i köpte ett hus för ca 4 år sedan.
Bostadsområde huset byggdes 58.

I somras hade vi byggare här för att bygga ut. Och en dag när jag kom så luktade det så pass mycket att det inte gick att va i huset på många timmar. Luktar typ gammal olja. (olja som i bil olja /motor olja)

Jag gick till garaget och såg att byggarna hade öppnat brunnsborrning locket och luft upp själva vatten låset i mitt garaget golv. Gammal modell stor som en 10l hink. . Tydligen hade de sagt till sambon att de märkte att det va täppt i min brunn när de skulle hälla ut vatten så de tog i sär allt. (troligen så jag skulle se och fixa det)
Garaget är under huset.

Jag spola rent och rensade allt jag kunde.
Några timmar senare kom någon (räddningstjänst) eller liknande som grannarna hade ringt pga av lukten. (De visste inte att lukten kom från mig. De ringde för att det luktade.) I hela området.
(då förstår ni hur möe det luktade)

Lukten försvann iallafall. Men ibland kommer den tillbaka. Inte massa men så pass mycket att vi har ont av det i huset. Ofta kommer doften om jag spolar vatten i garaget men ibland kommer lukten fast jag inget har gjort..

Jag har nu i efterhand spolat rent igen. Plus de andra brunnarna i källaren men det kommer ändå.

Någon som känner igen denna. . Lösning?
Mvh
 
Låter konstigt, aldrig hört något liknande!
Bara att mala medans..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


+

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


=

image.jpg

Med vänlig hälsning, fremax
 
Om det vore så väl. Jag vet fasiken inte vad vi ska göra. Jag har som sagt spolat rent brunnen ordentligt med många 100 liter vatten men det hjälper ju inte.

Frågade tjejen igår hur hon skulle förklara doften. Gammal olja svarade hon då.
 
Det har inte funnits någon bilverkstad/bensinmack tidigare på tomten, eller att det funnits utetank för villaolja?
Tänker att marken under huset är förorenad av olja och ger nu problem.
 
Är det kommunalt avlopp? Är golvbrunnen i garaget anslutet till avloppet eller går det ut i en stenkista? Går det till en stenkista finns risken att marken är förorenad och att lukten kommer därifrån.
 
Det fanns olja inne i huset tidigare. Men jag tog hit en firma som sågade ner tanken. Sen monterade jag Pelles brännare. (märkte att det va en skämt firma när han skulle ha betalt. Försökte lura mig) kanske hällde de ur spill oljan i min brunn?
 
Kommunalt. Ingen stenkista
 
Om någon tömt spillolja/villaolja i avloppsbrunnen tidigare så hjälper det nog inte att spola rent med kallvatten, det kommer ligga en hinna av olja kvar. Ännu värre om den gamla golvrunnen är rostig (vilket låter troligt som du beskriver den, då går oljan in i porerna på järnet). Det behövs nog en spolfirma, och i värsta fall så får du byta golvbrunnen för att bli av med lukterna helt.

Tillägg: Jag skulle nog prova högtryckstvätt med hetvatten och diskmedel först och köra igenom golvbrunnen rejält.
 
Redigerat:
Nu va det med spilloljan bara en gissning men kanske inte helt omöjligt.? Varmvatten har jag inte spolat med men har provat med högtryck
 
Gick ut nu och lyfte på locket till golvbrunnen i garaget. Det kom en jävla doft. Fy satan. Man ser klart och tydligt att det flyter olje lager. Jag har ändå spolat rent flera gånger. Bästa tips hur jag ska få rent detta?
 
Har varit med om att när man fått någon kemikalie som flyter på vatten är det svårt att få ut den ur golvbrunnar. Inte omöjligt dock. Kanske kan stå olja i någon avloppsbrunn utomhus? Har du öppnat locken på dag och avloppsbrunnar i trädgården och luktat?

Om det står olja som inte sköljs iväg antar jag att det måste sugas ut.
 
Luktar inget i den lilla dagvatten brunnen vi har på tomten. Verkar som det bara är i garaget. Har två brunnar i källaren också men luktar inget där.
 
Oljan flyter på vattnet så prova med någon form av medel som absorberar olja och se om du kan få oljan att binda till detta och sedan ösa upp det. Absol eller något liknande tror jag det heter som används av bl a räddningstjänsten.

När du beskriver golvbrunnen i ditt första inlägg låter det som om du har en golvbrunn med oljefälla. Denna har ett utlopp i botten (sk "svanhals") eller att utloppsröret går ner i en böj mot botten för att ett oljespill inte ska kunna rinna ut i avloppet.

Vad var det som byggarna hade lyft upp som var 10 l? Är det någon insats i golvbrunnen?

I mitt garage har jag en liknande brunn och den var fylld med oljeblandat sand och grus i botten. Jag fick använda en länspump och grovdammsugare för att göra rent i den.

Har du någon bild?
 
Åh, den gamla godingen :)

Nä, du behöver inte byta sanden. Det är sand som bilen dragit in i garaget och som sedan hamnat i golvbrunnen. Töm den helt på sand och skräp och släng detta på miljöstationen.

Golvbrunnen i garaget verkar ju vara boven i dramat eftersom det inte luktar olja i andra brunnar inomhus eller ute på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.