En klok och smart hantverkare (vilket de flesta är), liksom duktiga hemmapulare utgår från den väggen som syns mest, så att snedheten tas där det är som mest dolt. På samma sätt som man alltid gör i ett hus, oavsett om man tapetserar eller vad man gör. Ett hus är aldrig rakt.
Varför dessa diskussioner om att utgå från en viss vägg eftersom den teoretiskt är rak....jämfört med vad ? Ögat bryr sig inte om teorier och hjärnan är lättlurad - om man gör på rätt sätt.

TS har en vägg som syns mest och de övriga kommer till viss del döljas av inredningen. Hantverkaren har inte brytt sig eller tänkt, och det håller han med om. Men också att det bara är värt 20%.

I mina ögon är det inte fackmannamässigt gjort, då i alla fall jag i det begreppet tycker det ingår att "läsa" byggnaden. Håll inne med pengarna eller försök göra en bättre deal med hantverkaren.
 
  • Gilla
Elkludde och 2 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Nu är ju jag dataingenjör och inte mattläggare, men för mig hade det varit självklart att utgå från tröskeln om det inte är någon annan vägg som är väldigt framträdande. TS har tidigt sagt att mattan inte ligger rakt mot någon av de fyra väggarna, samt att tre väggar är mer eller mindre dolda av möbler.

Om man tänker sig att man rensar bort alla inlägg i tråden som handlar om vilken vägg som är rak, blir det ens en sida kvar då?
Personligen är jag känslig för vinklar och skulle inte acceptera en kompensation. Jag är glad att jag var hemma och kundre kontrollera pågående arbete när vi gjorde om våra badrum - så att de kunde rätta innan fixet stelnat, en grej hade jag dessutom en bättre, billigare och i min smak snyggare lösning. Fast så brukar man inte göra sade de. Det anses finare på deras sätt sade de. Klumpigt sade jag. Antagligen var de inte vana vid sparsmakade tjejer.
Självklart skall matten ligga parallellt med tröskelväggen,den som la den snett där är ingen mattläggare
 
D
thomasx skrev:
[bild]
Fast din illustration är väl lite missvisande då en stor del av den illustrerade effekten verkar bero på perspektivet?
matta.jpg
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
Elkludde är du mattläggare själv?
 
nino skrev:
Elkludde är du mattläggare själv?
Så mycket matt o klinkerläggare,så jag inte lagt på detta sättet jag är inte proffs därför gör jag det snyggt och riktigt vid tröskeln
 
Jag skulle vilja veta om mattan ligger parallellt med väggen till höger eller vänster när man står i dörren och tittar in.

Jag har tidigare skrivit hur vissa mattläggare gör vid inläggning av matta i badrum och även att vissa mått inte funkar...

Men det är lätt att sitta vid datorn och döma ut andras arbeten när man själv inte har en aning om hur man gör...

Tycker inte att det ser bra ut, MEN det kan vara så bra det går att få det med förutsättningarna i TS badrum, att mattläggaren ger en viss rabatt på jobbet behöver inte betyda att han har gjort fel utan att han har yrkesstolthet och vet att han gjort det så bra det går men är själv inte 100 nöjd.
Det kan också vara så att han gjorde bort sig och fick ner mattan fel och sket i det och hoppades på det bästa.

Hoppas att TS kan komma med mer info och bilder.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 7 till
  • Laddar…
harry73
Frågan är inte bara vad som är snyggast eller vad de flesta mattläggare hade gjord. En viktig fråga är vad TS kom överens om med mattläggaren. Och eftersom TS redan skrev att de inte har tidigare renoveringserfarenhet är svaret troligen att de inte kom överens om hur mattan ska läggas.
Då kan man undra om hantverkaren borde ha frågat TS hur han ville ha det, kanske det, säkert om TS var på plats vid läggningstillfället. Men borde hantverkaren ha gått hem om han inte fick tag på TS eller får han då lita på sin egen bedömning?

TS skrev också att de valde annan matta innan, men att den var för small för att lägga utan skarv. Hur är det med denna mattan, gick det kanske bara att lägga den utan skarv om man inte följer tröskel? och ligger mattan kanske så att den ligger så rakt som möjligt längs tröskeln utan att man behöver skarva mattan?

Många frågor och inga svar från min sida, men jag är i alla fall inte tvärsäker
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D
harry73 skrev:
Frågan är inte bara vad som är snyggast eller vad de flesta mattläggare hade gjord. En viktig fråga är vad TS kom överens om med mattläggaren. Och eftersom TS redan skrev att de inte har tidigare renoveringserfarenhet är svaret troligen att de inte kom överens om hur mattan ska läggas.
Undrar om de hade kommit överens om vilken sida av mattan som skulle vara upp?
 
Då bör det vara en 3 m som är inlagd, då borde problemet att badrummet är på gränsen vara borta.
TS skrev också i första inlägget att mattan inte är parallellt med någon vägg så då är det _nog_ bara en slarvig mattläggare kvar att skylla på... tyvärr

Vet inte vad jag ska ge för råd då egentligen, att byta nedre skiftet kan gå om det är folie eller tätskikts matta.
Vem satt kaklet?
 
harry73
nino skrev:
Då bör det vara en 3 m som är inlagd, då borde problemet att badrummet är på gränsen vara borta.
Hur vet du att mattan är 3 m bredd och att det då inte är på gränsen?
Endaste info som handlar om bredd är:
Cujo skrev:
...
Hur som helst, hade först bestämt oss för en annan matta med ett mer oregelbundet mönster. Då hade vi inte fått det här problemet, men den mattan fanns inte i tillräcklig bredd. Så för att undvika en skarv i golvet, så bytte vi matta...
...
Jag har haft badrum som är 90 cm bred och min nuvarande är 3,5 m bred.
 
Jag har tagit det för givet bara... vanligtvis är våtrumsmattor 2m men det finns 3m också, 4m tror jag inte finns
Visst kan badrummet vara 2.8m brett så att det blir på gränsen men då tror jag att man tagit 2 st 2m istället, skulle tro att badrummet är ca 200-210 då är det lite sådär med att ta 2x2m man får svetsen väldigt nära golv/vägg vinkeln

OBS att jag bara gissar ovanstående
 
harry73
nino skrev:
Jag har tagit det för givet bara... vanligtvis är våtrumsmattor 2m men det finns 3m också, 4m tror jag inte finns
Visst kan badrummet vara 2.8m brett så att det blir på gränsen men då tror jag att man tagit 2 st 2m istället, skulle tro att badrummet är ca 200-210 då är det lite sådär med att ta 2x2m man får svetsen väldigt nära golv/vägg vinkeln

OBS att jag bara gissar ovanstående
Egentligen är dina inlägg i tråden väldig balanserad, så det är och var inte kritik på dig. Det finns dock andra som är mer tvärsäkra på att det är fel gjord, som denna.

Elkludde skrev:
Självklart skall matten ligga parallellt med tröskelväggen,den som la den snett där är ingen mattläggare
I min värld borde det vara enklast att lägga mattan parallellt med i alla fall en vägg och om en mattläggare inte gör det, då borde det vara ett medvetet val. Och det endaste jag kan hitta på är att detta var det snyggaste han kunde få till det utan att skarva mattan, t ex för att badrummet är bredare än 2,5 - 2,6 m och att följa t ex ytterväggen skulle bara göra avvikelsen vid tröskeln konstigare.
Mattläggaren visste ju hur viktig det var för TS att mattan inte skulle skarvas.

Sen är det förstås möjligt att mattläggaren gjorde fel och TS borde kräva omläggning, men jag tror att TS blir mest hjälpt på forumet om han får svar med olika synpunkter, dels för att förstå hela bilden och dels för att förbereda sig på en diskussion med mattläggaren.
 
DIY_freak skrev:
Fast din illustration är väl lite missvisande då en stor del av den illustrerade effekten verkar bero på perspektivet?
[bild]
Que? Hur menar du att det verkar bero på perspektivet? Tvärtom menar jag, annars hade det synts tydligt på de andra hela "kakelplattorna". Jag kan heller inte riktigt se hur denna fotografering skulle kunna ge ett dylikt perspektivfel.

Vad vill du visa med din bild? Lägg gärna ditt urklipp över kakelplattan i mitten också, och förklara sedan för mig hur det där med perspektiv fungerar ;)
 
Redigerat:
Nino, TS har redan gett oss informationen du efterfrågar, mattan är inte parallell med någon av väggarna. Han har också meddelat att de hade tänkt ta en annan matta från början, men den fanns inte i tillräcklig bredd, därför valde de (hans sambo om jag minns rätt), denna istället. Så om den de tänkt inte fanns i tillräcklig bredd, ligger det väl rätt nära till hands att anta att badrummet är bredare (åt något håll) än standardbredd, eller finns det gott om mattor som är smalare än standardbredd ?
 
thomasx skrev:
Que? Hur menar du att det verkar bero på perspektivet? Tvärtom menar jag, annars hade det synts tydligt på de andra hela "kakelplattorna". Jag kan heller inte riktigt se hur denna fotografering skulle kunna ge ett dylikt perspektivfel.

Vad vill du visa med din bild?
Fattar du inte?
Du menar att felet kan vara än större i verkligheten, än vad bilden visar. Pga att perspektivet kan dölja viss del av felet. Helt korrekt tänkt.

MEN. Det kan ju lika gärna vara så att felet är mindre i verkligheten än bilden visar. DIY freak visar ju bara att det finns ett perspektivfel. Bredden på plattorna stämmer ju lika dåligt som längden.

Med andra ord vet vi inte alls hur snett det är. Kanske är det inte snett alls, utan enbart ett fel på perspektivet.
Dock tror jag inte TS ljuger. Det är säkert snett. Men utan bilder på övriga väggar kan vi inte uttala oss. Vi har ingen aning om vad som varit det bästa i det aktuella fallet.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.