A
För 1,5 år sedan renoverades tvättstugan. I uppdraget ingick också att byta de gamla rören mellan tvättstugan och krypgrunden mot nya och att ta upp 2 nya hål ner till krypgrunden, för avlopp för tvättmaskin och duschplats.

Nu när jag varit nere i krypgrunden ser jag att det är stort utrymme mellan hålen och rören.

Vad ska man täta detta med? Jag vill ju inte att det ska komma in råttor!

Bilden är tagen nerifrån krypgrunden och visar hålet i blindbotten (betongbjälklag) där avloppsröret till duschplatsen går upp.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skum
 
A
Spruta runt den lite tunnt sedan sväller det. Kommer inte rubba rören så det är öppet runtom dem
 
Sen skär du bort det som kommer utanför, när de stelnat.
 
S
tryck dit isolering. och montera en skiva sedan.
möss tuggar på sprutisolering
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
A
Jag har faktiskt en säck med spillbitar av isolering liggande. Vad är det för skiva man ska använda?

Det är också ett äldre rör som är avkapat, men inte tätat. Oklart vart det leder. Men här är det ingen glipa mellan rör och hål, så där kanske det finns något lock som passar?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
skulle ha tagit mineritskiva
 
Har du nån indikation på att det finns råttor där då?
 
Ta det bästa av två förslag.
Täta med fogskum. Skär bort överflödet. Putsa ett tunt lager bruk på skummet.

Både smidigt och mussäkert.
 
A
Tack för tipsen! Det verkar finnas många sätt att göra det på. Hur brukar de flesta rörmokare göra?

Nej, några tecken på råttor har jag inte sett (fast det är väl ett kännetecken på råttor?:eek:), men det skulle inte vara så svårt för råttor och möss att ta sig in i kryprumsvärmen från kylan ute, genom ventilationsgallren, och jag skulle förstå om de gärna skulle göra det. Och möss har jag sett till utomhus.

Sedan antar jag att detta är rena Autobahn upp i huset längs med avloppsrören som det ser ut nu... När de drog in fiber i huset var de väldigt nog med att täta runt genomföringen och då var det ett mycket mindre hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.