...och för de som sitter med gamla kärnvirkesfönster med 100 år på nacken så är detta ytterligare en anledning att fundera över om man kan renovera sina gamla fönster istället för att köpa nya orenoveringsbara "engångsfönster" i plast och aluminiumblandning som om 20-30 år kommer se ut som skit... Komfort och smidighet att putsa är så klart bättre på nya fönster, men ekonomiskt så går det aldrig att räkna hem nya fönster om man har rimligt uppvärmningsystem...
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Tycker du skall prata med din återförsäljare i första hand, just för att de var uppackade och orginalemballaget hade brutits.
Frågan är i min värld: varifrån är fönstren köpta? Hur har de transporterats (av vem) - hem till dig?
Har du köpt dem hos en återförsäljare - eller har de levererats direkt hem till dig.
 
Det här är huvudorsaken till att jag föredrar träfönster av furu med så mycket kärna som möjligt.........

"Underhållsfritt" betyder i praktiken "kan ej underhållas". Jag undrar hur moderna underhållsfria fönster kommer att se ut om 20 år....och om 50 år....... och vad som händer när det har blivit fattigare tider för en familj och de inte har råd att byta sina uttjänta engångsfönster. Sådana saker händer ju alltsomoftast när det blir kristider och inte finns arbete så det räcker. Det vill säga normalsituationen i dagens värld.
 
Henrietta70 skrev:
Frågan är i min värld: varifrån är fönstren köpta? Hur har de transporterats (av vem) - hem till dig?
Har du köpt dem hos en återförsäljare - eller har de levererats direkt hem till dig.
De är vad jag förstår transporterad till bygghandlaren på pall men som vi fått höra så är det inte helt ovanligt att de har skador redan då.

Jag tog dem i min Volvo V70 och hanterade dem väldigt varsamt så några skav eller märke lär det inte ha blivit vid min hantering.
 
heimlaga skrev:
Det här är huvudorsaken till att jag föredrar träfönster av furu med så mycket kärna som möjligt.........

"Underhållsfritt" betyder i praktiken "kan ej underhållas". Jag undrar hur moderna underhållsfria fönster kommer att se ut om 20 år....och om 50 år....... och vad som händer när det har blivit fattigare tider för en familj och de inte har råd att byta sina uttjänta engångsfönster. Sådana saker händer ju alltsomoftast när det blir kristider och inte finns arbete så det räcker. Det vill säga normalsituationen i dagens värld.
Tror du överdriver lite nu. Egentligen är det väl mest ett kosmetiskt problem, även om de är skavade så lär de inte fungera sämre. Visst de kan är ärga men det ska nog mycket till för det. Dessutom är detta endast beklädda träfönster så av vad jag förstår så ska man kunna ta av beklädnaden om det så krävs.

Jag förstår såklart vad du menar, trä fönster kan man alltid laga på ett eller annat vis, hel aluminium fönster är klart svårare om inte omöjligt. Men å andra sidan, är de rätt gjorda så ska de inte behöva a repareras.
 
hangun skrev:
Nu är det så att det är bra att köpa svenska fönster av en svensk handlare. För när du kontaktar din återförsäljare kommer det lösa sig för SP är rädda om sitt rykte. Dom ersätter detta, det är min erfarenhet och det ska SP därför få beröm för. På det viset fortsätter vi köpa bland annat svenska SP fönster..
Grattis, jobbar du för sp eller åf?
 
snowjim skrev:
De är vad jag förstår transporterad till bygghandlaren på pall men som vi fått höra så är det inte helt ovanligt att de har skador redan då.
Jag tog dem i min Volvo V70 och hanterade dem väldigt varsamt så några skav eller märke lär det inte ha blivit vid min hantering.
Var beredd på att du får svårt att bevisa att skadan fanns där när du valde ut dem =/
Även om det är det mest naturliga, att man är otroligt varsam med något så dyrbart som nya fönster - speciellt när man själv betalat dem! Transportfirmorna däremot...
Det som är lite konstigt är att skyddsplasten inte fanns på de mörka fönstren - och då de kommer från en bygghandel - skulle man kunna misstänka att de redan åkt en sväng till en köpare och sedan tillbaka. Alltenativt att säljaren hade upptäckt skavankerna och hoppades lyckas sälja de ändå.
Du ska i första hand kontakta återförsäljaren. Du förlorar inget i att testa.
 
snowjim skrev:
Tror du överdriver lite nu. Egentligen är det väl mest ett kosmetiskt problem, även om de är skavade så lär de inte fungera sämre. Visst de kan är ärga men det ska nog mycket till för det. Dessutom är detta endast beklädda träfönster så av vad jag förstår så ska man kunna ta av beklädnaden om det så krävs.

Jag förstår såklart vad du menar, trä fönster kan man alltid laga på ett eller annat vis, hel aluminium fönster är klart svårare om inte omöjligt. Men å andra sidan, är de rätt gjorda så ska de inte behöva a repareras.
Jag tänkte rent allmänt på en konstruktion där skador inte kan repareras på plats. Småskråmorna saknar ju helt praktisk betydelse.

Ett exempel:
Först några års arbete på låg lön omväxlande med arbetslöshet. ....och så blir man sjukskriven på minimisjukdagpenning i ett par år......... och sedan arbetslös... och i det läget blir man tvungen att dra igång ett småindustriföretag med enbart eget kapital (som inte finns) eftersom det är omöjligt att få anställning.

I ett sådant läge innebär reparerbara grejor helt krasst skillnaden mellan att flyta eller sjunka.
 
Har man all tid i världen skall man köpa träfönster, kanske om man är pensionär. Men är du runt 30 år och köper ditt första hus, har två småbarn och kanske ett tredje på väg då rekommenderas PVC fönster. De håller lätt 40-50 år och sen skall man ju ändå in på hemmet. Om du räknar in kostnaden för arbetstid, färg, kitt osv hos ett träfönster. Ja då har jag svårt att se att de skulle vara billigare än underhållsfria fönster, det enda jag gör en eller två gånger om året är att spola av min 14 fönster med vattenslangen och en svamp. Inga lösningsmedel eller annat. Bara vatten.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
...time will tell... vilket som är bästa valet... jag byter iallafall nu fönster som är kanske 30 år gamla medan de som är 100 år gamla är i prima skick trots bristande underhåll... men kanske var de som byttes för 30 år sen mer utsatta och i dåligt skick (även om jag tror att det snarare var andra faktorer, som tex mode och politiska bidrag, som styrde). Jag målar hellre var 15 år och har kvar kärnvirket i döden än att kötta ur karmarna och sabba tapeter och fasad när jag går med rullator men inte ännu hamnat på hemmet... ;) Men å andra sidan så är väl många foder efter fönsterbyte spikade med vit spik med färdigmålade foder utan gerade hörn så man inte förstör nåt, i mitt fall är det spikat, spacklat och målat på plats och rätt mkt jobb byta karm...
 
Vi valde nya träfönster för utsendets skull, ser dock att det inte blir helt enkelt när dessa ska renoveras.

För att måla om det utvändiga träet så behöver man troligen snäpp loss glaslist era för att komma åt ordentligt, glaslist era är påtryckningar på plastclips och de sitter rejält hårt clipsen/listerna kommer med största sannolikhet att gå sönder när man försöker att demonteradpm om 15-20 år, tyvärr...
 
  • Gilla
Ozzypojken
  • Laddar…
Trots att släktstugan är från runt 1875 valde jag PVC fönster, detta pga ägarkonstellationen och 43 mil enkel väg till och från stugan. Utseendemässigt är jag väldigt nöjd med Rehau nordic plus! Sen stänger de ute oväsen väldigt bra, inte för att det är så viktigt just där men i stan kan jag tänka mig att de gör nytta 20130819_195548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130819_195541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130819_195433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska man komma till liknande hållbarhet som gamla fönster så ska de nog linoljemålas och vara kopplade 2-glas med vanligt kitt. Eventuellt med energiglas, men inte 2+1 glas, där börjar man nog hamna i att stora delar måste bytas vid första renoveringen, glaskassetterna vet jag inte vad de har för förväntad livslängd, men att de ska fungera utan att vara dimmiga, isolera bra osv efter 40 år är väl inte att vänta, så 30 år kanske är väntad livslängd. Går det att byta glas i ett plastfönster? Eller kastar man hela skiten om man fått inbrott eller grannungarna sulat in en frisbee i rutan? Eller när kassetten börjat läcka? Men nu kanske vi kommit väl långt bort från tråden...

Jag antar att TS får köpa lite fogmassa och en sprayburk på biltema eller returnera fönstren till SP, eller vad målar man aluminium med?
 
O
intressant hur tråden kunde trilla iväg till pvc eller trä fönster... :)
Den stora frågan är nog hur mycket man stör sig på de skavanker som finns. Men jag skulle nog testa å höra av mig till leverantören. Å kanske komma fram till en lösning som passar alla!
 
  • Gilla
Ozzypojken
  • Laddar…
Det är känsligt med PVC för vissa :p
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.