Hansochhennes skrev:
Mickelina : Så fint.
Vart har ni hittat köksön? Vi är oxå lite inne på att sätta in det, nu i efterhand.
Är soffan från EM ?
Det är isåfall precis en sådan som vi väntar hem nu på Tisdag  ::) Den ser jätt fin ut.
Roligt att se en helt annan möblering, än den man själv är inne på ! Kan man få lite tips och ideer.
Vi har tänkt att ha den Em-soffan med divan, samt matsalsmöbler i samma sektion... Hoppas nu verkligen att allt får plats.

Hej, köksön är faktiskt ett tillval, kostade runt 5000 kr och man känner att den är till stor användning eftersom det annars är dåligt med arbetyta i köket.

Soffan har vi dock köpt på en "presentaffär" som enbart säljer just denna soffa. Den finns även här http://www.mobeloutlet.se/ och soffan heter Jane.

Riktigt nöjd med den och det var till rätt pris, 6995kr.

/Mickelina
 
H
Mickelina :
Mycket tjusigt är det som sagt.  :)  Vi har beställt en liknade soffa
fast på em  : http://www.em.com/index2005.asp?avd...ent_produkt&Modell=&ProductType=31780

Köksö få vi väl titta runt efter då, för det är ett nästan ett måste i köket tycker jag  ::)
Även bra att duka fram maten på när man får gäster, och som arbetsyta...
:D

Här ska jag försöka bifoga en bild på badrumsmöblen som vi beställt.
Jag gillar det fyrkantiga handfatet sååå mycket

 
  • hafa.jpg
Det var riktigt snyggt handfat. Vi köpte faktiskt vårt på ikea och är jättenöjd, billigt var det också. Så än fast vi har stort handfat och ett badkar på toaletten känns det inte särskilt litet eller trångt vilket vi trodde att det skulle göra, badkaret är ganska nätt men otroligt skönt att bada i :)

Bifogar en bild nedan.

//Mickelina
 
  • badrum_007.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gud vad fint ni har det! Ett sånt handfat satt jag och tittade på idag, i Ikea katalogen...  :) Man skulle ju lika gärna ha kunnat valt bort det som finns där vid leverans för det ska ändå bort. Det finns ju absolut ingen förvaring annars. Vi ska köpa en duschvägg. Får man plats med en 90*90 duschvägg???

Angående vardagsrummet så blir jag så himla tveksam till allting nu. Vet inte hur vi ska göra. Soffan är beställd men vi har ej betalat handpenning än. Om man bara får plats med sofforna som vi har tänkt, så kan vi ha tv:n där ni har den, sen när vi har flyttat matsalsbordet till sovrummet... Om ni fattar vad jag menar :-? Idag har vi en hörnsoffa och man får ju plats ganska många. I en tre sits får man ju inte plats... Men såna puffar till barnen var ju smart kanske. SKa nog kolla lite på andra soffor nu tror jag men hellst vill jag ha två stycken! Våra soffor är ju 165 respektive 214 breda...

Köksö vill vi också ha... men det lär ju dröja ett tag eftersom vi har sovrum där. Börjar nästan ångra det också. Man kanske kan inreda ovanvåningen snabbare än vad vi har tänkt... Ursch... ja det blir nog bra till slut i alla fall. Men hur sjutton ska man hitta en köksö med likadana luckor om tre år. Man kan ju i och för sig köpa den redan nu. Myresjökök är det väl?

/Maria
 
Jag mäter och mäter... Kom fram till att jag nog vill ha en två sits och en tre sits i alla fall. Men jag kan nog konstatera att man inte står ut så länge med att ha tv:n där vi hade tänkt (mellan hörnfönstrena och de vanliga fönstrena). Tv:n är nog bäst att ha där ni har den. Finns bara en sak att göra tror jag. Bygga som attan däruppe så barnen får sina rum färdiga och sedan riva väggarna. Men det finns ju en hake där med. Jag hade tänkt att bara riva halva väggen mellan matsalsdel (sovrum) och vardagsrum och ha som en "bardisk" där. Bara för att kunna ha en soffa nedanför. Men tänk om man ångrar sig och vill ha helt öppet. Jag blir galen! Varför ångrar man sig nu för? Det var ett halvår sedan vi bestämde allt så man hinner ju ändra sig tusen gånger.  :'( Min man jobbar och vi har inte ens hunnit prata om detta idag... Hittar inga bra soffor alls.
 
H
Marelb :
Jag förstår dig precis, vi hade oxå bestämt oss för över ett halvår sedan hur vi skulle ha det. Och vi har redan ändrat på en massa saker.... Övervåningens planlösning , toaletterna och ang. badkar...
Men den soffan vi beställt från Em, går som en 3:a men inga problem att sitta fem i den.....
Vi skulle först ha haft en vanlig tre:aoch en vanlig två : a Men ansåg att det nog inte skulle få plats...V
För vi vill ju ha finmatsals gruppen där i hörnan oxå :-/
Det är mkt att tänka på..... Men det ärsom sagt himlaroligt också
 
Vi hade tänkt ha duschvägg och mätte i visningsvillan men 90x90 blir för stort men 80x80 passar bra tyckte jag. Blir på tok för nära toaletten annars. Förstår att du vill ha 2 soffor för att ni ska få plats, vi har bara ett barn och dessutom kommer vi ha ett allrum uppe med våran "gamla" 3:a och 2:a.

Sittpuffarna köpte vi på EM och dom funkar jättebra som extraplatser o dessutom ger dom ett luftigt intryck och är lätta att flytta på när man ska städa. Vi ryms nu 4 st i soffan och 2 på puffar men ska man sitta o se långfilm vill man nog inte vara fler än 3 st.

Köksön är myresjökök så det tror jag inte är något problem att få tag i sedan, vi har ju även det vita ekonomiköket och det lär nog finnas kvar ett tag iaf. Var bara smidigt att få beställa den på en gång för då fick man samma bänkskiva o allt klart samtidigt.

Det kommer nog bli toppen än hur ni väljer att göra, ni kommer nog med några bra lösningar.

/Mickelina
 
Hej! Ja, det är tur att man kan svamla av sig någonstans med alla "problem". Snacka om lyx problem igentligen...  ;D
Idag känns det betydligt bättre faktiskt. Det känns som att det blir bra att göra så som vi har tänkt. Vi har betalat handpenning för soffgruppen nu. Skulle vi märka att det är katastof så kan vi ju alltid ha de sofforna däruppe för den hörnsoffan vi har idag, som ska vara där har katten kloat på en hel del. Men jag har som sagt vad mätt noga så att det får plats. Men sen handlar det ju om hur mycket luft och yta man vill ha. Vi ska tränga in matsalsbordet i vardagsrummet också men bara för en kortare period. När barnen får sina rum på ovanvåningen så flyttar vi in matsalsbordet i sovrummet som då blir en del av köket. Vi tänker nog göra en halvvägg mellan v. rum och kök och ha en "bardisk" där. Det skulle vara lite roligt och annorlunda tror jag. Det blir ju lite öppnare också. Vi får väl ta det hela etappvis och börja med ovanvåningen. Två sovrum och allrum kanske man fixar snabbt. Värre är det väl med badrummet  :-/ Har sett vissa duschdörrar som det är rea på nu men de har måtten 90*90. Men skulle 90*80 funka, för på ena längden är det väl inget problem. Det är väl mest för att det inte ska komma för nära toaletten.

Hansochhennes: Har du möjligtvis några bilder på er ovanvåning som ni håller på och inreder? Eller är det du som har problem med att få in bilder kanske... Jag ska försöka få in en bild på vårt blivande garage som är klart  :). Nu ska ju bara grunden bli färdig ovanpå alltihopa!

Nu kom jag på en sak till... Är det någon som har en bild på en ovanvåning med takkupa? Inredd el. ej spelar ingen roll. Är bara lite nyfiken på hur det ser ut. Har aldrig sett någon i verkligheten, inte på bild heller för den delen...
/Maria
 
En bild på det blivande garaget... Garageporten är ju till höger precis utanför bilden. Huset kommer ovanpå med entrén mot gatan där fotografen står. En lite annorlunda lösning kanske men det passade vår tomt. Sen hur vi gör med baksidan får vi se. Vi ska ju bygga altan i alla fall som går runt knuten utanför båda altandörrarna. Huset är spegelvänt. Men det blir en liten brant nedanför altanen troligtvis men sen är det platt gräsmatta (färdigsådd och allt!) på en plätt nedanför. Till vänster om huset är det också platt. Till höger ska ju infarten vara och där är det allt annat än platt. Blir till att skotta och sanda noga så att man tar sig upp och ner... En spännande trädgård kan det kanske bli! ::)
/Maria
 
  • 53_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hej.
Jag har massor av bilder på övervåning och kupa. Men tyvärr kan jag inte lägga över dem. det är sladden mellan kameran och datorn som strular.
Vi valde en dusch hörna där man kan fälla in glasväggarna mot väggen
90*90 från hafa. Den tar ingen plats efter man duschat, mycket smidigt. :) Och den gick att beställa 90*80. så det borde inte vara några problem Marelb
Idag är väggarna färdig kaklade på lilla toan ner. det blev jätte snyggt, valde större plattor ca 30 * 60 cm.
Reglarna är uppe på övervåningen så nu ser man ytorna hur det kommer se ut.
Vi valde att snedda dörren till vänster sovrum för att göra allrummet aningen större och luftigare.
På onsdag ska jag in och välja kökskakel.... ::)


Nu vill jag bara flytta in och få det färdigt :cool:
 
Hansochhennes: Har ni tänkt på att man kan stoppa in minneskortet direkt i många hårddiskar? Då behöver man ingen sladd. Hur gör ni nu med korten? Går till fotoaffär?

Vi har kollat på sådana duschdörrar som går att skjuta in mot väggen. Vågar vi köpa en 90*90 nu på rean tro? Svärmor har en sådan och det funkar jättebra. I och för sig brukar det finnas relativt billiga sådana för ca 2000 för jämnan på Bauhause så det är nog ingen fara om vi väntar tills huset kommit. Vill nog ändå inte ha dem liggandes här hemma...

/Maria



 
H
Sambon ska få titta på kameran, och se vad han kan göra åt den....  :p
Billiga duschväggar.... Våra var svindyra , 6000 : - har jag för mig .
Men vi ville väl köra alla badrums möbler i samma serie..
Ikväll ska det bli jätte spännande att gå bort och titta i huset, för nu ska väl innerväggarna vara på plats om jag förstod rätt.
Helst vill man ju vara där borta hela tiden och kolla, men det är omöjligt med tre barn...


Vi börjar flytta in så smått på lördag..... Jag behöver verkligen börja packa ::)
 
Hej!
Vi vågade inte oss på 90X90 utan har valt en 80x80 duschhörna som det lär finnas reglar i väggen för. Vi går och väntar på att få besked om telefon/bredband annars hade jag kunnat fixa den där takkupebilden, men man får inte göra vad som helst med jobbets datorer ...
Vi har flyttat in och idag ska jag hämta våra svängbara duschväggar. Vi är i stort sett jättenöjda med vårt kök, men så mycket extrastrul och extrakostnader som det innebär tror jag att det kan sammanfattas som att om man inte vill ha myresjököket som det är ska man nog inte ha en smålandsvilla. Vi har inte sett slutet av detta än, men det kommer att bli ett mycket dyrt kök ...
vi hörs fiddeli
 
Fiddeli:Tråkigt om ert kök blir dyrare än vad ni tänkt er. Om det dessutom strular är det ju ännu tråkigare... Smart om det finns reglar i väggen. Längtar verkligen efter en takkupebild!

Vad har ni valt för duschdörrar? Måste nog kolla runt lite mer i alla badrumskataloger vi har samlat på oss. Skulle gärna ha ett mörkt träslag på möblerna, men det vill jag nog ha däruppe. Där nere kan jag nog nöja mig med Ikea skåp tror jag. Jag är bara så orolig över om pengarna kommer att räcka till hela övervåningen... De lär ju rinna iväg ganska fort och inte kan man göra en riktig budget heller när man inte vet vad allt kostar.

Tillägg: Nu har jag kollat runt på bla Hafa och Ifö. Eftersom toaletten är från Ifö så kanske man ska köpa skåp därifrån tänkte jag så det bli lite enhetligt. Hittade ett vitt enkelt skåp med måtten B:570, D:435, H685... 2150 kr ikl. skåp, luckor, handtag, skåp. Allt utom blandare men det kan vi ju ta den "gamla". ;D Nästan billigare än ikea ju. Vi satsar väl lite mer däruppe sen tror jag. Duschväggarna var dyra på Ifö... över 8000. Ville nog ha lite billigare...

/Maria
 
Hej hej! Har varit rätt så passiv ett tag här nu, följer dock hur det går för er andra. För odd händer det inte så mycket för tillfället. Men snart drar det igång!

Himla fina bilder alla lagt in. Jättekul att se!

Fialottabus: Vad är det för kök ni har valt som det blir så mkt strul med? Vad är det som strular?

Ha det bra allihop :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.