Jag har precis byggt ett uterum på en del av husets långsida och är nu lite fundersam till hur jag löser takfoten på bästa sätt.
Huset är ett enplans och cirka 15,4m x 8m med öppen takfotsventilation samt oisolerad kallvind med ventilerad nock hela vägen. Det finns inte några ventiler i gavlarna.
Jag vill tillägga att det inte finns några som helst problem på vinden idag.

Uterummet är 7m x 4m òch är placerat på en långsida. Det har en fast vägg, ena kortsidan, och skjutdörrar på de andra två sidorna.Partierna kommer från Willab Garden, WG62 Eco, och ska ha U-värde på 1,6, det är dock ingen bruten köldbrygga. Taket är 40mm kanalplast och ska ha U-värde på 1,0. Den fasta väggen har 140mm isolering i sig och golvet har 100mm under sig.

Tanken är att använda det aktivt från mars till nov och vi kommer installera två värmefläktar á 2kWH för att kunna få upp temperaturen vid behov. Vi skulle också vilja använda det vid enstaka tillfällen vindertid och då räknar vi med att få ha igång fläktarna ett tag och sen komplettera med filtar och tofflor.

Frågan är nu hur jag lämpligast gör med takfoten. Om man stänger till helt påverkar ju detta konstruktionen för hur ventilationen fungerat hittills, frågan är ju bara hur mycket? I.o.m. att man i så fall stänger nästan halva den ena långsidan så antar jag att det kommer märkas i hur luften cirkulerar?
Å andra sidan, om jag inte stänger till takfoten så kommer jag tillföra varmare luft eftersom det kommer vara en högre temperatur i uterummet än den luften som togs upp på vinden tidigare, vilket inte känns helt lyckat heller. Speciellt inte de gånger man värmer upp på vintern.

Helst vill man ju stänga eftersom det blir lättare att hålla kvar värmen i rummet och på så sätt få upp temperaturen lättare vid kallare årstider men samtidigt vill jag inte göra något som kan påverka vinden negativt.

Jag kan ju knappast vara först med denna frågeställningen så hur har alla andra gjort / eller hur ska man göra på bästa sätt?
 
Du skulle ju kunna sätta in ett gäng sånna här en liten bit upp på råsponten i takfoten. Då får du in luften om du stänger den vanliga takfotsventilationen..

mogelstopp-2500-10-pack.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mögelstopp
 
Jag hade stängt igen. Sen hade jag hållt koll på vinden med jämna mellanrum för att ev se förändringar. Lägg in påminnelser i telefonen om att nu är det dags att kolla vinden.
Har du WG62eco så har du bruten köldbrygga i sidoprofilerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.