Igår använde vi luftvärmepumpen (Panasonic CU-5002 AVT) för att temporärt få lite extra värme i vårt vardagsrum. Idag när vi slår på den så blåser den bara kalluft (eller iaf inte varmare luft än den som finns inne redan) och när jag går ut och kontrollerar så verkar all media ligga i en pöl på marken under utedelen, men fläkten på utedelen går som vanligt.

Vad kan ha hänt och är det reparerbart för en billig penning eller är det enklast att bara installera en ny? Tidigare ägaren installerade den 2009 och jag kan tycka att den bör hålla längre än 6 år, men vad vet jag. Som tur är så är inte luftvärmepumpen den primära värmekällan, det finns både golvvärme och kamin, men känns lite surt om den gått sönder ändå...
 
Mediet blir i gasform när det släpps ut i luften. Det på marken är kondensvatten, så något gör den.
Står inte inställd på kyla då?
 
Ja där ser man, när jag valde att ta Heat istället för Auto så får jag (efter 5-6 minuter) värme i den, nästan som att utedelen frusit. Kanske går lite enklare att åtgärda då...
 
Har du den ställd i Auto så kan den gå i kylläge när det är några grader varmare än inställd temperatur på pumpen, t.ex. man lagar mycket mat och använder ugnen mycket.
 
A
Ja precis
pölen beror med all sannolikhet på kondens vatten från avfrostningen.

driftläge auto medför att den kyler när rumstemperaturen ökar tex om man eldar i öppen spis etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.