En statlig utredning har kommit fram till att kommunernas olika regler gör det svårt för byggföretagen.

Du kan läsa artikeln här: För dyrt och komplicerat att bygga
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Kommunen vi bygger i nu har nyss utbildat dig handikappanpassning . Så det är nya regler in för varje slutbesiktning , senaste var det stora handtag i dusch som dom ville att vi skulle skruva upp innan dess var det ramper ut till altan balkong men ej till huvudentré . Nu har dom börjat snacka om skena för handikapphiss i trappor .
 
Det är sånt som Polos skriver, som både fördyrar och fördröjer byggen. Borde finnas en rikstäckande grundplan för husbygge som kommunala tjänstemän inte fick pilla på. Ett "standardhus" som enkelt kunde få bygglov och byggas på kort tid.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar vart i BBR det står att man skall skruva upp stora handtag i duchen?
 
surfarn skrev:
Jag undrar vart i BBR det står att man skall skruva upp stora handtag i duchen?
Tyvärr tycker vissa personer på vissa plaster om att bestämma bara för sakens skull , och gör man inte som dom säger så får man problem .
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Dessa handikapplösningar är varken nytt eller ett påfund i vissa kommuner, utan gäller i hela Sverige och har funnits sedan 2011 och gäller all nybyggnation och utbyggnation på det hus du ska bo i, gäller ej fritidshus ( som ska vara fritidshus och inget annat) Vi har under året styckat av och sålt vår tomt som är ganska komplicerad med en brant stigning, innan vi ens fick besked om att tomten skulle kunna bebyggas måste vi lägga fram en plan på handikapplösning, hur den potentielle köparen skulle göra så att en handikappad skulle kunna ta sig upp till huset för egen maskin, och att lösningen måste finnas (inte just våran) när huset är färdigbyggt, iom detta blev jag mycket insatt i det här med handikappanpassat och handikapplösningar trots att det inte är vi som ska bygga något.
 
  • Gilla
cullberg
  • Laddar…
Det är väl klart att man i den mån det går ska bygga handikapp anpassat, men det behöver ju samtidigt inte innebära att man ska bygga massa ramper, hissar och montera div handtag osv.
Att man däremot bygger så att det med enkelhet går att montera en ramp eller handtag om det mot förmodan skulle flytta in någon som är handikappad, det känns som att det läggs ner en faslig massa pengar och arbete för en ändå ganska liten grupp människor.

Hade samma problem när jag byggde, det skulle aldrig gå att lösa på nått enkelt sätt utan det skulle alltid vara dyraste och det absolut mest fula sätt som gick, det var inte OK att någon med rullstol skulle få 10 meter längre väg så att man kunde dölja ramper osv på smart sätt.
Tur att de bytte handläggare lagom till slutbesiktning som inte ens orkade kolla i det kapitlet...

Tror för övrigt inte mycket på regeringens utredning, lär bara bli än mer pappersarbete...
 
Det är nog stor lokal variation, om ändringarna vad gäller bygglov de sista åren var avsedda att förenklar så har de fått motsatt effekt. De har fått fnatt och har synpunkter på allt. Man kunde tro att de var sysslolösa och letar efter arbetsuppgifter, men i själva verket går de på knäna och folk säger upp sig hela tiden. Ny stadsarkitekt varje år, oftast en vikarie man möter. Utan ledning är alla är ängsliga att göra fel, så de kan inte sluta detaljstyra och kräver bygglov på allt.
En byråkrati som har gått överstyr, och ingen ljusning i sikte. :(
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
O
Det behövs centralstyrning över kommunernas bygglovshantering...
det är tydligt... För tyvärr verkar de inte klara sig själva.... BBR ska vara likadan i alla kommuner... Men tyvärr verkar det som att det finns olika utgåvor anpassat till varje kommun.... Dessutom undrar jag om kommunerna överhuvudtaget läser domarna som MÖD kommer med...
Eventuell handikappanpassning har inte med det hela att göra...
 
Redigerat:
Fast å andra sidan så ställer jag mig tveksam till att som i mitt fall en 20 meter lång aluminiumramp med viloplan och handledare på båda sidor längs med hela framsidan på huset är motiverat för att jag kanske skulle råka bryta benet någon gång och skulle få det lite jobbigt med de 3 trappstegen upp från uppfarten.
 
Pumba skrev:
Fast å andra sidan så ställer jag mig tveksam till att som i mitt fall en 20 meter lång aluminiumramp med viloplan och handledare på båda sidor längs med hela framsidan på huset är motiverat för att jag kanske skulle råka bryta benet någon gång och skulle få det lite jobbigt med de 3 trappstegen upp från uppfarten.
Om jag skulle bli tvingad till något sådant dyligt i framtiden, skulle jag hellre kosta på mig en handikapphiss precis vid trappen, typ RA 2000 som MPR lifts har som kräver betydligt mindre yta. Detta har ju inget att göra med om du bryter benet utan om du någon gång i framtiden skulle bli handikappad och kanske rentav rullstolsburen, så kan du kräva att få bo kvar i ditt hus t.ex, då måste kommunen betala en handikappanpassad lösning till dig, vilket är en mycket stor utgift för kommunerna och det är detta dom vill få bort genom att nybyggnationer redan från början måste uppfylla vissa handikappanpassningsregler.

Kan vara ganska jobbigt att behöva anpassa sitt boende kanske, efter en massa regler som inte ens känns aktuellt för en själv just då:x
 
Vatthagen skrev:
...om du någon gång i framtiden skulle bli handikappad och kanske rentav rullstolsburen, så kan du kräva att få bo kvar i ditt hus t.ex, då måste kommunen betala en handikappanpassad lösning till dig, vilket är en mycket stor utgift för kommunerna och det är detta dom vill få bort genom att nybyggnationer redan från början måste uppfylla vissa handikappanpassningsregler.
Så rätt så - skit för alla oss som är friska. Men jag kan tänka mig att alla som har handikapp idag och vi, må gud förbjuda, om vi skulle bli svårt rörelsehindrade i framtiden - är och skulle vara ytterst tacksamma för denna lag om att kommunerna är skyldiga att bekosta anpassningen.
Men kanske inte så bra att samma "instans", samma "grupp" får bestämma om just bygglov och därmed hur nya hus ska vara anpassade i förebyggande syfte... Då blir ju en helt utomstående ekonomiskt drabbad. Inte är det heller sagt att de handikappanpassningarna som är gjorda vid nybygget kommer att hålla den standard, som gäller den dagen, en rörelsehindrad eventuellt flyttar in - eller ens passar för just dennes behov! Därmed blir kommunen ÄNDÅ betalningsskyldig.
Så som här skrevs tidigare: bättre då att se till att det inte är svårt att ändra till handikappanpassat, vid ett senare tillfälle.
Nu har jag inte läst alls och har ingen kännedom om, vad som står i de paragraferna som detaljstyr dessa saker - men det kan ju tänkas redan vara så att lagen är skriven just så - att meningen är att det ska vara LÄTT att ändra till handikappanpassat och att det INTE står något om hur detaljerna ska vara handikappanpassade... det råkar bara vara kommuntjänstemännen och politikerna (?) som gör lite som de själva vill och tolkar lagarna. Jag är kanske naiv =O)
Eller borde någon helt annan vara den som bekostar handikappanpassningen av hus/bostäder?
Det är ju samma sak med bilar - dessa handikappanpassar de med och Försäkringskassan står för en del av de kostnaderna. Tur är väl då att de inte är inblandade i byggandet av bilarna också... =O)
 
Henrietta70 skrev:
Så rätt så - skit för alla oss som är friska. Men jag kan tänka mig att alla som har handikapp idag och vi, må gud förbjuda, om vi skulle bli svårt rörelsehindrade i framtiden - är och skulle vara ytterst tacksamma för denna lag om att kommunerna är skyldiga att bekosta anpassningen.
Men kanske inte så bra att samma "instans", samma "grupp" får bestämma om just bygglov och därmed hur nya hus ska vara anpassade i förebyggande syfte... Då blir ju en helt utomstående ekonomiskt drabbad. Inte är det heller sagt att de handikappanpassningarna som är gjorda vid nybygget kommer att hålla den standard, som gäller den dagen, en rörelsehindrad eventuellt flyttar in - eller ens passar för just dennes behov! Därmed blir kommunen ÄNDÅ betalningsskyldig.
Så som här skrevs tidigare: bättre då att se till att det inte är svårt att ändra till handikappanpassat, vid ett senare tillfälle.
Nu har jag inte läst alls och har ingen kännedom om, vad som står i de paragraferna som detaljstyr dessa saker - men det kan ju tänkas redan vara så att lagen är skriven just så - att meningen är att det ska vara LÄTT att ändra till handikappanpassat och att det INTE står något om hur detaljerna ska vara handikappanpassade... det råkar bara vara kommuntjänstemännen och politikerna (?) som gör lite som de själva vill och tolkar lagarna. Jag är kanske naiv =O)
Eller borde någon helt annan vara den som bekostar handikappanpassningen av hus/bostäder?
Det är ju samma sak med bilar - dessa handikappanpassar de med och Försäkringskassan står för en del av de kostnaderna. Tur är väl då att de inte är inblandade i byggandet av bilarna också... =O)
Det finns några klara regler som står skrivet, som ex finns, att bygger du ett souterränghus med ingång på nedervåningen men du har kök, dusch/wc på övervåningen så måste du installera någon typ av trapphiss t.ex för att en rullstolsburen ska kunna ta sig upp själv. En utav det två toalettrummen du har måste vara så pass stort utrymme att du kan köra in en rullstol och kunna vända den där inne osv osv
 
O
Tja... Visst ibland ter sig dessa handikapps regler lite underliga.... Men på det stora hela är det bra regler!
För tänk om man råkar bryta benet då kan det vara väldigt skönt å slippa gå i trappor.
Dessutom så sparar vi massa pengar för kommunerna genom att ställa dessa krav redan vid byggnationen.

Jag har svårt att se varför det ska vara så negativt att behöva handikappanpassa sitt hus. Man kan själv hamna där... även om så bara för en kort peridod... Eller så drabbas nån av ens vänner... Då är det bra om huset är anpassat redan från början....
 
Törs man anta att gemensamma regler för alla kommuner kommer att innebära största gemensamma divisor, dvs att det resulterande regelverket kommer att vara kombinationen av varenda regel som någon enda kommun lyckats fantisera ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.