När vi lade om taket för några år sedan satte vi in ett par Velux takfönster med tanke på att vi skulle inreda vinden i framtiden. Nu är framtiden här och vi har påbörjat inredningen av vinden. Jag funderar nu över behovet av radiatorer under takfönstrena. Jag var initialt helt inne på att sätta radiatorer under takfönstrena, men så tittade jag på Velux hemsida och i deras broschyrer. Ingenstans syns några radiatorer under fönstrena. Behövs det, eller behövs det inte? Rördragning till värmen skulle bli något enklare om man inte behöver. Kostnaden skulle också bli lägre. Vad säger forumet?
 
Redigerat:
Eftersom du bor i Skåne skulle jag knappast tro att du kommer att märka någon skillnad med eller utan radiator under fönstret. Vi har två takfönster bredvid varandra i ett rum på övervåningen och där märks inget kallras, när man går förbi eller är i rummet.
 
Tack för ditt svar. Jag är egentligen mest bekymrad över eventuell kondens på förnstrena. Vi har nämligen näst intill obefintlig självdragsventilation. När vi renoverade badrummet på övervåningen satte vi in en fläkt som går alltid och det har förbättrat luftkvalitén inomhus. Ändå kan vi vid kall väderlek få kondens längst ned på fönstrena.
Fler synpunkter på radiatorer under takfönster?
 
Viktigt är utformningen på smygen.
Dvs gör inte smygen 90gr i förhållandet till fönstret, utan gör den så att nedre smygen är i lod med väggen nedanför och övre delen i våg med taket om du förstår vad jag menar. Då kommer det att cirkulera mer luft i takfönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.