Det beror lite på om du vill ha den ute eller inne. Det känns tyngre att gå i en trappa utomhus så där bör den inte överstiga 15cm. Sen spelar det roll hur djup den är för att få en naturlig gång. Steghöjd+steghöjd+stegdjup=633. I mm då. Så om man har en trapp med en steghöjd på 150mm så blir det 150+150+333=633
 
  • Gilla
Chuck Wow och 1 till
  • Laddar…
(Edit: såg nu att svalander hunnit svara före, missade visst att det fanns en sida till :) )

Formel: (2 x <steghöjd i cm>) + <stegdjup i cm> = 63 cm


T ex, med steghöjd 20 cm:

40 + X = 63

Då bör stegdjupet (X) alltså vara 23 cm för att få en harmonisk trappa med den steghöjden.

Detta är en vanlig formel man brukar använda sig av, men i slutändan gör man ju vad som estetiskt passar och vad man föredrar. Men generellt brukar trappstegens höjd vara runt 17-18 cm(?), skulle tro att 20 cm är maximalt vad man vill ha för att få en bekväm trappa.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
Anders_Nilsson. Hahahaha klockrent:D
De där betongutemöblerna är så hiskligt fula att det finns inte en chans att dom hamnar på tomten hos mig. :p

b8q Jådå, det blir att måla. Nertill är det tänkt som på ritningen dvs ngt stenaktigt. Har sneglat lite på vilket fabrikat jag ska använda. Det väger mellan Nippon Paint och Jotun. Kommer naturligtvis måla med en primer först på betongen.
Färgen är ruggit dyrt. ca 2.000 Baht för 9 liter (Högkvalitativ färg) i förhållande till en byggnadsarbetares daglön som är 200-300B.
Inomhus blir det troligtvis den här sortens färg [länk]. Så blir det inte så stelt med bara en platt färg.
Vi målade "vårt" hus för åtta år sedan. Det är fortfarande lika fint, färgkvalitén är imponerande.
Det där med att jämföra med arbetardaglöner haltar ännu mer om man tänker på att en Woopermeny på Burger King går på 355 THB.
Talades någonstans om blå takplattor, det verkar som om den blå färgen är den som klarar solen sämst.
Efter bara något år ser dom grådaskiga ut, medan rött, grönt och andra färger klarar sej bättre.
 
Några bilder från vår tillbyggnad, gjort på enklaste sätt 2014.
20140317_082913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140308_124106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140302_130432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Tusen tack för trapptipsen! Ska ändra om i "ritningarna". Körde med 20x20 som utgångspunkt.
Finns inte många trappor som är sköna att gå i här. Till sist blir man avtrubbad och vet inte vilket som är bäst:)

Härliga bilder att titta på! Jo, man ska inte snåla in på färgkvaliteten, massvis med UVskydd gäller så man slipper måla om vartannat år;).
Eftersom jag gillar att återanvända saker så var tanken att återanvända takpannorna som är just lite mörkröda men det återstår att se. Det tråkiga är att budgeten spricker eftersom jag uppgraderar efterhand som det är dax att handla:wow:.


I morse såg det ut såhär
Männen lodade formerna
IMG_9594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har nog betalat för mycket för han brächar med aluminiumprofiler för ändamålet:) men det unnar jag honom. Jag gillar som sagt återvinning och att saker kan avvändas mer än en gång.


Medan "tjejerna" (50+) bär sand, grus och cement till där det ska blandas.
IMG_9596.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lovade lite närbilder
IMG_9591.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_9590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_9589.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite synd att teglet ska putsas igen. Hade varit coolt att ha Thailands första tegelhus:).
Byggarna imponerar igen, trots att dom vet att det ska läggas puts över så tycker jag att dom gör ett bra jobb med att hålla det rakt.
Nu är det försent, men fan vad jag vill behålla tegelfasaden...
 
När det gäller trappor, speciellt utomhus, tycker jag att det är skönt om hela foten/skon får plats på steget. Det betyder en steglängd på ca 30 cm, och av det följer då en steghöjd på ca 16-17 cm.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Byggde en sommar- (vinter) stuga för ett gäng år sedan. Vilken skillnad på förmannen och detta team jämfört med de andra som byggde stugan. Här är noll i alkoholtolerans och högre kunskaper. Jordning har man koll på, att en västerlänning vill ha elkablarna i rör i väggarna, hur dyra fönster ska monteras (återstår att se;)) mm mm

En bild på stugan (arkivbild).
IMG_3771.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgen håller fortfarande men kaklet som blivit exponerat för solen har massor av små sprickor (frostsprängt?:D), takpannorna håller färgen, den där eländiga plasten i "vecken" på trappstegen höll i en månad.
Så jag har ngt att jämföra med och vill göra det bättre denna gång.
 
b8q skrev:
När det gäller trappor, speciellt utomhus, tycker jag att det är skönt om hela foten/skon får plats på steget. Det betyder en steglängd på ca 30 cm, och av det följer då en steghöjd på ca 16-17 cm.
Jag med mina 46-47 i storlek tycker också att det är skönt när fötterna på plats:)
 
Chuck Wow skrev:
Jag med mina 46-47 i storlek tycker också att det är skönt när fötterna på plats:)
Det måste vara stora kontraster i skohyllan hemma hos er
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det måste vara stora kontraster i skohyllan hemma hos er
:D:D:D Skorna får inte plats i deras hyllor, som tur är så sparkar vi av oss skorna på betongplattan utanför ytterdörren. Har inga problem att hitta mina skor, även utan glasögon, gäller även vid tempelbesök:)
Gillar att gå på fotmassage/pedikyr. Mitt lokala ställe skaffade en större vattenbalja efter ett par besök så fötterna skulle få plats.Nästa steg är att sjukvården skaffar längre sängar. Strax nedanför vaderna så stack benen utanför sängen:) Och när jag ändå håller på med OT, det blev väsen om vilken av sköterskorna skulle få sätta sprutan i min bleka skinka:D ja, detta var på landsbygden (i väster där inga västerlänningar håller till).
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Då fick man använda kvällen till omplanering... Tjejen gillade inte att behöva göra #2 och se sig själv i spegeln. Så detta blev resultatet, och jag undrar vad ni andra tycker. Ytan i badrummet är ca 1.80 x 3,30, så jag måste snåla med platsen. Duschen bör bli 1-1,10 bred x 1,80 lång (från vägg till vägg). Ingången dit 70cm.
Det blev större utrymme för att borsta tänderna och att placera handdukar och annat bråte som man har i ett badrum. Jag kommer väl bara att få en av lådorna...
Dörren (80 x 200) öppnas enligt bild

IMG_9605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gröna pluppen till vänster på bild är varmvattnet till duschen. Stenarna till vänster (nere) ska vara där vattnet rinner ut (hittade ingen bättre illustration)


IMG_9606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni hur dörren öppnas. Man slipper se toastolen när man går in samtidigt som man sitter på den så blir det inte trångt då dörren är stängd. Blev väldigt sugen på att ha en "inbakad" toa (där man inte ser vattenbehållaren). En av anledningarna att man ska inte läsa för mycket här i forumet:D


IMG_9607.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spegeln är nu till vänster om där man "sitter"

Nu blir det väl liv i luckan. Förutom att förmannen måste lägga om rören efter ny plan så har jag läst att 2 x 45 vinklade böjar är bättre än en 90. Så det får dom fixa:)
 
Tjejen ska på konferens så vi åket till Bkk i morgon bitti. Lite trist i just detta moment när fönstren ska i (eller rättare sagt, ramarna). Nyfiken över deras lösning att det blir rakt så man slipper öppna med ett spätt:confused:
Fönsterhöjden blir 80 i rummen där uppe men där nere propsade jag på 90 (ville 1m men det var helt uteslutet) och fick igenom 90.

Vad är standardhöjden till fönsterkarm hemma?

Motiveringen til höjden var att det ska gå att tvätta fönstrerna. Vadå, sa jag, ögonhöjd juh:D. Dessutom vill jag att mina "naturliga delar" ska vara under fönsterbläcket om jag skulle knalla runt naken. Så det blev en kompromiss.

Så på torsdag kommer jag njuta av Ikeas jultallrik. Kul att dom öppnat här, och leta febrilt efter en restaurang som deriverar råbiff. Tips på restaurang med en godaste råbiffen efterlyses! Har lite cravings...

Inga nya bilder idag då det ser nästan lika dant ut som innan. Alla pelare är nu gjutna och formarna borttagna.
 
Chuck Wow skrev:
Då fick man använda kvällen till omplanering... Tjejen gillade inte att behöva göra #2 och se sig själv i spegeln. Så detta blev resultatet, och jag undrar vad ni andra tycker. Ytan i badrummet är ca 1.80 x 3,30, så jag måste snåla med platsen. Duschen bör bli 1-1,10 bred x 1,80 lång (från vägg till vägg). Ingången dit 70cm.
Det blev större utrymme för att borsta tänderna och att placera handdukar och annat bråte som man har i ett badrum. Jag kommer väl bara att få en av lådorna...
Dörren (80 x 200) öppnas enligt bild

[bild]
Den gröna pluppen till vänster på bild är varmvattnet till duschen. Stenarna till vänster (nere) ska vara där vattnet rinner ut (hittade ingen bättre illustration)


[bild]
Här ser ni hur dörren öppnas. Man slipper se toastolen när man går in samtidigt som man sitter på den så blir det inte trångt då dörren är stängd. Blev väldigt sugen på att ha en "inbakad" toa (där man inte ser vattenbehållaren). En av anledningarna att man ska inte läsa för mycket här i forumet:D


[bild]
Spegeln är nu till vänster om där man "sitter"

Nu blir det väl liv i luckan. Förutom att förmannen måste lägga om rören efter ny plan så har jag läst att 2 x 45 vinklade böjar är bättre än en 90. Så det får dom fixa:)
Kul tråd!

Vore det inte bättre att öppna dörren utåt istället för inåt badrummet? Den kommer slå i toastolen hela tiden.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Du har rätt där -RB- men så vill jag inte se den när man går in. Å andra sidan kommer dörren att slå mot en garderob i sovrummet, alternativt mot mitt skrivbord. Iof så vore det nog bättre att öppna från sovrummet till höger. Verkar vara mest plats där. Tack för tipset!
 
Chuck Wow skrev:
Vad är standardhöjden till fönsterkarm hemma?
Mina fönster sitter så att glaset börjar 90 cm från golvet. Vet inte om det är standard idag, då mitt är byggt 1964.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.