Hur menar du med smuts. Jag förstår vad smuts innebär men jag tänker att materialet man lägger upp på hyvelbänken är trä i ren eller förädlad form. Och det är inte i min värd smutsigt.

Jag förstår att har man litet så får hyvelbänken vara lite allt i allo bänk. Är det så att det kommer jord från en fin gren man hittade i skogen som man vill göra något med. Så funkar det bra att torka av med både diskmedel eller såpa eller vad man nu använder
.
Fixa något skydd av skivmaterial som har sin givna plats på golvet bakom bänken. Som du lägger på bänken om man vill kladda med något geggigt som färg eller om man meckar med gräsklipparen

Men den viktigaste aspekten till att man inte behandlar är friktion. Man vill ha hög friktion på bänken. Därför finslipar man aldrig bänken 80 korn är kanonbra.

Men kör du med olja av något slag. Det är din bänk och du bestämmer.
 
Redigerat:
Ja som min bänk ser ut står det en svarv på den för tillfället, oljiga bultar, färg och annat skräp, sen ska man inte glömma slip och annat sågdamm sen binder ihop all annan smuts likt saurons ring.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Då kanske det var en arbetsbänk du skulle ha byggt:)


En hyvelbänk det är något annat seru. Den dimensions hyvlar man sitt virke på och handsinkar lådor :D



Så är det hos mig:surprised:
 
Jag har en arbetsbänk, men den är full med grejer. Jag behöver en tredje bänk...
 
Eller röja och slänga skit. Som man ständigt samlar på sig:D
 
Det blir nog mycket sådant, men mycket är saker som inte är skräp jag måst få undanlagda, vilket kräver att jag bygger mera förvaring. Men har inte tid/motivation med sånt just nu.

Även halvfärdiga projekt som är omöjliga att fortsätta på tills jag har tid/pengar. Bara jag får dessa saker avslutade blir nog så att jag får mkt mera rum. Och då har jag faktiskt tänkt ha en tredje dedikerad hyvelbänk i andra sidan av garaget vid garageporten, som jag även ska kunna ta ut på betongplattan jag har utanför dörren, så kan jag jobba i solskenet på sommaren.
 
Hur är en sådan där modern bänk att jobba vid? Jag tycker de ser väldigt klumpiga ut på underredet. Får man plats med fötterna? Jag gissar på att de är väldigt stabila.

Jag har min farfars gamla hyvelbänk i min snickarbod och jag har svårt att se fördelarna med en modern variant. Varför ser de ut som det gör?
 
Ser inte modern ut tycker jag, påminner om en gammal roubodesign, fast med bultar.
 
jonmo skrev:
Förresten bengtn: Du skriver ju i det länkade inlägget att du ska "lägga på ett lager linolje/lackblandning". Ändrade du dig sen, och i så fall av vilken anledning?
Ja, jag ändrade mej. Eller rättare sagt, jag kom mej aldrig för att olja in den och kom då på att jag gillade ytan som den var.
/B
 
20160107_183943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänken kommer till största delen att användas för att snickra men på grund av platsbrist även till annat som syns på bilden. Därför valde jag att köra med Osmo hårdvaxolja till allt utom dörrar och lådor där jag använde Liberon finishing oil (helt enkelt för att Osmon tog slut). Så snart jag tillverkat knoppar till dörrar och luckor så lägger jag upp fler bilder i skryttråden.
 
Akta dig så att det inte fastnar metallspån i bänkytan, det är obra. Spillolja och sådant är inte heller bra på en hyvelbänk.
 
Jag lovar att vara försiktig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.