Husägare
· Skåne
· 1 467 inlägg
Hej! Har ett gäng radiatorer med mma termostat. De var kalla så jag skruvade av termostaten och motionerade pinnen lite, elementen blir varma, pinnen går lätt in, men fjädrar inte tillbaka.
Vad är det för del jag ska byta? Rsk-nummer?
Måste jag tömma systemet? Jag tror inte jag har någon avstängning på returen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har du tur kan du få igång fjädern genom att knacka försiktigt (med förstånd och på egen risk) när den är i innersta läget. Annars är det byte som gäller. Dessvärre kan MMA-termostat sitta på i princip vilket ventilhus som helst iom. att de har adaptrar och insatser till ett par hundra olika ventilhus så omöjligt att säga vad insatsen heter. (Jag kan inte se dina bilder) Om du behöver byta insats måste du tömma systemet om du inte vill att det ska komma ut vatten men om du kan stänga av till elementet och termostaten sitter högt upp klarar man sig ibland bara genom att släppa på trycket först.
Husägare
· Skåne
· 1 467 inlägg
Tack!
Jag tittade på mina andra radiatorer och samtliga betedde sig på samma sätt, ingen fjädrade ut igen. Måste jag byta alla eller har jag en annorlunda modell? Hur den i så fall skulle funka begriper jag dock inte...
Jag tittade på mina andra radiatorer och samtliga betedde sig på samma sätt, ingen fjädrade ut igen. Måste jag byta alla eller har jag en annorlunda modell? Hur den i så fall skulle funka begriper jag dock inte...
Ingen aning vad du har för modell, det har varit många olika under åren. När jag flyttade in i huset där vi bor nu hade vi MMA-termostater på fem av elementen (installerade under oljekrisen). Alla de piggarns satt fast och fjädrade inte tillbaka. Däremot fick vi igång alla genom försiktigt knackade på dem när de var i innerläge. Jag är osäker på om det finns modeller där pinnen inte ska fjädra ut, har i vart fall aldrig stött på dem annat än på gamla slottsventiler där allting sköts med ett vred.
Har det bytts till MMA någon gång är det nog i rotboken man får leta och försöka hitta ditt koppel:
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
Varning dock på den så du inte gör samma dyra tabbe som jag gjorde, det finns ventiler/ventilhus som ser identiska ut med de på bilderna i rotboken men som kräver en annan insats/annan packbox.
Är det MMA ventilhus som sitter borde det vara någon av de här packboxarna du behöver för byte:
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/packboxar.pdf
Dock skulle jag inte kunna ta reda på det utan att tappa ur så mycket vatten ur systemet att man kan skruva loss en packbox och mäta Med tydliga bilder kanske det kommer in någon som jobbar med det dagligen som kan se det på modellen? Vet du när de är monterade?
Sen om det är flera radiatorer och ingen fjädrar ut verkar det ju som att alla fastnat i ett visst läge? Hur reglerar du innetemperaturen? Har du värmepump och innegivare? Eller kör du som jag med utegivare för reglering av framledningstemperatur och termostater på alla element för finreglering av rumstemperatur? Har du innegivare och värmepump finns ju en del som menar på att man för bästa verkningsgrad ska ha alla element helt öppna och låta värmepumpen avgöra flödet. Tänker att i sådant fall kanske det inte är akut att få termostaterna att fungera bara du får igång flödet i elementet.
Edit:
På frågan om du måste byta alla skulle jag säga att byt inte sånt som fungerar, dvs. byt bara på de element där temperaturen inte går att reglera och där det är ett problem.
Har det bytts till MMA någon gång är det nog i rotboken man får leta och försöka hitta ditt koppel:
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
Varning dock på den så du inte gör samma dyra tabbe som jag gjorde, det finns ventiler/ventilhus som ser identiska ut med de på bilderna i rotboken men som kräver en annan insats/annan packbox.
Är det MMA ventilhus som sitter borde det vara någon av de här packboxarna du behöver för byte:
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/packboxar.pdf
Dock skulle jag inte kunna ta reda på det utan att tappa ur så mycket vatten ur systemet att man kan skruva loss en packbox och mäta Med tydliga bilder kanske det kommer in någon som jobbar med det dagligen som kan se det på modellen? Vet du när de är monterade?
Sen om det är flera radiatorer och ingen fjädrar ut verkar det ju som att alla fastnat i ett visst läge? Hur reglerar du innetemperaturen? Har du värmepump och innegivare? Eller kör du som jag med utegivare för reglering av framledningstemperatur och termostater på alla element för finreglering av rumstemperatur? Har du innegivare och värmepump finns ju en del som menar på att man för bästa verkningsgrad ska ha alla element helt öppna och låta värmepumpen avgöra flödet. Tänker att i sådant fall kanske det inte är akut att få termostaterna att fungera bara du får igång flödet i elementet.
Edit:
På frågan om du måste byta alla skulle jag säga att byt inte sånt som fungerar, dvs. byt bara på de element där temperaturen inte går att reglera och där det är ett problem.
Redigerat:
Ventilen har fastnat i botten. Ta bort termostaten och klipp till ventilhuset med en mindre hammare: brukar lossna då.F fredrik.johansson skrev:Hej! Har ett gäng radiatorer med mma termostat. De var kalla så jag skruvade av termostaten och motionerade pinnen lite, elementen blir varma, pinnen går lätt in, men fjädrar inte tillbaka.
[bild]
[bild]
[bild]
Ta en lagom stor hammare och slå till på ventilhuset. Då lossnar käglan i ventilen. Ett typiskt problem efter sommaren. Har själv handreglering på alla ventiler. Öppna ventiler utom i sovrum. Med bra reglerutrustning så fungerar det utmärkt.F fredrik.johansson skrev:
Liknande trådar
-
Hur lossa på kärvande gångjärn på inspektionslucka?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Kärvande innerdörr - går ej att stänga
Fönster & Dörrar -
Låspinne till röjsåg/trimmer?
Trädgårdsmaskiner -
Jag skata bort en pinnexpander från min betongvägg hur ska jag göra
Hemma hos -
Tips, lossa kärvande keramisk insats Damixa Tradition
Badrum