i snöret efter varje snöfall ;)
 
Tyvärr det var ingen startmotor på min Tecumsehmotor, annars hade du gärna fått den.
 
Tallguy196 skrev:
Välj och vraka! Gott Nytt År!
[länk]

Ja jag kan googla jag med, men när man verkligen börjar kolla, så hittar jag inga lådpr i så liten storlek, iallafall inte om man ska ha ett överkomligt pris, jag menar att betala över 1000 spänn för en låda då kan jag ju lika gärna köpa plåt och popnita ihop en låda själv, när jag mörjar jobba igen ska jag kolla i elektroskandias katalog och se om jag kan hitta nån lämplig elkapsling.
 
Kollade en massa olika kina motorer på nätet det verkar vara många Honda kopior, Loncin, Lifan, är väl det som är mest lik Honda, har inte öppnat och kollat vilken typ svänghjul utan invändig magnet är monterat på denna 13hp. har planer att titta hur svänghjulet ser ut och om den har samma triangel skruvhål som Honda på utsidan sådana svänghjul finns massor på Ebay frakten från staterna är dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.