Samtal från My Safety. Försäljarsvada. Jag säger 5 ggr att jag inte beställer något men att jag accepterar reklam i brevlådan. Försöker att bryta samtalet ... upprepar att jag inte beställt identitetsskydd för ca 600 kr.

1 minut efter samtalet får jag SMS som tackar för beställning av identiitetsskydd.

Efter åtskilliga samtal får jag kontakt med någon på My Safety. Skyller på att säljaren gjort fel. Jag kan inte avbeställa eftersom det ännu inte är registrerat. Måste återkomma efter 24 timmar.

Mitt råd: När någon ringer från My Safety ska ma slänga på luren innan man fastnar i säljarens svada.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Helt otroligt,vilka metoder vissa företag håller på med för att få kunder!
Vadå återkomma efter 24 timmar?
Verkar som bondfångarna inte enbart är säljarna hos My Safety!
 
  • Gilla
Gulfxx
  • Laddar…
Instämmer i ditt råd, har också haft med My Safety att göra.
Trots att jag uttryckligen har informerat att jag endast vill ha kontakt via mail så ringer de flera gånger i veckan.
 
Finns kanske bara ett sätt att få stopp på dessa samhällets kackerlackor, lag om skriftligt avtal. Men det slutar väl knappt där heller då det lär bli bråk om förfalskade signaturer.....

Man blir bara förbannad av att läsa hur lama domstolen är mot Mysafety

http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avgöranden/Dom2014-17.pdf

Jag har nixat mobilen och har hemligt hemnummer IP tfn, får bara nåt samtal från Telia nån gång per år på mobilen och det är i regel om någon förbättring som jag kan välja.

Ser att fler och fler gör sig onåbara genom att anmäla sina nummer som hemliga så att bara hemadressen syns på Eniro mfl. Antagligen för att slippa försäljare, vilket är en dyster, men kanske nödvändig utveckling.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Håller med fusion men även om man har nixat är tydligen Mysafety kopplat till min bärgningsförsäkring så där faller det argumentet. Sedan är det ett problem för oss som har kundrelaterat företag där man naturligtvis måste - och vill - vara nåbar.
 
Just att införa lag på skriftligt avtal skulle totalt döda all distanshandel, speciellt den delen av distanshandel som består av digitala produkter (exempelvis nedladdningsbar musik/spel/programvara), om man ska behöva vänta på ett papper i brevlådan och skriva på och skicka tillbaka.

Ser snarare hellre att man inför att man måste godkänna med BankID. Detta skulle som fördel kunna finnas för alla avtal som innebär en skuld eller betalningsskyldighet, dvs att när man godkänt med BankID så får den andra avtalsparten en speciell engångskod, och utan denna kod är det då totalt omöjligt att driva in skulden via kronofogden. (Dvs att på kronofogdens ansökningsblankett skall det finnas en ruta för att fylla i denna kod).
Då skulle man inte ens behöva bestrida falska fakturor som skickats om det inte finns en korrekt kod som indikerar godkännandet av avtalet.

Då skulle man som en bonus också bli av med allt slarv av identitetskontroll vid öppnandet av mobilabbonemang och köp på avbetalning, det slarvas friskt i den branschen, vet t.o.m. folk som fått ut både mobiler och abonnemang bara genom att rabbla (muntligen läsa upp) sitt personnummer, det ställdes inte ens kontrollfrågor.

Inför man att man måste godkänna med BankID skulle det faktiskt vara lätt som en plätt för folk som faktiskt vill köpa tjänsterna, att köpa över telefon, och sedan sluts avtalet genom att man får knappa in sitt mobila BankID-lösenord i mobiltelefonen.


Men när det gäller TS, har du någon inspelning på samtalet? I så fall borde det inte vara några större problem att bestrida. Däremot om du inte har någon inspelning så lär det vara svårt att bestrida, även om företaget inte har någon inspelning så kommer de, i en rättegång, verka mycket trovärdigare, speciellt om de har uppgift om ditt nummer och samtalslängd, som då kan användas för att föra i argument att du faktiskt beställt något ("hade du tackat nej så hade samtalet inte pågått i 2 minuter").
 
  • Gilla
Norrhyttan och 7 till
  • Laddar…
yonna skrev:
Håller med fusion men även om man har nixat är tydligen Mysafety kopplat till min bärgningsförsäkring så där faller det argumentet. Sedan är det ett problem för oss som har kundrelaterat företag där man naturligtvis måste - och vill - vara nåbar.
Detta är ett otyg. Jag har två gånger ringt till företag där jag är kund och förklarat att jag tänker säga upp mitt avtal om de fortsätter förmedla mina uppgifter till påträngande telefonförsäljare. I det ena fallet kunde de faktiskt spärra detta. I det andra upplevde jag att de bara ryckte på axlarna. Detta var åtskilliga år sedan. Nu orkar jag tyvärr inte klaga längre.
 
Och eftersom dom "länkar" till ditt UC konto kan du i princip med deras hjälp sno en annans identitet
Lite UC
Lite ratsit
Lite mysafety
Sen e julklappskrediten klar
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Är det ett nummer man inte känner igen som ringer så svarar man och i samma sekund man hör att det är en säljare så lägger man på luren i örat, blockerar numret i mobilen (möjligt på iphones) och anmäler i appen truecaller.

Den säljaren som ringde kommer aldrig mer kunna störa dig!

För att skydda dig själv skall du ALDRIG inleda en konversation med en säljare, du är för utsatt för att kunna skydda dig från att dom fejkar ett accept från din sida.

Min personliga princip är att vill man ha information om en produkt/tjänst så är det du själv som skall söka upp den via företagets hemsida eller forum, den skall inte tvingas på dig genom oönskade samtal.
 
  • Gilla
pefo
  • Laddar…
Eftersom jag oftast sitter och jobbar vid datorn, kan jag slå upp numret och se vem som ringer. Om de har hemligt nummer, svarar jag aldrig. Om det är marketingbolag, samma. Kvar blir de som jag inte hinner kolla upp. Sedan har jag generellt lagt mig till med en oförskämd attityd som är långt över anständighetens gräns. Det hjälper för det mesta. Ett tips är att inte låta säljaren komma igång med tuggandet. Bryt med " Vad sa du att du ringde från? Vá? Vad hette du nu då? Vad vill du?” Och sedan extremt kort paus. ”Säg för f-n vad du vill!!” Sedan brukar stamningarna börja och du kan avsluta samtalet med ”nej, jag är inte intresserad”. Om du får faktura, skriv med färgpenna: ”Ej beställt! Jag bestrider denna faktura!”. Kopiera och spara, skicka till dem i retur. Fortsätter de att skicka, gör samma. Likadant om det kommer inkasso. Pga. myndigheters slapphet får detta ofog fortsätta. Endast skriftliga avtal, eller signerade avtal med e-legitimation skulle vara lagliga.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
banjoragge är väl något på spåren när det gäller hur man skulle vilja bemöta dom Det tråkiga är dock att den som ringer ganska ofta är någon stackars ungdom som fått ett jobb på ett call-center, och åtminstone för mig tar det emot att ge den kraken på pälsen åt en annans räkning.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag börjar alltid med: Vänta ett tag, jag börjar spela in samtalet nu..... dom oärliga försäljarna brukar avsluta samtalet snabbt...... :cool:
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
sebastiannielsen skrev:
Ser snarare hellre att man inför att man måste godkänna med BankID. Detta skulle som fördel kunna finnas för alla avtal som innebär en skuld eller betalningsskyldighet, dvs att när man godkänt med BankID så får den andra avtalsparten en speciell engångskod, och utan denna kod är det då totalt omöjligt att driva in skulden via kronofogden. (Dvs att på kronofogdens ansökningsblankett skall det finnas en ruta för att fylla i denna kod).
Då skulle man inte ens behöva bestrida falska fakturor som skickats om det inte finns en korrekt kod som indikerar godkännandet av avtalet.

Då skulle man som en bonus också bli av med allt slarv av identitetskontroll vid öppnandet av mobilabbonemang och köp på avbetalning, det slarvas friskt i den branschen, vet t.o.m. folk som fått ut både mobiler och abonnemang bara genom att rabbla (muntligen läsa upp) sitt personnummer, det ställdes inte ens kontrollfrågor.

Inför man att man måste godkänna med BankID skulle det faktiskt vara lätt som en plätt för folk som faktiskt vill köpa tjänsterna, att köpa över telefon, och sedan sluts avtalet genom att man får knappa in sitt mobila BankID-lösenord i mobiltelefonen.
Problemet med BankID är att det företaget diskriminerar andra system än Apple & Microsoft. Detta innebär att vi som är Linuxanvändare inte släpps in. Statsmakterna borde kunna styra upp detta då många statliga och landsting, typ Skatteverket och vården, använder sig av BankID vid kontakt. Då jag antar att BankID ägs av bankerna så är det väl riksdag, regering och ev. Finansinspektionen som måste ingripa.
 
  • Gilla
Malin R
  • Laddar…
bonnier skrev:
Det tråkiga är dock att den som ringer ganska ofta är någon stackars ungdom som fått ett jobb på ett call-center, och åtminstone för mig tar det emot att ge den kraken på pälsen åt en annans räkning.
Men vilken ände skall man angripa,om man inte ger sig på den som ringer?
Är det tillräckligt många som inte svarar eller lägger på luren blir verksamheten omöjlig att utföra och bör därmed försvinna. Jag är av samma uppfattning som många andra. Ingen behöver ringa mig för att sälja något. Jag kan hitta det som intresserar mig genom att söka själv.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Men vilken ände skall man angripa,om man inte ger sig på den som ringer?
Är det tillräckligt många som inte svarar eller lägger på luren blir verksamheten omöjlig att utföra och bör därmed försvinna. Jag är av samma uppfattning som många andra. Ingen behöver ringa mig för att sälja något. Jag kan hitta det som intresserar mig genom att söka själv.
Ja missförstå mig inte, jag är exakt av samma åsikt; vill jag ha något så söker jag upp det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.