Hej,

Hur gör man för att få släta ytor när man måla en gammal byrå i trä?
Jag köpte en bra rulle och vattenbaserade oljefärg (som jag fick tips i affären) men trä strukturen är fortfarande kvar :(


Mvh
Key1
 
Är novis själv men har slagits med samma problem. Detta kan säkert göras mer effektivt men nedanstående har fungerat för mig för tex platsbyggd hylla.
Antar att det är heltäckande färg du vill ha?

Börja med en grundfärg.
Kör sedan med lackfärgen. Jag kan rekommendera Jotum Lady Supreme Finnish.
Rolla först och ta sedan en moddlare/bred pensel för att stryka ut det du rollat ut med långa raka drag.
Låt torka. Slipa bort ojämnheter och tydliga penseldrag med mycket fint slippapper.
Kör ett lager till.
...och ett till.

Jag brukar köra sammanlagt 3 lacklager om jag vill ha en bra yta som håller.
 
  • Gilla
Niki Zingoale
  • Laddar…
Tack för svaret. Jag ska prova det.
 
Vilken storlek använder du för sandpaper?
Det är mest trästrukturen som syns i slutet. Hur kan man fixa den? jag ville ha en smooth glansig ytan kan man säga :)
 
Redigerat:
Generellt så framhäver färg struktur och det hjälper oftast inte att måla fler lager. Det som gäller är att slipa. Börja med ganska grovt papper och jobba dig sedan uppåt till korn 180/240. Grundmåla och spackla sedan synliga skavanker innan du gör slutstrykning. Slipa mellan strykningarna.

Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Niki Zingoale
  • Laddar…
Nu förstod jag vad du menar med trästruktur. Du har alltså relativt obehandlat trä?
I det fallet måste du bearbeta ytan först antingen genom att sandpappra eller använda slipmaskin eller hyvla men det är lite överkurs. Jag kan däremot rekommendera en slipmaskin för ett snabbt och bra resultat om du har mycket att måla. Börja med grova sandpapper och arbeta dig uppåt till ca 180 om du ska måla. Målet är att få en så slät träyta att även en målad yta kommer att se "smooth" ut. Använd känseln. Underarbete är A och O !

Om du däremot menar att du ser ådringen i skivan genom färgen så måste du helt enkelt måla fler lager färg.

Några andra tips jag glömde:
Undvik färgdroppar och färgsamlingar där du använt för mycket färg eftersom det är svårare att få bort det snyggt enligt min mening. Torka hellre bort det direkt även om det fattas färg där, slipa ned och stryk stället vid nästa strykning. Använd fingrarna för att stryka bort färg som hamnat fel.

Slipa lätt mellan strykningarna med sandpapper på mellan 400 och 600. Jag brukar framförallt slipa på områden som visar penseldragen för tydligt eller där det kommit dammkorn.
Använd en luddfri trasa efter slipningen så att du slipper måla in damm i nästa strykning. Finns dukar att köpa för ca 15kr med lite gummikänsla (Tack cloth på engelska).

En annan sak du kan prova för att få så slätt som möjligt är att alltid ha föremålet du målar plant/horisontellt då färgen rent mekaniskt flyter ut jämnare. Du undviker även rinningar och kan därmed dra på lite tjockare och jämnare lager.

3-4 lager för mig är inte ovanligt. Jag kör liksom till allt är perfekt och utan skavanker så det tar några dagar. Om du har en yta som du tror kommer att slitas en del eller där det kommer att stå fuktiga saker på kan du köpa en halvblank klarlack på sprayburk och spruta på det i några lager efter att du målat.

Jag är ineffektiv när jag målar men tiden jag lägger ger resultat. Jag tror inte att jag kan komma längre än så här utan att lämna in till en sprutlackfirma. Dessutom tycker jag personligen att ett visst mått av struktur på en yta kan vara snyggt och ge ett visst djup så att inte möbeln ser ut som en IKEA-möbel.
 
  • Gilla
Splanen och 3 till
  • Laddar…
Tack alla för all tips. Det var väldig bra :))
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
T
@Darren: Tack cloth = klibbduk

Det fungerar väldigt bra om man vill få bort de där sista dammkornen innan lackning. Bra tips!

@Niki: Om byrån är fanerad så finns det risk för att du slipar igenom faneret om du går på för hårt med grovt slippapper och maskin.
En variant kan vara att du skrapspacklar ytan med ett snickerispackel och sen slipar.
Sen vet jag att att det tidigare fanns en färg som benämndes "slipgrund" som jag använde ibland på foder och lister som sen skulle målas med en lackfärg för att de en slät yta. Den är rätt tjock och kan läggas i lite tjockare lager och sen slipas slät. Det gjorde att det gick lite fortare att få ett bra resultat och färre moment med spackling, slipning etc.
 
  • Gilla
Niki Zingoale och 1 till
  • Laddar…
Så bra tips man får här,,,,tusen tack.. igen...
Jag ska prova det oxo :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.