Hur ska jag koppla in nexa dimmer om jag har två strömbrytare men går till samma lampa? Har kopplat in på första uttaget men då kan jag bara släcka på det andra ? Sätter jag dubbla så slår dom ut varann
 
tommib
Du får nog förklara bättre eller rita en bild. Har du alltså två strömbrytare som ska styra samma nexadimmer? Det ska gå alldeles utmärkt (och gör det hemma hos mig). Vilken dimmer är det, vilka knappar?
 
tommib skrev:
Du får nog förklara bättre eller rita en bild. Har du alltså två strömbrytare som ska styra samma nexadimmer? Det ska gå alldeles utmärkt (och gör det hemma hos mig). Vilken dimmer är det, vilka knappar?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nexa dimmer är kopplad på det bortre utagen går att tända och släcka på modulen

Det närmaste uttaget går det bara att släcka på dom går till samma taklampa

Hur ska jag koppla för att tända och släcka på båda ?
 
tommib
Jaha, du har en helt vanlig trappkoppling.
Om du ska få det där att funka måste du byta den ena (eller båda) lampknapparna till Nexas egna radioknappar och programmera in den knappen i mottagaren. Det finns mig veterligen inget sätt att trappkoppla en nexamottagare.

Monteringen är behörighetskrävande, bara så du vet.

Om du ska byta den ena strömbrytaren till en radiobrytare så måste du bygla ihop ledarna. Troligen är det så enkelt som att sätta alla tillsammans i en trepolig wago men det måste naturligtvis kontrolleras.
 
Varför skulle det inte fungera med trappkoppling?

Om du kopplar ihop brytarna enligt bilden, och kopplar in Nexan på L utgångarna i bilden
så ska det nog fungera:)

17-6_trapp_trapp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 skrev:
Varför skulle det inte fungera med trappkoppling?

Om du kopplar ihop brytarna enligt bilden, och kopplar in Nexan på L utgångarna i bilden
så ska det nog fungera:)

[bild]
Okej men vill ej dra nya kablar så ena får nog bara vara avstängning
 
Ok, men om du har 3 kablar mellan strömbrytarna så räcker det.
Lite svårt att se på bilden hur det är kopplat.
 
tommib
Peter2400 skrev:
Varför skulle det inte fungera med trappkoppling?

Om du kopplar ihop brytarna enligt bilden, och kopplar in Nexan på L utgångarna i bilden
så ska det nog fungera:)

[bild]
Ja, ok då. I det fallet fungerar det. Men det blir en rätt dum installation då nexan inte vill ha nätspänning på sin knappingång. Risken är ju att någon tror att det är en vanlig trappkoppling och inte tittar i båda dosorna innan de kopplar om. Man måste också ha ytterligare en "mellantråd", men kan iofs skippa tändtråden från "bortre" brytaren, så den kanske går att återanvända. Det beror på hur det är kopplat.

Edit: LOL, Peter svarade redan....
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
såhär sen närmaste ut



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär är nexan kopplad dom gröna är sammankopplade


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
såhär kopplat i dosan
 
  • Gilla
Elverlind
  • Laddar…
Såhär måste det nog kopplas om du skall kunna använda det.

Du får inte koppla 230V på de två vita trådarna som kommer ut ifrån NEXA Dimmern, står i instruktionsboken.
Antalet trådar du har kan räcka om du får plats och sätta NEXA Dimmern i kopplingsdosan. Annars får du dra ner extra tråd till strömbrytardosan.

Byggahus NEXA Dimmer.png


/ Tycker själv att NEXA:s idé med dimmern är dålig, en sån här funktion är enklast med något som man styr med återfjädrande tryckknappar. Blir så mycket PÅ/AV klickande på strömbrytaren för att dimmra, och mycket jobbigare och styra ifrån flera ställen.

(Z-wave har så man kan styra dimmringen med återfjädrande tryckknappar)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.