Hej,
Jag har fått startbesked på ett bygglov för en tillbyggnad.
och jag upptäckte att det står att vvs entreprenören ska lämna intyg på att arbetet följer säker vatten.
problemet är att jag tänkte göra allt det jobbet själv.
Brukar man vara tvungen att ha en firma för sådana jobb ?
hur har ni gjort ?
 
Intyga själv att du följt säker vatten...
 
Kommunen vill att en "vvs kunnig" skulle besiktigar när jag är klar...
 
Kommunen får ej ställa såna krav. Det är funktionskrav som ska uppfyllas, att an vända sig av säker vatten är bara ett sätt.
 
  • Gilla
gotlund
  • Laddar…
Krilleman
gotlund skrev:
Kommunen vill att en "vvs kunnig" skulle besiktigar när jag är klar...
Men om kommunen ska besiktiga ditt hus efter att det är färdigt, med kravet säkervatten, så är det väl inga problem att du gör det själv och följer regelverket till punkt och pricka?
 
Mitt bygglov säger att jag ska följa säker vatten vad gäller tätning under diskbänk, kyl/frys och diskmaskin. Men i säkert vatten står det "bör det finnas tätt ytskikt"...
 
krilleman_215 skrev:
Men om kommunen ska besiktiga ditt hus efter att det är färdigt, med kravet säkervatten, så är det väl inga problem att du gör det själv och följer regelverket till punkt och pricka?
nej, jag ska fixa någon "vvs kunnig" som besiktigar...
tror inte kommunen gör några sådana koller
 
Redigerat:
Skriv dessa punkter i din egenkontroll, exempel på egenkontroll finns på kommunens hemsida.
 
men, är inte egenkontrollen enligt säker vatten ett kontrollerat dokument som bara behöriga har tillgång till? Jag skulle definitivt avråda att "förfalska" ett sådant. Men VVS är ju inte lagstiftat såsom elektriker så gör det själv och intyga att det är är fackmässigt sedan. Du kan ju provtrycka och skapa en egen "egenkontroll".....
 
krilleman_215 skrev:
Men om kommunen ska besiktiga ditt hus efter att det är färdigt, med kravet säkervatten, så är det väl inga problem att du gör det själv och följer regelverket till punkt och pricka?
Fast besiktningsmän förlitar sig ALLTID på egenkontroller, det är därför de görs....

Edit: egenkontrollerna altså
 
Redigerat:
K
Eftersom diskussionen aldrig utmynnade i något riktigt svar så återupplivar jag tråden.

Jag har fått ungefär samma information som TS av min kommun, men med skillnaden att de menar att jag själv kan skiva ett intyg om att installationen har följt säkert vatten, med egna kontroller. Läser man igenom skriften om säkert vatten så står det på var och var annan sida att endast en auktoriserad firma får utfärda intyget..

Hur löste ni det?
 
O
Fråga kommunen vilken paragraf de hänvisar till
 
Klart du får skriva ett intyg om att du följt "säker vatten", du får däremot inte skriva ett intyg för "säker vatten".
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Det gick bra med ett egenskrivet intyg :)
 
  • Gilla
HeleneP och 2 till
  • Laddar…
I en klubb jag är medlem i som byggde eget klubbhus kontrollerade kommunen att "säker vatten" var följt vid slutbesiktningen för ett år sedan samt ifyllt av oss/KA i kontrollplanen, och det räckte.
Det är ju heller egentligen ingen raketforskning det handlar om när det gäller disk, kyl/frys och kanske VVB - se till att ev. läckage kan ta vägen på ett synligt och/eller ofarligt sätt....

Edit: Man får f.ö. intyga vad som helst, och givetvis får även en icke-auktoriserad skriva ett intyg på att det är gjort enligt något si och så. Så länge man är ärlig, inte utger sig för att vara något man inte är eller snor registrerade loggor o.s.v. till sitt intyg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.