Hej,

Har en tvättstuga med elektrisk golvvärme som precis slutat fungera.
Det som hänt är att jag senaste månaderna har fått skruva temperaturratten högre och högre för att få termostaten och slå till och nu går det inte att skruva längre..

Termostaten är av märket EBECO och enligt märkning är den tillverkad 1999.

Någon som vet om det är troligt att felet är i själva termostaten eller om det är mer troligt med fel i golvslingan?

//Dan
 
Det låter som termostatfel.
 
  • Gilla
smygvinkel
  • Laddar…
Börja med att kontrollera om det är temperaturgivaren i golvet som lagt av. Prova att slå om termostaten till rumsgivare istället, förutsatt att din termostat har den funktionen (då använder den inte givaren i golvet utan mäter rumstemperaturen i termostaten istället).

Om din termostat inte har funktionen att mäta rumstemperaturen så kan man felsöka golvgivaren genom att mäta motståndet i den med en Fluke. Be någon som har en sådan om hjälp om du behöver.

Om det är golvgivaren som är trasig så går den att byta OM den går att få upp ur sin slang. Golvgivare har en förmåga att fastna i böjen nere vid golvet. Om den inte går att byta så kan man alltid byta till rumstemperaturmätning, dvs. strunta i golvgivaren. Men har din termostat inte denna funktion så behöver du som sagt byta termostat.

Visar det sig att det inte är något fel på golvgivaren så kan du testa att byta termostat.

Är det inget fel på golvgivaren eller termostaten så är det nog fel i slingan i golvet. Och det blir svårare att fixa...

Men det vanligaste är att golvgivaren eller termostaten lagt av så förhoppningsvis är det enkelt (läs; billigt) att fixa.

Lycka till!
 
Tack för utförligt svar! Finns ingen omställning för rumsmätning vad jag kan se på eller i termostaten. Måste jag hitta rätt termostat eller passar alla termostater alla värmegolv? Låter ju lite osannolikt men läste på Ebecos hemsida och där stod nåt om att deras termostater funkar ihop med andra tillverkare av golv
 
danlse skrev:
...Måste jag hitta rätt termostat eller passar alla termostater alla värmegolv?...
Jag har aldrig behövt byta en termostat så detta kanske någon annan kan ge ett bättre svar på. Jag är lite osäker på om alla termostater klarar av alla storekar på elslingor och om det finns olika typer av elgolvvärmesystem som kräver olika termostater.

Däremot har olika golvgivare olika motstånd. Köper man ett elgolvvärme-kit eller en termostat så följer en passande golvgivare med. Byter man termostat och inte byter golvgivaren, för att den t.ex. inte går att få loss, så måste (bör) golvgivarens motstånd stämma överrens med termostaten.

Idag har många av de nya "smarta" termostaterna med display den funktionen att man kan välja vilken golvgivare man har (man ställer in vilket motstånd man har i sin golvgivare). Så om du skall byta termostat men inte golvgivaren så bör du köpa en termostat med valbar golvgivarmotstånd.
 
Känns som jag börjar få lite koll på det här nu :)

Du sa att golvgivaren sitter i ett rör, svårt se var det skulle finnas någonstans om det inte är röret som går upp till termostaten? (Frågan då blir ju hur man skulle kunna få ner en ny givare i det röret som går en bra bit upp på väggen..)
 
Har du en inbyggd termostat eller sitter den utanpå väggen med kabel ner till golvvärmeslingan?

Sitter termostaten inbyggd i väggen så har man normalt sett ett eget rör eller slang för golvgivaren från dosan i väggen ner till golvet. Då skall man kunna dra upp givaren ur slangen men som sagt; de brukar kunna fastna i böjen nere vid golvet (röret med givaren skall fortsätta en halvmeter ut på golvet). Om man skall byta givare så kan det vara en bra ide att låta någon kunnig göra detta (elektriker) så att man inte drar av dem gamla givaren eller får problem med att få ner den nya. Elektriker brukar ha sina egna tips-och-trix för sådana jobb. Men detta beror givetvis på hur händig man anser sig vara :)

Men du kanske har en utanpåliggande termostat? Kanske är det så att det bara är elslingan som går ner till golvet och att du inte har en golvgivare, utan termostaten reglerar med rumstemperaturen?

Hur ser det ut? Ser man en (eller flera) utanpåliggande kabel från termostaten till golvet?
 
Hej!

Är inbyggd i väggen men tror bara det går ett rör därifrån (Får kolla när jag kommer hem sen)

Finns också ett kopplingsschema på insidan av locket till termostaten så borde ju kunna lista ut därifrån om det finns någon golvgivare eller ej!
 
Hej, Nu vet jag lite mer. Finns värmegivare i separat rör från termostaten. När jag mäter motståndet får jag det till
37 kΩ. Frågan är om det är ett rimligt värde? Handlar om ett golv i bottenvåningen som är rejält kallt nu utan värme.

Försökt hitta Ohmtabeller för Ebecos givare men hittar inga.
 
Ny och mer noggrann mätning nu ger 11,6 kΩ
 
Svårt att säga om värdet är korrekt. Men OM givaren är trasig så är det mest sannolika att felet ger totalt avbrott. Så troligen är givaren OK. Det är lite långsökt att givaren skulle ändra värde.

Kolla direkt med Ebeco om de har en utbytestermostat som är kompatibel med din golvgivare. Det är skönt om man slipper byta givaren, även om bara termostaten är trasig.

Det är möjligen lite skumt att du fick så stor variation mellan dina mätningar. Skulle kunna vara någon form av glappkontakt.

Förresten HUR har du mätt? Givaren bör kopplas loss när du mäter (minst en av trådarna), annars kan det vara en inre resistans i termostatens elektronik du mäter.
 
Kopplade inte loss och inser när du säger det att det ju inte fungerar. Får koppla ur trådarna och mäta igen i morgon! (Bra läge kolla lödningar på kretskortet i termostaten också, verkar vara ganska vanligt fel enligt annan tråd här)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.