Hej på er!
Så här ser väggarna ut invändigt.

20151212_103333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




20151212_103315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är någon form av reglad väggkonstruktion med liggande plank spikat invändigt.
Det finns inte mycket isolering i väggarna nu.

Jag tänkte slå på plast rätt på dom liggande planken som en ångbroms och sen en 45a med isolering plus gips.
Sen tänkte jag riva ner panelen och allt in till den gamla isoleringen och lägga på 90mm isolering plus vindpapp.

Vad tror ni om det? Garaget kommer värmas upp med kamin med fläkt i så jag kommer få upp tempen till 17-18 grader när jag ska skruva.



IMG_20150819_140352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skall du bara värma när du skall skruva? Isf skulle jag vara försiktig med plast.

Hur mycket skall du skruva? Handlar det om uppvärmning ett fåtal timmar i veckan känns det inte som att så mycket isolering behövs.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mikael_L
MTech skrev:
Sen tänkte jag riva ner panelen och allt in till den gamla isoleringen och lägga på 90mm isolering plus vindpapp.]
Ytterpanelen alltså?
Och 90mm ny isolering + befintlig isolering i vägg som alltså hamnar på utsidan av plasten.

Ja det funkar bra.
Gör ett noggrant jobb bara, med plasten, tätning och isoleringsjobbet.

Du kan överväga att sätta någon slags ångbroms istället för plast, om du vill. Kanske vindskyddsväv, som förvisso bromsar ånga väldigt dåligt, men ger ett stopp för drag och luftrörelse genom väggen.
Kommer garaget stå kallställt ganska mycket av tiden, samt om verksamheten i garaget inte är någon jättestor fuktkälla så är det kanske att föredra.
 
Låter som en bra plan, förutom plasten!
Skulle tagit tjärpapp istället.
Och ska du elda med kamin så dra en ordentligt tilltagen tillluft kanal fram till kaminen så du inte enbart drar ut uppvärmd luft

Mitt garage som byggdes av tidigare ägare har plast i väggen och då han bara har hållt varmt ibland så har jag fått fuktmärken i varje spånskiveskarv. Som nu har avstannat i tillväxt när jag håller det varmt hela tiden och fått dit ventilation.
 
Mikael_L
Kaminer och andra värmekällor med låga är väl förbjudna i garage?
 
Mikael_L skrev:
Kaminer och andra värmekällor med låga är väl förbjudna i garage?
Nu när du säger det så! Vet två som har det men det är gamla installationer.

Däremot kan jag dra mig till minnes att en gammal kollega skulle ha en kamin i ett större utrymme innanför sitt garage och då var det lite regler kring detta. Att ventiler skulle ha en minimihöjd från golv och dylikt

Men jag har ett pannrum i mitt garage med vanlig innerdörr mellan dom två utrymmena.
 
Dsl skrev:
Skall du bara värma när du skall skruva? Isf skulle jag vara försiktig med plast.

Hur mycket skall du skruva? Handlar det om uppvärmning ett fåtal timmar i veckan känns det inte som att så mycket isolering behövs.
Inom dom kommande 5 åren ska jag bara ha det uppvärmt sporadiskt när jag skruvar! Blir inte så mycket av den varan med 3 småbarn med diverse aktiviteter! 😁

På sikt skall det in en värmepump för att det aldrig skall gå under 15 grader eller vad man nu kan ställa in pumpen på!
 
Mikael_L skrev:
Ytterpanelen alltså?
Och 90mm ny isolering + befintlig isolering i vägg som alltså hamnar på utsidan av plasten.

Ja det funkar bra.
Gör ett noggrant jobb bara, med plasten, tätning och isoleringsjobbet.

Du kan överväga att sätta någon slags ångbroms istället för plast, om du vill. Kanske vindskyddsväv, som förvisso bromsar ånga väldigt dåligt, men ger ett stopp för drag och luftrörelse genom väggen.
Kommer garaget stå kallställt ganska mycket av tiden, samt om verksamheten i garaget inte är någon jättestor fuktkälla så är det kanske att föredra.
Jag är lite rädd för plast! Det kommer vara kallställt mycket dom kommande åren innan en pump sitter på plats!

Angående kamin i garage så ja, det är förbjudet! Men det har eldats där sen det byggdes 64 så jag tänker nog elda lite till😄 det är så mysigt och skruva och elda sena kvällar😊
 
Mikael_L
Ja kör du, jag kommer inte skvallra. :)

Ville bara nämna reglerna (som jag inte ens är helt säker på :surprised:)

Jag tror du kan skippa plast om du känner dig osäker med det.
Särskilt ofarligt blir det om du mest håller på med torra verksamheter i garaget, dvs skippa biltvätt, att regelbundet köra in snöiga bilar, koka pasta, ta långa duschar och bastubad.
(Det finns alltså vettiga skäl att i bostadshus sätta plast, skäl som inte alltid är tillämpbara för garage)
 
Man måste ha ett separat rum som är klassat som brandcell om man ska ha värmekälla med låga i garage. Vilket inte fungerar med min tilltänkta kamin!
Bästa hade ju varit en pump direkt men nu fick jag ju denna kamin komplett med skorsten gratis! 😇
Det kommer bara vara torra aktiviteter i detta garage dvs hobbyskruvande med Banbil och familjens crossar och 4hjulingar.

Då skippar jag nog plast men smäller på vindpapp i samband med panelbytet och tilläggsisoleringen!
 
Mikael_L
Ja vindpapp/vindväv/asfaboard eller något annat som stoppar vind och konvektion måste du ha ytterst utanför isoleringen, åtminstone om det är mineralullsisolering.

Men du kan som sagt fundera på att dubbla detta, dvs även sätta något sådant på insidan, i stället för plasten du skippar.
Anledningen till detta inre skikt är mer oklar, i teorin gör det ej någon nytta.
Men i verkligheten så hjälper det väggen att hålla sig tät från luftströmmar och annan luftkonvektion ifall du missat att få vindtätt överallt annars.
 
Asfaboard isolerar ju en del med, kommer inte ihåg hur mycket men? Frågan är om det är värt extra jobbet och pengarna jämfört med att bara häfta upp vindpapp?
 
Vindskyddspapp brukar ibland föreslås, av byggnadsvårdare, som alternativ till plast på insidan. Jag har använt det i en veranda jag byggt som endast är lätt uppvärmt så här års. Har så klart inte brutit upp väggen för att se hur väggen mår så här nåt år efteråt...
Asfaboard isolerar något, men är ju ingen superisolering.
 
Jag tror jag har bestämt mig för vindskyddsväv ute och inne och den extra isoleringen jag nämner ovan! Det borde bli ca 170-180mm isolering i väggarna!

Ska isolera mer i taket med. Där ligger det 50mm spån just nu som ska dubblas.

Det lär bli en markant skillnad jämfört med dagens för nu blåser det rätt genom lokalen! D
När jag eldade upp till 15grader förra vintern tog det drygt 2timmar så var det nere vid nollan igen😨
 
Redigerat:
Du behöver inte lägga så mkt krut på väggarna om du bara tänker ha 10 cm spån som takisolering. Skulle rekommendera 30-50 cm spån i taket. Sedan är ju garagedörrar normalt inte vare sig vindtäta eller särskilt isolerande. Och eftersom just garagedörrar inte är så täta så är det väsentligt att det blir tätt överallt annars för att slippa tvärdrag. (Bortsett måhända från en väggventil eller två som är bra att ha om och när det är befogat, såsom t ex när man kör in sin isiga/snöiga/blöta bil varje dag på vintern. Om man bara har sommarfordon i garaget så kan man hålla dem stängda.)

Även om kaminen är gratis, och kanske också veden, så ska kaminen matas - ofta. Rekommenderar en luft/luft-VP med underhållsvärme. Bör vara mkt bättre i garaget. Dessutom håller det golvet/plattan åtminstone över nollan. Även om luften kan värmas upp snabbt så gäller inte det ett betonggolv, och särskilt inte ett utan isolering under. Har själv legat och skruvat och det är inte skönt på ett iskallt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.