Ska måla om köksskåp och luckor och vill använda en färg som inte torkar superfort men vill inte heller stå i lösningsmedelsångor. Har läst att Auro skulle kunna vara lämpligt alternativ. Nån här som använt den? Senare ska jag ge mig på fönster också, in och utsida på obehandlde fönster. Helt enkelt - ni som använt Auro, är ni nöjda?
 
Bumpar en gammal tråd. Någon som har erfarenhet av den här färgen?
 
Använt Auro inomhus som snickerifärg, lite svårare att måla för helt perfekt resultat med och behövs en extra strykning annars helt OK.
 
Av nyfikenhet, använde ni som kommenterat senast Auro för att den färgen skulle vara lättare att målare med eller av "hälsoskäl"?
 
Redigerat:
Svårare än akrylatfärg, eller svårare än linoljefärg? Tänker att den borde vara mer lättstruken än en linoljefärg?
 
M
Äggoljetempera skall vara helt sjukt bra, vatten ägg, linolja och lite färgpigment (vill jag minnas).
Duger till att måla golv med vad gäller slitstyrkan.

Kolla på förrförra avsnittet av "det sitter i väggarna" så kör dem en vända med det.
 
Min erfarenhet av s.k "eko-färger" är att det behövs en extra strykning och att det är bra för hälsan och miljön såklart. Det torkar lite långsammare och kostar något mer totalt sett.
 
Jonatan79 skrev:
Det torkar lite långsammare och kostar något mer totalt sett.
Hehe, ja auro har ju givit sig på att utveckla 80 år gammal färgteknologi igen, från scratch, så de måste ju ta igen det någonstans. Men med egen alkydfabrik så kan de i alla fall garantera att bindemedlet är från ekologiska källor.
 
Är den mer lättmålad än linoljefärg?
 
mbyrod skrev:
Är den mer lättmålad än linoljefärg?
Ungefär lika lättmålad som en vattenburen alkydoljefärg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.