thomas33 skrev:
Statistiken säger att det sker ett inbrott i ett hem var 30e år!

Först och främst rejäla lås på dörrar och fönster på bottenvåningen.
Där ser man vad ett toalettbesök mitt i trådskrivandet kan innebära...
 
Både teletec connect och Bosch har trådlösa varianter om man vill ha det. Smidigare och billiagre installation men mer underhåll och klumpigare magnetkontakter med trådlöst. Trådbundet är antagligen driftsäkrare och hållbart enligt min personliga åsikt möjligvis undantaget för åsknedslag. Har du trådbundet så går det enkelt att byta centralenhet till annat märke i framtiden osv. med trådlösa så kan du bli hänvisade till en viss teknisk standard eller ett visst märke.

Sen går det alltid att kombinera trådbundna och trådlösa om man vill det och har tex ett garage som ligger fristående.

Själv har vi ett fullt utbyggt trådbundet med alla fönster larmade med inbyggda, osynliga kontakter, kompletterat med rörelsedetektorer, branddetektorer, utesiren, GSM backup, flera manöverpaneler osv och naturligtvis kombinerat med borrskydd i dörrarna och vettiga lås. Detta är i ett nybyggt hus då man kan få in allt detta i väggarna så att säga utan att det syns speciellt mycket. Tror inte vi skulle gjort så avancerat i efterhand. Då har jag också drahit/förberett med alla rör själv innan larmföretaget kom och gjorde själva inkopplingen. Nä vi är inte paranioda eller bor i knarkarkvarter! Men jag tycker det är kul med teknik och pular gärna lite själv och gör hellre rejält från början än att försöka fixa till saker i efterhand då det genast blir svårare/sämre/dyrare.

Fördelen med tex fönsterkontakter överallt är att vi direkt kan se om ett fönster står öppet någonstans, Vi kan ha skalskydd hur vi vill, vi kan få en "pling/plong" dagtid om något fönster eller en dörr öppnas av våra småbarn eller ovälkomna dörrförsäljare/snokare osv och manöverpaneler vid både huvuddörr, groventre och garagedörr är superbekvämt när man "bara" ska springa och hämta något man glömt!
 
thomas33 skrev:
Väktare som sticker ut går på vanliga villainstallationer INTE in i huset, utan kollar bara på utsidan och sätter igen stället där tjuven gått in.

Här skulle en fräck tjuv kunna ligga inne i huset och trycka tills väktaren åkt iväg och sedan fortsätta med inbrottet. Skulle larmet gå igen och väktaren återkommer så är det bara att gömma sig igen, för väktarna går fortfarande inte in huset.
Beror naturligtvis på vad man avtalat med vaktbolaget. I vårt fall har de nyckel + väktarkod och går in, om vi inte begär något annat när de ringer förstås. Eventuella påträffade personer måste kunna identifiera sig med en på förhand bestämd kod. Kostar en del per utryckning, naturligtvis.

Appropå fräcka tjuvar kommer jag ihåg en historia från när jag själv jobbade som väktare. En kollega ryckte ut på ett dagislarm tidigt på morgonen. När han kom fram hittade han städpersonal. Eftersom det inte är ovanligt att just städpersonal löser larm larmade han av åt dem och åkte därifrån (mot gällande rutiner, naturligtvis). Visade sig att det var inbrottstjuvar som tagit på sig städrockar och satt igång och moppa golvet i väntan på väktaren. När han åkt kunde de utföra sitt verkliga "jobb" i lugn och ro.

Så visst finns det fräcka och iskalla tjuvar. :)
 
Hej!

Får man fråga vad det blev till slut? :)

Mitt beslut kommer i dagarna!

Mvh
Bambi
 
Ooops. Här kommer man hem, har tydligen knallat iväg utan att stänga dörren...så här har stått vidöppet hela dagen med dels den fasta datorn men även laptopen fullt synlig från vägen.

Men inte sjutton skulle jag skaffa larm för det, slutar väl med att jag själv tankspridd som man är hamnar under en stor biffig securitasvakt eftersom jag glömt koden.

Ibland tror jag folk är onödigt nojiga. Om det nu inträffar ett inbrott vart 30:e år så kan man leka lite med kalkylen och säg att ett larmabbonemang kostar 200 spänn i månaden x12x30 så hamnar man på 72 lax under den perioden. En flatskärm av god kvalité kostar cirkus 15 och det ger mig möjlighet att köpa fem skärmar under den perioden.

Visst, det beror väl lite på var man bor men i en normalt svenskt litet samhälle är nog nyttan av larm ganska försumbar.

Ut på försäkringen får du även utan larm.

Argumentet att skaffa larm för att få behålla dyra tv´n tror jag inte håller. Dock är det nog otrevligt med besök i byrålådor och liknande.

Men det är lika otrevligt både med som utan larm.
 
Får väl slänga in mitt svar i debatten.

Vi har larm på vårt hus och det beror på saker som:
Jag är mycket ute och reser,min fru kan "larma" in sig på nätterna(falsk trygghet jag vet men ändå)

OM det har varit någon påhälsning så vet vi det när vi kommer hem, och då har väktare varit där och fixat ev trasig glas osv.

Vi bor lite "offside" så det finns inte alltid grannar och vänner som kan finnas där.

Så det var väl dom tre stora funderingarna som låg till grund, innan vi beställde larm.

Vi kör securitas och det funkar kanon!
 
Cheesus skrev:
Visst, det beror väl lite på var man bor men i en normalt svenskt litet samhälle är nog nyttan av larm ganska försumbar.

Ut på försäkringen får du även utan larm.
Ut på försäkringen får du, men vad är mormors vigselring värd? Barnens dopgåvor? Det första smycket du fick av din man?

Vad är besväret med att försöka få allt i ordning efter ett inbrott värt? Hur kul är det att komma hem med två papperskassar kalastillbehör till barnkalaset, och upptäcka att man istället får ringa polis, låsmed och glasmästare?

Larm skyddar inte mot allt, men ett enkelt larm skrämmer bort 9 av 10 inbrottstjuvar. Kompletteras larmet dessutom med lite medvetenhet om hur man gör sitt hus säkert och inte attraktivt för inbrottstjuvar så vill jag påstå att kanske bara 1 av 10 ens behöver uppleva ett inbrott i sitt hem under en hel livstid.
 
Naturligtvis upp till envar att skaffa larm eller inte. Att värdera hur mycket den extra tryggheten är värd. För en trygghet får du, om än inte 100%-ig. Såpass har jag lärt mig under mina dryga 10 år i väktarbranchen. Larm bättrar på dina odds. De gånger tjuvar går in i larmade hus så gör de allt de kan för att inte utlösa larmet (så det hänger alltså i dessa fall på hur väl utformad larmlösningen är). Tro mig om ni vill. Eller låt bli. Byr mig inte om något annat hus än mitt eget. :)
 
Vi flyttade in i huset i december, och har ännu inget larm. Det finns en del fördragna kabelrör, men det är allt.
Planen är ungefär så här;

Larmet ska aktiveras när jag låser ytterdörren med nyckeln, men inte aktiveras om jag låser dörren inifrån. Inga extra handgrepp, inga knappar, ingen kod. Det måste ska automatiskt för att det ska bli gjort...

Med ett dörrlås där vredet inaktiveras när man låser dörren utifrån, tex. assa 2000evo, kommer tjuven inte ut.

Vi har inga öppningsbara fönster på nedervåningen, däremot några (4) altandörrar. Dessa vill jag låsa elektriskt när larmet är aktiverat.

Larmcentral med uppringningsmöjlighet, några PIR-detektorer. Siren inne och ute.

Var hittar jag ett larm som aktiveras i och med att jag låser huset?
 
Jag har har bara erfarenhet av Sequritas och det fungerar bra. Inbrottslarm i all ära men det är brand som är en större fara, större risk för person och mycket större ekonomisk förlust. Jag har nog fler branddetektorer än rörelse.

Sequritas har (hade) samma dekal oavsett vilken åtgärd jag betalar för. Beroende vad man betalar så ringer de till mig eller rycker ut med yttre åtgärd eller går in i huset med nyckel i nyckeltub. Vad jag har säger jag inte.

Nyckellåsning går att få till Sequritas men de tycker själva att låset fungerar lite sådär, brytaren i låset trasslar och kabeln till dörren går av.

Med larm i låset måste du ha två, ett som bara låser om du lämnar folk i huset (som har sovmorgon) och ett som larmar dessutom.

Prototypen
 
Jag tror det är stor skillnad på om man får påhälsning av inbrottsproffset eller den påtände knarkaren som snor den första stereon eller TV:n han ramlar över innanför dörren. Snabbt in- och ut taktiken finns det inget skydd för när det gäller larm.

Däremot inbillar jag mig att att den erfarne/rutinerade inbrytaren är proffsig nog och kapabel att värdera en larmanläggning och bestämma sig för att fullfölja/avstå. D v s – har du ett bra skydd så är det grannen som drabbas och inte du. Cyniskt men förmodligen sant.
Själv skulle jag aldrig satsa på grejor från CO eller Jula m fl; vi valde Securitas och de går in och snokar igenom huset samt "försluter" det igen vid larm (som alltså innebär utryckning). Samtidigt söks jag på samtliga de telefonnummer jag angett i abonnemaget så jag kan själv åka hem och försöka fronta ev bovar om jag är på det humöret.

Det är inte billigt men bra grejor kostar, jag tror det här är bra.

MVH
Ronnie
 
Securitas säljer nu en larmlösning med kameradetektorer. Detta innebär att de kan larma polis eller brandkår direkt till platsen då de har visuell detektering. Känns helt rätt.
 
Hej!
Hittade den här lite avsomnade tråden som jag tyckte var himla intressant. :D
Jag tror att kameraövervakning kan vara bra om man har något som är extra värt att skydda. Kan vaktbolaget kalla ut polis eller brandkår direkt är det bra, men vad kostar denna tjänst??? Inte billig antar jag...
Det bästa med ett larm är den skyddhet som larmägaren känner. Det är sorgligt men inte långt från sanningen... :cool:
Viktigare är en VAKEN grannsamverkan, att folk rör sig och syns i grannskapet, att man har bra lås, att man har hund! En hund skrämmer mycket mer än ett larm.
Ett larm skyddar ju inte mycket precis. Precis lika lite som dekaler eller liknande.
Hur lång tid tar det att göra ett normalinbrott - max ett par minuter? Hur lång tid tar det för vaktbolaget att vara på plats när ett larm gått i en villa?
För fråga ett vaktbolag hur många inbrott de har förhindrat, hur många tjuvar de fått fast eller ens stoppat... Nu menar jag i villainbrott.
Brandlarm är bra att ha - för att väcka folk i huset om man sover eller för att varna att det gått ett larm i en annan del av huset. För man bör helt klart ha sina brandvarnare sammankopplade så att hela huset larmar om en detektor varnar.
För att ha brandlarm vidarekopplat i en villa KAN hjälpa, men ett hus övertänds snabbt och man ska ha tur om brandkåren hinner ut och släcker en brand i ett hus innan det är totalförstört. En bra sak man kan göra om man är rädd för detta är att stänga alla dörrar i huset när man åker bort. Det göra att branden sprids mycket långsammare.
En parentes ur verkligheten är en brand som uppkom ur en brinnande tv. Det tog 8 - åtta - minuter tills hela nedervåningen i huset var utbränd. :eek: Allt blev förstört i den källarvåningen. Övervåningen håller på att saneras också - helt. Allt utom stommen är förstört i huset förutom vissa saker i skåp som inte tagit åt sig av rök osv. Den här branden uppkom med folk i huset på plats som släckte branden med vattenslangar. Hade de inte varit hemma hade hela huset brunnit inom en kvart.

Det viktigaste är att förhindra att brand uppstår, att förhindra att folk kommer in i huset, att förhindra att huset ser intressant för en inbrottstjuv, att ha folk med ögonen på skaft i grannskapet mot obekanta och suspekta typer, att få grannar och bekanta att se till huset när man är borta.
Ja, listan kan göras lång och ett larm är inte fel men absolut inte ett så stort skydd som folk tror och definitivt inte så bra som larmsäljarna vill få oss att tro. De spelar på människors otrygghet, precis som kvällstidningarna, nyheterna osv...
 
En gammal tråd men det kanske finns fler som likt jag saknat larm men går i köptankar och söker runt här efter tips och synpunkter. Själva har vi lite trista erfarenheter gällande inbrott och det här med att larmet bara skulle ge ägaren en känsla av säkerhet tror jag inte på. Vårt hus var nog det enda på gatan som saknade larm då vi hade inbrott och trots att flera grannar inte heller var hemma då det skedde så var deras hus orörda. Och hade de gått in fast vi hade haft larm så tror jag inte att de hade bemödat sig att rota lika mycket om det tjöt och blinkade så varenda kotte runt i kring hade titta ut för att se vad som stod på.

Det tråkigaste med inbrott är inte att bli av med saker. Prylar får man igen på försäkringen (visst, arvesmycken och liknande är alltid tråkigt att bli av med). Det värsta är den tid det tar att styra upp allt efter ett inbrott. Kontakten med försäkringsbolag. Lista upp allt som är borta. Leta kvitton och fotografier. Byta en kvaddad ytterdörr (som tur var skulle vi bygga ut hallen och sätta i ny dörr). X antal förstörda möbler då de var låsta med gömda nycklar så att inte småbarnen skulle gå och rota. Som tur var godkände försäkringsbolaget att möbelsnickare reparerade då möblerna var gamla och hade ett visst värde. Och sist men inte minst, en förstörd semester. Allt som allt tog det oss ungefär ett år innan allt var reglerat.

Även om man har bra kontakt med grannar och de håller koll när man är borta, tar in post etc. så är dom oftast inte vakna mitt i natten men om det börjar tjuta så kan de titta ut, kolla bil, larma polis, skrika fula ord. Då är det helt plötsligt inte lika intressant att baxa några örhängen och en sju år gammal "platt"-tv.
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
KristinaRT
Vi hade en serie inbrott i området för ca 3 år sedan. Tror det var 12 hus på 14 dagar eller så... Alla hus utom ett var utan larm, i det med larm hade de endast gått in i ett olarmat rum (tydligen hade de kollat in genom fönstren först :( ).
Efter detta tror jag benhårt på att larm är avskräckande. Kanske inte för en tjuv som VET att det finns något värdefullt och var det finns (vaktbolag har ju viss responstid), men för "gemene" tjuv som är ute efter vad de än kan hitta som går att kränga. Risken att åka fast är för stor i förhållande till vad man kanske/kanske inte hittar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.