Jag tror att ett bra sätt att välja mäklare är att hitta en mäklare med intresse för försäljning (väldigt många är totalt ointresserade av försäljning).

Förhör dig om hur mäklaren tänker sig att marknadsföra ditt hus, hur ser en presumtiv köpare ut, är det en ung familj utan barn, en familj med tonårsbarn, pensionär? Hur ser marknadsplanen ut och hur tänker mäklaren om tidpunkt för visning, andra visningen, Plan B, när skall det visas om man inte når acceptabelt pris osv.

Och då inte bara NÄR det skall visas/säljas, utan varför just den dagen och tiden är lämplig. Vilka egenskaper skall man trycka på, hur passar det på den tänkta målgruppen. Vilken nivå av styling är lämplig (kan göra stor skillnad med en barnsäng, leksaker i ett rum, om målgruppen är en barnfamilj). Kolla tidplanen mot kalender, inte så bra med en omvisning på Juldagen eller påskafton kanske.

Ställer du den typen av frågor så kommer flera mäklare att se ut som fågelholkar och överhuvudtaget inte begripa varför du frågar.
 
  • Gilla
Micc och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag tror att ett bra sätt att välja mäklare är att hitta en mäklare med intresse för försäljning (väldigt många är totalt ointresserade av försäljning).

Förhör dig om hur mäklaren tänker sig att marknadsföra ditt hus, hur ser en presumtiv köpare ut, är det en ung familj utan barn, en familj med tonårsbarn, pensionär? Hur ser marknadsplanen ut och hur tänker mäklaren om tidpunkt för visning, andra visningen, Plan B, när skall det visas om man inte når acceptabelt pris osv.

Och då inte bara NÄR det skall visas/säljas, utan varför just den dagen och tiden är lämplig. Vilka egenskaper skall man trycka på, hur passar det på den tänkta målgruppen. Vilken nivå av styling är lämplig (kan göra stor skillnad med en barnsäng, leksaker i ett rum, om målgruppen är en barnfamilj). Kolla tidplanen mot kalender, inte så bra med en omvisning på Juldagen eller påskafton kanske.

Ställer du den typen av frågor så kommer flera mäklare att se ut som fågelholkar och överhuvudtaget inte begripa varför du frågar.
Alla de saker du tar upp har hon check på, hon har sålt flera hus i mitt område och har gjort bra ifrån sig. Har träffat andra mäklare men fick här oerhört bra förtroende.

Som läget är nu har jag skrivit på avtalet med 2,5% i arvode, vilket är standard i Lerum. Så, upp till 2,475 har hon sitt arvode, att kämpa in några hundra till ger inte henne så mycket, därför jag fick tanken att koppla på procentsatsen. Jag har bestämt mig för att hoppa köpet av det hus jag varit intresserad av, men sitter inte i sjön då jag har alternativt boende i väntan på rätt objekt. Att jag nu inte är piskad att sälja, sätter ju å andra sidan henne i en liten annan sits.


Jag är självklart intresserad av sista raden, frågan är bara hur bästa vägen dit ser ut. Nyligt satt rekord i området är 2 800 000 (av samma mäklare). Det finns olika teorier om hur man får bäst, allra mest sant är nog en del tur med rätt budgivare. Men om jag gick till mig själv om jag var mäklare i ett sådant här läge så skulle jag hellre fokusera på nästa objekt om jag nått målet med detta, 2,475 för 2,5%. 100.000 extra skulle bara ge 2,5. Men om procentsatsen över målsumman vore exempelvis 40% så finns det ju lite att hämta. Jag tror på bra incitament, men givet att alla har olika teorier och erfarenheter.
 
  • Gilla
bYkICr
  • Laddar…
D
Var kanske lite otydlig när jag förklarade vad jag hade avtalat med mäklaren.
Som jag nämnde så var det en fast summa på 30'000 kr, sedan om hon sålde över ett vist belopp vilket inte var utgångspriset utan sattes högre än utgångspriset och om det gick över det så fick hon 10% på det över det satta beloppet. Så då spelade inte rollen vilket utgångspris hon satte på hennes arvode.

Gäller ju verkligen sätta ett bra utgångspris, för lågt så kan vara svårt komma upp till marknadsvärdet och för högt så minskar intresset för budgivningen. Då jag var intresserad av ett väldigt begränsat område så höll jag koll på det länge och lite för skoj skull även efter köpet. Man såg verkligen skillnaden på hur utgångspriset spelade roll. Sedan är ju viktigt att mäklaren tar upp andra punkter också som stilling, målgrupp m.m.

Kanske inte hör riktigt hit men man har sett en del missar. Den största var att ägaren hade stor renoverat lägenheten, nytt kök och badrum. Men kusinen som hade gjort jobbet så badrummet såg inte direkt godkänt ut fattades fog högst upp och i stället för riva ut gamla kaklat på gamla badrummet. Sedan det dummaste var att säljaren inte hade städat. Man såg byggdamm lite var stans och på kökskaklet så såg man många damiga handavtryck.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Kan inte mäklaren "mickla" huset för det pris du satt + 20% skall du inte betala mer än 5%. En mäklare som inte lägger ner arbete på objekt skall inte ha en krona!
 
Har du tid och inte är helt förslappad (vilket ingen här verkar vara) så ta saken i egna händer. Kan vara värt 50' - 70' papp.
Kontrakt och handlingar sköter din bank för några tusen.
 
  • Gilla
Furtive
  • Laddar…
Det anses att i genomsnitt så blir en fastighet som förmedlas av mäklare såld till ca 8 % högre pris än om man säljer själv. På ett pris runt 2,5 miljoner så skulle det då kunna röra sig om drygt 200.000 kr (att jämföra med ett mäklararvode på t ex 50.000, som oxå är avdragsgillt).
När det gäller detta med "stege" så kan det vara litet känsligt i de tider som varit senaste åren när priser hela tiden har eskalerat. Vad är ett "rätt" marknadspris?
 
Felpost
 
Redigerat:
Krilleman
Rogero skrev:
Det anses att i genomsnitt så blir en fastighet som förmedlas av mäklare såld till ca 8 % högre pris än om man säljer själv. På ett pris runt 2,5 miljoner så skulle det då kunna röra sig om drygt 200.000 kr (att jämföra med ett mäklararvode på t ex 50.000, som oxå är avdragsgillt).
När det gäller detta med "stege" så kan det vara litet känsligt i de tider som varit senaste åren när priser hela tiden har eskalerat. Vad är ett "rätt" marknadspris?
Finns det något fakta om detta 8% högre värde. Eller är det ett rykte som sprids av mäklare? :wow:

Rätt marknadspris är ju vad någon är villig att betala.
 
Oberoende undersökning (minns inte källan) har räknat fram detta. Det har sjunkit från 12 % till 8 % under ca 4-5 år.
Vad jag menade med "rätt"" marknadspris är att i tider när priserna stiger nästan okontrollerat kan det vara tveksamt att avgöra var stegen ska sättas in.
 
Rogero skrev:
Oberoende undersökning (minns inte källan) har räknat fram detta. Det har sjunkit från 12 % till 8 % under ca 4-5 år.
Vad jag menade med "rätt"" marknadspris är att i tider när priserna stiger nästan okontrollerat kan det vara tveksamt att avgöra var stegen ska sättas in.
"Rätt" marknadspris är nog svårt att avgöra, beror nog mycket på var i landet man bor också. Det är givetvis skillnad på Stockholm och en förort som Lerum. Rätt för mig är att sätta den vid utgångspriset eftersom det inte är speciellt långt ifrån rekordet i området. Självklart är det skillnad på objekt och objekt också, lite enklare att avgöra i ett radhusområde, men jag vet med mig att skicket på mitt hus är sådant att det tveklöst ska vara med i toppen. Det har gått rätt fort det sista, i vårt område upp c.a 20% sista halvåret. Så "rätt" läge för trappan i mitt fall kan ju vara vid utgångspriset?
 
Så du är villig att betala 61.875kr för att de säljer ditt hus idag eller i morgon till en intressent de har i sitt register, utan visning, annonser, fotografering eller budgivning? Man skulle ha blivit mäklare, det hör jag...
 
Swetrot skrev:
Så du är villig att betala 61.875kr för att de säljer ditt hus idag eller i morgon till en intressent de har i sitt register, utan visning, annonser, fotografering eller budgivning? Man skulle ha blivit mäklare, det hör jag...
Japp. Inte första mäklaren jag träffar så priset kan man tycka är högt men relativt standard här. Jag är i valet av mäklare ganska ointresserad av vad den kostar, det är sista raden som intresserar mig. Det finns väldigt många feta katter bland mäklarna, har varit på en rad visningar där det varit riktigt trist att se bristen på engagemang. I valet av mäklare hittade jag den energi jag bedömde som avgörande samt kunskap om området och målgruppen.

Jag hade närmast bestämt mig för Hemverket, men efter en samlad bedömning kom jag fram till att gå den här vägen. Mäklaren får gärna tjäna en miljon på mitt hus, det vore bara kul, det är som sagt sista raden jag är intresserad av. De har dessutom överlägset bäst statistik på orten 2014, något som finns källa på.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D
Hoppas mäklaren ger dig resultat som du blir väldigt nöjd med. Hoppas du återkommer hur det går/gick
 
Daniel_82 skrev:
Hoppas mäklaren ger dig resultat som du blir väldigt nöjd med. Hoppas du återkommer hur det går/gick
Det lovar jag att göra :)
 
O
Statistik som presenteras bör man ta med en nypa salt... framförallt om det är mäklaren som presenterar siffrorna...

Man brukar säga att det finns tre typer av lögner... Lögn, förbannad lögn, statistik.

Jag är väldigt skeptisk till en trappa. Jag tror nämligen inte det genererar några extra pengar. Mäklaren har en ganska begränsad verktygslåda för att få upp priset. Dessutom så tror jag att det ända sättet att kunna sätta en trappa som man själv kan tjäna på och inte mäklaren är svår. Om man inte har riktigt bra pejl på vad saker och ting kostar.
När jag sålde min lägenhet så hade jag perfekta siffror om vad lägenheterna i mitt hus var värt. Så jag kunde göra en riktigt bra värdering. (Jag satt i styrelsen så jag såg alla siffrorna)

Marknaden i år har varit riktigt galen i år och verkar vara omöjlig att få nån statistik över....
Men magkänslan är den bästa känslan...
Men inte mäklarens statistik...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.