Hejsan

Är nu i "äppelskruttvärlden" då minstingen ska få en ipad air2 i julklapp. Min fråga är, hur jag
får film att lira bra på en apple platta? Jag får igång dom flesta filmerna men hälften har inget ljud??
Jag kör genom att dra över dom till vlc....
Någon inbiten som har tips?
//

M
 
De flesta filmerna har AC3-ljud, som är en standard som ägs av Dolby. För något år sedan kom Dolby på att denna standard (codec) inte är licensierad för bärbara enheter. Därefter tvingade Apple alla apptillverkare att plocka bort AC3-stödet ur sina uppspelningsprogram i Appstore.

Så antingen försöker du skaffa det aktuella materialet i mp4-format, eller så konverterar du dina filmer till mp4. Vlc på datorn kan göra det.
 
hej
Så det är så det är. Kan man få en kort guide i hur man konverteat mha VLC. Har provat men blir bara en bmp fil :|
 
det kan ju inte vara meningen att det ska ta 20-30min att konvertera n film?...provar paralellt att konvertera med
ett annat program....vilken upplösning ska man välja?
 
Tyvärr är konverteringen seg.

Om man har en lite tröttare dator så konvertar den typ i realtid, dvs 1,5 h för en 1,5 h lång film...
 
Handbrake (https://handbrake.fr/) brukar funka smidigt för att konvertera till iPad och andra Apple-enheter. Finns färdiga presets för det mesta. Men det tar ju sin tid som sagt...
 
Ursäkta en trådkapning: Hur får ni in filmer i iPaden? Genom iTunes? Någon bra app?
Tänker främst på när man åker bil och liknande och är offline.
 
Vi använder "DS files" från Synology, eftersom vi har filmerna liggande på en Synology NAS, vi använder "DS audio" till musik/ljudböcker.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Ursäkta en trådkapning: Hur får ni in filmer i iPaden? Genom iTunes? Någon bra app?
Tänker främst på när man åker bil och liknande och är offline.
Genom iTunes. Se till att enheten har valet "Hantera mnusik och video manuellt" så kan du dra (kompatibla) mediefiler direkt från en mapp till enheten i iTunes. Kompatibla format är i princip H.264 3.1 (4.0 på nyare enheter).
Handbrake är väldigt smidigt och genererar filmer som i princip är identiska med originalet kvalitetsmässigt. Räkna med 20-30 minuter per film, men dessa är enkelt att köa upp.
 
Redigerat:
Fred vom Jupiter skrev:
Tänker främst på när man åker bil och liknande och är offline.
Vi har en sån här i bilen: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/lagring/tradlos-lagring/sandisk-connect-wireless-flash-drive-tradlost-usb-minne-16-gb-p69069 (fast med mer minne). Då kan ungarna välja vad de vill kolla på utan att paddorna måste fyllas med film. Idag när varje spel är 1gig eller mer räcker inte de 16gig-paddor vi har långt.

Uppspelare kan väljas via app eller som i vårt fall, genom webbläsaren (stickan har en inbyggd webserver för fillistning)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Kör 8player. Aldrig haft problem med icke ljud. Skall kolla en annan när jag kommer hem som man kör över filen till paddan via wifi också. Vägrar själv hålla på med handbreak då den tar timmar att konvertera.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Ursäkta en trådkapning: Hur får ni in filmer i iPaden? Genom iTunes? Någon bra app?
Tänker främst på när man åker bil och liknande och är offline.
Nej, inte via ITunes. Kör en HD video app som du får ett IP nummer från. Sen kör du det via datorn och där flyttar du din video filer till ipaden. Mycket smidigt.
 
Tänk också på att filmformat som inte är stödda av iOS drar väldigt mycket mer batteri. De körs i CPUn istället för hårdvarudekodern.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Jag använder AVPlayer, den verkar hantera dom flesta format, inklusive AC3 enligt enligt deras info.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.