Hej!
Vi har valt en duschhörna från INR som heter Niagara och som har svängda dörrar. Den kostar dryga 6000 (åtminstone ifjol).


Historien om vårt kök ...vi valde ett ikeakök - tidaholm. Eftersom vi inte kan flytta in utan kök så valde vi att kontakta ikea för att få namn på en av "deras" kökssnickare, det fick vi. Vi kontaktade honom och bestämde att han skulle arbeta hos oss så fort huset kommit. Detta innan vi bestämt exakt hur köket skulle se ut.

När vi kom till ikea så blev köket ca sextusen dyrare (totalt ca 51 000) pga att allt inte går att få med när man arbetar i deras köksplaneringsprogram. okey då, tänkte vi ... sedan visar det sig att vi inte kunde få ett serviceförslag (ett prisförslag) från ikea då den snickare vi bestämt med inte är kopplad till samma varuhus som vi köpt kökssnickerierna hos. Litet sent att få reda på det då. Till slut gör snickaren ett eget prisförslag åt oss, men säger att han aldrig ger ett fast pris på det som är annorlunda, t ex upphöjda diskmaskiner, infällda diskbaljor etc. Det ingår tydligen aldrig i ikeas serviceförslag?! Det blev ett par tusen dyrare än vi tänkt oss, men vaddå, däremot kändes det kymigt att inte ha ett helt fast pris, men hur dyrt kan det bli egentligen, tänkte vi - dumt kan jag säga ....
Jag tycker att ritningarna från ikea skulle behövt vara mycket bättre - det kunde jag själv ha räknat ut om jag förstått snickarens läge (och haft tid att granska dem ur det perspektivet), men jag förutsatte att han var mer ikeasamkörd än han var, vissa delar av ritningen kom han och frågade mig om hjälp med. Ritningen var dessutom fel, det blir inte bra med ett 2,54 högt skåp när takhöjden är 2,4 ... vilket innebar en akuttutryckning till närmsta ikea, 20 mil tor ... och om ikea skulle ha rättat till det felet som kökskonsulenten ritade in skulle det tagit oss 12 dagar att få skåpen utbytta. Jag undrar vad de tänkte att snickaren som vi anlitat via dem skulle ha gjort i mellantiden??

Sedan så visar det sig att vi kunde ha valt bort fläktventilationen, det visste inte vår säljare att det gick så därför har vi inte gjort det frånvalet. Säljaren säger att när huset kommer, så kommer snickarna att inte bygga vidare på smålandsvilleventilationen utan istället så kommer de att sätta vår nya ventilation på den "smålandsvilletiden" som finns och om det går extra tid på detta så ska vi betala den. Självklart gör de på smålandsvilletiden klart den gamla ventilationen för att kunna debitera smålandsvillan detta. Sedan gör de vår …

Jag har fått ett kök som jag är jättenöjd med och det har totalt gått på ca 66 000 (exkl diskmaskin och micro, inkl frånvalet). *Kyl, frys och spis har vi valt från smålandsvillan. Kvar har vi då att ev anlita en extra KA och då kanske ha ett extra byggsamråd pga att de förändringar vi gjort och såklart ritat in i bygglovet ska godkännas. Hmm, nu när jag tänker efter så är det kanske inte så farligt rent ekonomiskt. Vi har ju faktiskt ett ekkök med extra mycket skåp, inbyggnadsmicro, upphöjd diskmaskin och massor av utdragbara lådor. Kanske överdriver jag när jag säger att en smålandsvilla med ett annat kök är en dålig ide. Det har varit en otroligt jobbig process där alla pressat på för att maximera sin egen vinst och där man hela tiden fått ligga på för att inte de ska välja slarviga lösningar eller göra fel. Fläktkillarna t ex gjorde först fel, trots att jag stod bredvid och sa att sådär ska ni inte göra. De tyckte att de hade rätt och fortsatte göra jobbet på sitt sätt ända tills de insåg att jag hade rätt. Och även om de säger att de inte tagit med det på räkningen så .... (jo, de har dom)

Jag har börjat fundera på att det kanske är bättre att vi gör ovanvåningen själva, för att slippa denna byggherrrerollen.
mvh fiddeli
 
Fialottabus:
Oj det lät väldigt invecklat! Skönt att du är rätt så nöjd med köket i alla fall. Hade varit kul att se lite bilder på köket.
Vi ska med ha Ikeakök, men vår säljare sa till oss att vi måste ha köket precis så som de har inritat. Så vi har inte gjort ngt ändringar. Men det går alltså. Vi har ritat på milimetern efter smålandsvillans kök hehe.
Vi har även varit på ikea och en av deras kökplanerare sa där till oss att det blir dyrare än vad det blir i deras planeringverktyg. Så det är vi införstådda med. Bänkskiva köper vi på bauhaus, mer än hälften så billigare än ikeas.
Vitvaror köper vi från en central handlare. Har fått ett paket väldigt billigt!
Sen har vi kontakter som hjälper oss att sätta upp köket. De tar ca 2000 för det! Skitbra! Är det något mer vi ska tänka på?
Ngn rörmockare som kopplar in diskhon och diskmaskinen kanske??
 
H
Fiddeli : Synd att köket har strulat , men vad bra att ni är nöjda med köket  ::)

Här har det hänt saker i huset, och det är så spännade och se hur det sakta med säkert växer fram en inredd övervåning  :D
Barnen följde med idag och fick se sina egna rum. Eller ja.... där innerväggarna visade / delade av rummen iallfall  ;D

Elektrikern har varit och installerat spottarna i taket, det känns som om det kommer bli ruskigt bra.
Har använt massa tid idag till att titta på innerdörrar till övervåningen.
Jisses så svårt! Och dyrt  :surprised:
Någon som har någon bra sida att rekomendera ?
Jag har varit inne på gkdoor.se     Vi vill nog ha glasdörrar,  har tittat på deras " oden " , tycker de är fina.
Men hittade ingen passande dörr till toalett....   :-/
Får fortsätta sökandet på de perfekta innerdörrarna....

 
Fiddeli: Oj vad struligt ni har haft det! Inte kul alls. Hoppas det ordnar sig i slutändan. Ni har ju haft strul förut med med grundentreprenören. Urscha...

För vår det går det väl som på räls, hittills. Grunden är nästan klar! Det finns bilder på vår hemsida. Nu ser man verkligen hur stort det blir. Lite konfunderad över vad vi ska göra med vår slänt på baksidan. Men det ordnar sig nog.

Hansochhennes: Gör ni allt jobb själva eller anlitar ni någon? Det verkar ju gå så himla snabbt. Jag tror nog vi kommer hålla på ett bra tag med det där men hellre skynda på och få det klart igentligen. Men vi ska göra så mycket som möjligt själva och då lär det ju ta tid.

/Maria
 
Hej!
Det behövs en elektriker också och han behöver komma när kökskillen behöver honom. De arbetar litet parallellt. Vvsare behövde vi inte - kökskillen ordnade det åt oss - det är så väl förberett.
Vi har tänkt oss likadana dörrar och nästan likadant golv till ovanvåningen (som finns därnere). Helt släta vita dörrar alltså - jag funderar på att vi skulle kunna ha sådana där små runda glasöppningar som man kan köpa separat till toaletterna (från Lundbergs, tror jag), med dimmat glas såklart!
mvh fiddeli
 
H
Marelb: Vi har snickare här som har jobbat i åtta dagar sammanlagt, sedan jobbar vi (mest mannen ) så mkt han hinner på helgerna.
Nu har snickarna bara idag ochimorgon på sig , sedan kommer vi att göra resten själva. Men då blir det mest lägga golv, fixa lister , dörrar och tapetsera kvar.
toaletten där uppe kommer få vänta i några månader.

Vi vill ha frostat glas på sovrumsdörrarna och på toalett dörren ett litet fyrkantigt fönster även där med frostat glas ( men har ej hittat något - alla toalettdörrar tycks vara med runda fönster.. :-? )

 
Hej!
Jag undrar vad ni räknar med att få betala för snickarna?
mvh Fiddeli
 
Hej,
är helt ny på forumet, och kommer att bygga villa västervik, inflyttning beräknad till V.20, jag är mycket intresserad av mer information om köksön som är med på en bild som Mickelina postat, gärna fler bilder på denna, då det inte direkt finns några i myresjököks katalog, är också intresserad av dess längd, bredd och djup.
Hälsn.
Peter-73
 
H
Hej och Välkommen Peter 73 ;D
Vart för någonstanns i vårat avlånga land skall ni bygga ?

Än vet vi inte exakt var snickarna kommer att kosta oss för denna tiden.
Men jag kan lova att de har varit värda varenda krona. Urduktiga verkligen.
Och nu har vi bara det "roliga" kvar. Golv, tapeteter, fönsterbänkar, och lister, och dörrar.... ::)

 
Hej,
Vi kommer att bygga på det småländska höglandet, finns det någon som kan hjälpa oss med bilder och mått på köksön ????
Hälsn.
Peter-73
 
Hej,
Finns det ingen som kan hjälpa oss med bilder och mått på en köksö till villa Västervik ??

Peter-73
 
H
Peter 73 : ska du bygga med smålandsvillan så finns väl dett bland deras tillval numera.
Kontakt dem, så får du säkert se lite förslag och mått. :cool:

övervåningen är helt gipsad och färdig nu ;D Så roligt det har varit och se hur övervåningen har vuxit fram...
Är helnöjda med allt. Längtar tills vi är helt inflyttade nu ::)
 
Peter-73 skrev:
Hej,
Vi kommer att bygga på det småländska höglandet, finns det någon som kan hjälpa oss med bilder och mått på köksön ????
Hälsn.
Peter-73
Hej Peter, jag ska ta lite bilder på köksön imorgon och måtta upp den och lägga in här på forumet så att du får lite info.

//Mickelina
 
Hej Mickelina,
Tusen tack på förhand.

Hälsn.
Peter
 
Mickelina: Har ni takkupa? Jag skulle väldigt gärna vilja se hur det ser ut innifrån. Har inte varit i ett Västervik med takkupa, bara sett på bild utifrån.

Vår grund är klar! Några "små" detaljer kvar bara med vattenledningar mm. Kommunen hade glömt/tappat bort vår service anmälan ang. vattnet >:(! Det lämnades ju in på byggsamrådet.

Huset kommer på torsdag och jösses vad man längtar nu!!! ::)

/Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.