Jag bygger just nu en bänk av resterna av ett gammalt stavlimmat askbord. Det är 40mm i tjocklek. Det kommer att bli ca 110cm brett och 40cm djupt. Två fullvuxna människor ska kunna sitta på bänken samtidigt.
Jag behöver hjälp med hållfastheten här. Behöver inte exakta beräkningar. Bara ett humm om jag är inom rimlig hållfasthet eller om bänken kommer att rasa ihop efter ett halvår.
Det är en present till min fru så jag vill så klart att den överlever mig :)

Slutresultatet kommer att se ut ganska exakt så här:
_DSC0041_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag vill köra "mitered" och lätt fasad fog mellan sittdelen och benen tänkte jag köra mina största Dominos (10mm) i fogen för att hålla emot skjuvkraften.

1. Stavarna är ca 50mm breda och jag tänkte köra en domino i mitten på varje. Blir det för många?

2. Ska jag dra ner på Domino-antalet och köra större dimensioner eller ska jag ha en mindre domino (8mm) fast en i varje stav. Blir ca 8st då.

3. Jag tänkte komplettera med "splines" enligt bilden. Mest för utseendet, samt eventuellt en extra "list" längst med fogen dvs kapa de yttersta spetsarna på fogen och ersätta med en list av hårdträ som jag hyvlar flush med bänken och rundar av lätt. Kommer dessa förstärkningar att hjälpa att förstärka hela fogen eller är risken att jag försvagar med för många snitt?

4. Har ni andra tips på hur man enkelt kan förstärka en bred "mitered" fog så att en del av kraften riktas lodrätt nedåt istället för diagonalt utåt? Jag har testkört lite med "mitred rabbet joint" med bordssåg och frishyvel och det blir ok men jag vill kunna ha den lätta innåtfasningen av kanterna vilket blir svårt med den typen av fog.

Tack på förhand!
 
Den bänken har med största sannolikhet inga tappar alls. Utan hållfastheten kommer av det du kallar splines.
Det blir nog inte så bra att kapa hörnet på gerningen och limma en list. Efter som du har ändträ i fogen som möter längsgående i listen. Skillnaden i rörelse blir för stor så den fogen kommer att spricka för eller senare och då blir det en försvagning av fogen
 
Tack för tipsen!

Anledningen till listen var också dekorativ då jag är osäker på om jag kommer att få en helt tät fog och slippa glipande gerkant. Hur skulle det bli om jag fäste listen med en rad minsta Dominos för att "förankra" listen så mycket som möjligt för att slippa sprickbildning? ...eller skulle det spricka ändå?

Vad gäller videon verkar det som att allt som behövs för hållfastheten är 3-4 stora dominos. Bra i så fall för de var min ursprungliga tanke. Däremot går det lite emot många av de tips man får på Festoolownersgroup där man inte verkar lita på att Dominos kan ta hela vikten... å andra sidan dimensionerar de för amerikanska rumpor? :)

Annars funderade jag på att köra så kallade splines som på bilden och utnyttja själva kanalerna för att dra in några rejäla träskruvar för att både stärka fogen och för att underlätta vid limningen då skruvarna drar ihop fogen. Vad tror ni om det?
 
Varför tänker du uppfinna hjulet en gång till. Och göra det mera besvärligt än vad det är. Nu vet jag inte hur tjockt material du tänker använda dig av. Men du funderade på 10 mm domino, då utgår jag ifrån att den är min 30 mm tjock. Och då håller bänken med bara gerfogen. Men för att förstärka den så räcker det gott och väl att göra som på bilden.
 
pär h skrev:
Varför tänker du uppfinna hjulet en gång till. Och göra det mera besvärligt än vad det är. Nu vet jag inte hur tjockt material du tänker använda dig av. Men du funderade på 10 mm domino, då utgår jag ifrån att den är min 30 mm tjock. Och då håller bänken med bara gerfogen. Men för att förstärka den så räcker det gott och väl att göra som på bilden.
Bra fråga! Egentligen är det viktigaste att slutresultatet blir snyggt utan att ha en bänk som rasar. Är det lite mer jobb gör det inget. Godset är 40mm. Det är intressant om det verkligen är så att fogen håller med endast lim.
Det verkar dock peka mot att 4-5 10mm-Dominos kommer att räcka för att hålla allt på plats. Resten blir antingen hängslen och livrem eller för att det ska se snygg ut.
 
Men det vi kallar spline håller ihop allt med råge det blir galet starkt.
Men det är du som tillverkar.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Efter som du tänker dig att göra mer än vad som krävs så kan du fräsa splinen med en sinkfräs. Vilket skulle öka hållfastheten något och jag tycker att det kan se finare ut. Oavsett vilken metod du använder så bör dom vara så djupa att det nästan går igenom på insidan.

Efter allsköns tester så har det visat sig att just gerad fog är väldigt stark. Starkare än vad man alltid trott. Bero nog på att limytan blir längre. Den är mycket starkare än om du skulle limmat ihop utan gerfog.
 
pär h skrev:
Efter allsköns tester så har det visat sig att just gerad fog är väldigt stark. Starkare än vad man alltid trott. Bero nog på att limytan blir längre. Den är mycket starkare än om du skulle limmat ihop utan gerfog.
Jag har läst liknande slutsatser i amerikanska forum senaste dagarna. Moderna lim är så pass starka att träet går sönder före limmet vilket självklart inte var fallet förr i tiden, därav behovet av sinkade fogar, laxstjärtar och diverse vackra och ovackra fogar. Det verkar leva kvar då jag fått många tips på och funderingar på om en gerad fog verkligen håller för en så pass utsatt möbel. Enda utmaningen som jag ser med just limmet som den starkaste delen i fogen är att se till att man får en optimal spridning eftersom det är end-to-end grain vilket så klart kan försvaga fogen.
Här däremot bestämt mig nu för att köra med 10mm Dominos som förstärkning.
 
pär h skrev:
Efter som du tänker dig att göra mer än vad som krävs så kan du fräsa splinen med en sinkfräs. Vilket skulle öka hållfastheten något och jag tycker att det kan se finare ut. Oavsett vilken metod du använder så bör dom vara så djupa att det nästan går igenom på insidan.
Jag funderade faktiskt också på det i början men uppskattar ändå de raka linjerna i bänken vilket skulle tas upp av splinen... Å ANDRA SIDAN... kommer jag att fasa av kanterna enligt denna bild:
Screen Shot 2015-12-15 at 11.17.10 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och då skulle man i och för sig kunna ha samma vinkel på avfasningen som på sinkningarna i fogen?

Antar att du menar denna typ av spår?
Screen Shot 2015-12-15 at 11.15.41 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.