Hmm, jag tror jag gjort ett misstag.
Vi har haft problem med fukt och mögel i isoleringen i källaren. Nu efter urrensning så har vi börjat installera golv igen. Här är mitt problem:
Jag har lagt platonmatta på betongen.
Sedan skruvat ihop reglar med varandra.
Lagt plast på reglar.
Isolering på plasten.
Spånskiva på isoleringen.

Men nu är det ju två tätskikt, så jag misstänker att det kan ge kondens och angripa träreglarna, tänker jag rätt då?!
Nu är mina spånplattor skruvad och ej limmad så jag har möjlighet att åtgärda det, men tänkte be om en andra åsikt.
 
har man haft problem tidigare har jag svårt att se att det skulle minska för att man lägger dit nya material och dessutom organiska sådana. Att isolera ett golv på det viset låter överhuvudtaget inte som en bra ide.
 
Plast på reglar och isolering på plast.

Förstår inte konstruktionen.

Betong
Platon
Reglar att skruva spån i?
Isolering mellan reglarna
Plast på reglarna
Spånskiva på reglarna och plasten?
 
Ledsen, lite luddig i min förklaring.
Från början hade vi en spricka i husgrunden där vi inte hade någon platonmatta på utsidan.
Inne var det reglar på golvet med isolering emellan reglarna. På reglarna var det plast sedan spånskiva. Så isoleringen hade möglat.

Min nuvarande konstruktion som jag har är från betongen sett:
Betong
Platonmatta
Reglar som är ihopskruvad ungefär som man gör med väggar.
Plast lagd på reglarna
Isolering lagd på plasten men mellan reglarna.
Spånskiva ovanpå alltihopsom trycker ned isolering mellan reglarna.
Spånskivor fastskruvad i reglarna.

Ska plastskiktet bort?
 
Ok.

Felet är att reglarna ligger mellan platon och plasten. Det finns en chans att det funkar, men det är verkligen inte rätt.

Under platon kommer det vara fuktigt.
På kalla sidan av isoleringen finns det en risk att luft kondenserar och blir vattendroppar => återigen blöt isolering.

Plast måste ligga på den varma sidan av golvet/väggen. Och som du själv säger, två täta skikt är inte bra.

Jag skulle nog vilja lägga cellplast som isolering under platon, men bäst är förstås att följa platons instruktioner. Gissar att dessa också föreskriver ventilering av golvet under platon.
 
Aah, bort med plasten och byta ut isoleringen mot cellplast.
Ja, dom vill att platonen ligger mot betongen. Tackar så mycket.
 
Kändes som en onödigt krånglig konstruktion. Både plast och reglar borde du skippa.
Jag har ett par källargolv byggda enligt en av de varianter som finns i instruktionerna från isola:

Platonmatta, noggrant lagt med skarvtejp och uppvik så att ingen fukt ska ta sig upp på annat ställe än än i uppviken. -Cellplast direkt på platonmattan.
Spångolv lagt flytande på cellplasten, dvs spånskivorna endast limmade mot varandra, inte mot underlaget.
Ventilerade golvsocklar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Så lade jag i gästrummet i källaren som var på 6 kvm. Tyckte det kändes så sviktande så ville ha något mer stumt och stabilt. Rädd om jag ställer något tungt vid en vägg att det inte blir helt stabilt, men det var trevligt att gå på.
Att jag vill lägga på reglar är för att komma upp i rätt höjd för en korridor har dom lagt cellplast och sedan lagt flytspackel eller om det är betong. Egentligen så jag skulle vilja gjort, men inte riktigt ekonomin och rätta drivet i mig.

Ni får gärna ha mer åsikt eller frågor. Tackar för responsen
 
Borde det inte funka bra med Platon på betonggolvet, sedan reglar med isolering och sedan spån ovanpå det. Då blir det ju bara ett tätt skikt (Platon) och eftersom varm rumsluft cirkulerar under platonmattan så får man inte en kall och varm sida på samma sätt.
 
Det borde fungera bra, men lite nojjig för organiskt material. Sedan verkar det finnas väldigt många sätt man kan lägga ventilerade golv.
Jag siktar på den lösning som du angav pelpet men med 30mm cellplast som isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.