Håller på att bygga en altan. Har precis blivit färdig med ram, reglar och stolpar! skulle nu vilja måla stolpar och delar av ramen innan jag lägger trallen. Undrar om någon har målat tryckimpregnerat virke med slamfärg(falu rödfärg) eller med någon annan färg utan att vänta ett till två år som alla säger. Om hur fungerade det? Mao är det någon som har lite tips gällande målning av tryckimpregnerat virke utan att vänta ett till två år.
 
Eftersom virket är hyvlat kan du glömma falu rödfärg.
Vissa påstår att det går att lasera redan första året.... Men jag hade inte chansat.
 
Håller med Nimajneb,

Dumt att chansa. Oljelasyr kan fungera, men även den kan bita sämre (kommer inte in i trät) då tryckningen är fräsch.
 
Vänta minst ett år!
 
Så det går att måla impregnerat virke :D, bara man väntar ett år?

Är det någon speciell färg som gäller då, mitt virke är ca 4-5 år?
 
går ju även att få trallolja bruten i vilken färg man vill, men det blir ju inte täckande
 
Skalman65 skrev:
Så det går att måla impregnerat virke :D, bara man väntar ett år?

Är det någon speciell färg som gäller då, mitt virke är ca 4-5 år?
Du kan använda i princip vilken färg som helst.
Vi gjorde ett staket i tryckt virke och målade (körde med färgspruta) efter ett år och nu 20år senare behöver det en uppsnyggning med lite ny färg.
Färgen på tryckt virke är ju bara för utseendet så valet har ingen praktisk betydelse.
 
  • Gilla
Maur
  • Laddar…
Om man målar färskt impregnerat kan de bli gult och/eller flagna, så minst ett år och inte efter att de har regnat så virket torkar ur ordentligt, var svaren när jag frågade runt nyligen.
 
Tackar för dem upplysningarna, bara att invänta bra väder för att måla.....:rolleyes:
 
S
det går att måla faluröd färg på hyvlat. men du måste rugga upp ytan.
då tryckt virke kan innehålla mycket vatten. så skall ju virket torka innan du målar
 
  • Gilla
Maur
  • Laddar…
Skulle tro att virket är ganska torrt, det är minst 4 år gammalt. Men tänkte att kontrollera med en fuktmätare innan.
Det är en liten stuga som är byggd med tryckt virke nederst, vi har just avslutat borstningen så nu är det bara tvätt och mögel behandling innan grunden skall målas.
 
  • Gilla
Maur
  • Laddar…
Tillverkare har ofta bra information (http://falurodfarg.com/)

KAN MAN MÅLA MED FALU RÖDFÄRG PÅ TRYCKIMPREGNERAT TRÄ?
Ja, det brukar gå bra att måla på tryckimpregnerat virke, men vänta minst ett år så att det hinner torka ut ordentligt. Finns det fukt kvar i virket ökar risken för mögel. Det gäller alla slamfärger. Även om du inte målar med Falu Rödfärg eller någon annan färg bör du vänta ett år eftersom täta färger riskerar att spricka och flagna om det finns fukt kvar i virket.

KAN MAN MÅLA MED FALU RÖDFÄRG PÅ HYVLAT VIRKE?
Falu Rödfärg är främst gjord för att målas på obehandlat, ohyvlat virke. Det går att måla även hyvlat virke – dock är det viktigt att man målar tunt, och att man är beredd på att det kan krävas runt tre strykningar...
 
  • Gilla
Maur
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.