har börjat höra ett störigt lågfrekvent ljud i vårt hus och på tomten. inte säker på vart det kommer ifrån men tror det är grannens pool eller luftvärmepump. Vårt sovrum är dessutom närmast.
Vad går gränsen för vad är ok?
 
Finns säkert någon form av decibel-gräns för störande ljud i ditt område :) Har lite svårt att förstå vilken typ av ljud du upplever men en värmepump eller dylikt från granntomten kanske man får leva med. Om det inte är ylande trasiga lager eller så...
 
Just lågfrekventa ljud kan vara väldigt störiga då de ofta fortplantar sig genom väggar och även golv och kan vara svåra att dämpa, finns även fall där själva rummet har "rätt" volym så att det funkar som en resonanskammare och förstärker oljudet.

Blir er nattsömn störd är det inte okej, har grannen bytt eller monterat en ny värmepump ? Jag anser inte att det skall
höras såpass högt att ni får obehag av det.

Vore kanske en ide att vid tillfälle prata med grannen om annat och inflika en fråga om han bytt/installerat värmepump ? Har problemet funnits länge eller har det precis uppstått ?
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Vet ej om det påverkar hur mycket det får låta inne, men hur gammalt är huset och vad har det för material/isolering i väggar och även typ av fönster? Låter det inne även med stängda fönster?
Ljud kan transporteras väldigt långt. Vårt fritidshus ligger ensamt relativt långt ute i skogen, men sommartid kan man höra svaga ljud från vad vi tror är fläktar vid lantbruk eller sågverk som ligger 2-3 km bort när det för övrigt är helt tyst ute. Så utgå inte från att det måste vara hos grannen det låter.
 
vårt hus är relativt nytt, i sten och väl isolerat. satte nyligen ett spabad utanför sovrummet och lite rädd det skulle höras in då motorn igång men inte ett ljud. har inte hört ljudet innan så trodde kanske var något längre bort men det ser ut vara grannens luftvärmepump, är väl nu när vinter och dessutom har vi stora buskar mellan oss som nu tappat alla löv.
Det kan också vara att de har byggt litet staket runt poolen fast med öppning åt oss så ljudet från lvp samlas. Låter som ljudet fortplantar sig in via vår ventilation
 
Min granne satte ut en sån där rådjursvakt på tomten och det var då det värsta ljudet jag någonsin hört. Han är över 70 år och hörde inte ljudet. Vart tvungen att gå ut en natt och rycka ur sladden.

Det kan inte var något sånt?
 
nix det är luftvärmepump, kanske något lager i den som slirar
 
D
Har varit i kontakt tidigare med miljönämnden om störning. Fick då sagt till mig gränsen utanför sin fastighet inte ska överstig 42 dcb var några år sen så vet inte om det är samma nu, då gällande nattetid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.