badrum1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


badrum2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


badrum3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


badrum4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


badrum5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ett badrum (endast dusch, ej wc) där det sitter någon sorts sjöstenskakel både på golv och väggar.
Först och främst är jag väldigt osäker på vilket år badrummet är ifrån.
Vad skulle ni gissa på ungefär?
Bifogar foton här.

Därefter funderar jag på hur jag bäst kan fräscha upp badrummet betydligt, utan att det behöver kosta skjortan.
Några idéer jag har är först och främst att installera duschvägg i glas och kanske även installera spottar i taket istället för belysningen som sitter på väggen nu, samt sätta in en större spegel som kanske får rummet att se lite större ut.

Jag funderar också på vad jag kan göra åt kaklet. Det ser lite tråkigt ut tycker jag.
Antingen om det räcker med att köpa någon sorts rengöring för att rengöra båda plattorna och fogarna på djupet. Eller man man t.ex. kan slipa eller polera kaklet för att få det att se betydligt fräschare ut.
Sjösten är ju tydligen egentligen tumlad marmor, som jag har förstått det, så det borde väl gå att behandla så?
I värsta fall kanske man även skulle kunna måla kaklet vitt, om det skulle få badrummet att se nyare och fräschare ut?
Silikonfogarna är också väldigt fula så de funderar jag på att skrapa bort och ersätta med nya.

Jag funderar även på golvet som jag inte är så förtjust i. Om man skulle kunna lägga ett nytt golv ovanpå det befintliga alternativt helt enkelt måla golvet mörkgrått eller svart eller liknande?

Alla bra tips från kunniga personer på forumet mottages tacksamt! :)
 
Jag skulle gissa på någon gång runt år 2000. Vi renoverade vårt badrum 2001 och det var väldigt mycket den här typen av plattor som gällde.

Sedan tror jag att du kommer långt genom att sätta upp duschvägg i glas och ny spegel. Även nya blandare tror jag gör att badrummet skulle kännas modernare.
 
Sent 1990-2000 som sagt ovan. Det var dyrt och exclusivt då. :cool:
 
80-tal eller tidigt 90-tal hade det nog varit mer pastelliga färger, så runt år 2000 skulle jag tippa. Bården är också typisk för den tiden. Personligen tycker jag att det är ett ganska snyggt badrum och skulle lätt kunna leva med det med lite finjusteringar.

Vad sägs om att byta ut gamla silikonfogar, kratsa bort klinkerfogarna och foga om dem, byta ut duschstången mot en takdusch och framför allt ta bort duschdraperiet och montera glasdörrar istället?

Man ser inte belysningen på bilderna men lite nya lampor är alltid trevligt. Byt ut de fula taklisterna mot LED-strips?
 
Tack så mycket för de hjälpsamma svaren hittills! :)

Ja, om badrummet är i grova drag ca 15 år gammalt så är det nog inte nödvändigt att göra någon större renovering där man lägger nya tätskikt osv på ganska många år, eller? Kanske först om ytterligare ca 15 år, eller?
Jag har iaf inte haft några problem med vattenskador eller liknande i anslutning till detta badrum.

I så fall ska jag försöka fräscha upp det så gott det går utan att att bryta tätskiktet. Först och främst installera glasväggarna för att bli av med duschdraperiet.
Även byta ut duschen mot en takdusch tror jag blir kanon. Även att skrapa bort och lägga nya silikonfogar. Tror ni även att det gör stor skillnad om jag river bort alla kakelfogar och fogar om plattorna eller att man helt enkelt rengör dem?
Vad tror ni om att polera/slipa sjöstenen på väggarna för att den ska se lite roligare ut? Eller om den går att grovrengöra riktigt ordentligt med något medel? Den ser lite sliten ut på en del ställen.

Gillar ni golvet eller tycker ni jag ska helt enkelt måla golvplattorna i en annan färg? :D
 
Inte måla.
Inte slipa.
Göra rent.
 
Som sagt, ny sille är bra. Den blir äcklig med tiden. Ny fog. Det finns fogkrats att köpa, du behöver inte komma ner jättelångt för att lägga på ny. Ett par mm bara. Se till att få rent längs plattkanterna. Akta, lätt att skada/slå flisor ur plattorna när man kratsar.
 
Jag tycker ditt badrum är fint! Jag skulle endast byta ut draperiet mot duschvägg och rengöra det ordentligt. Tycker absolut inte att du ska måla plattorna.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Glasvägg och ett roligare duschset med blandare, takvariant kanske.
 
RoBo skrev:
Sent 1990-2000 som sagt ovan. Det var dyrt och exclusivt då. :cool:
Fanns folk som gjorde det 2013 också :) Jag lade vit tumlad marmor som är misstänkt lik den på TS bild, på mitt badrumsgolv när jag renoverade. Snordyrt. Känns exklusivt. Vill inte höra talas om att någon funderar på att måla över:cool:
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.