Vi håller på och bygger ett badrum med två duschar och en toalett. Arkitekten har ritat ett förslag men det känns inte helt hundra nu när det börjar närma sig deadline. Kan ni hjälpa? Det är det högra badrummet på bilden. Skalan finns längst ner på bilden.
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det ni inte gillar med förslaget?
 
Det är inritat en vägg mellan kommod och toa. Förstår poängen men rummet kommer att kännas väldigt litet och ljuset från fönstrens "försvinner"
 
Är det fasta duschväggar? Tycker det ser trångt ut, det bildas en helt onödig korridor inne i badrummet. Vikväggar som viks in mot hörnet när de inte används är trevligare. Om man vill insynsskydda kan man köpa ett par klarglas och ett par frostade och sätta en frostad och en klar i varje hörna så att man inte ser varandra i duschen.

Antar att det är en stor familj, eftersom ni ska ha badkar, tre duschar och 4 tvättställ, är det fler sovrum på bottenvåningen? Eller extremt bråttom på morgnarna?

Enda gången vi känner att en dusch, ett badkar och två tvättställ är tight är när vi har hela släkten på övernattning.
 
Håller med om väggarna! Gillar inte korridorskänslan. Det vänstra badrummet blir mitt och makens. Det högra skall tre tonårstjejer dela på 🙈😂
 
Jag hade byggt två mindre badrum med varsin toa, dusch, och handfat.

Korridoren är inte idealisk, med ett badrum hade jag haft kvar lösningen till vänster och installerat en skjutdörr i öppningen då jag tycker det är mycket obehagligt att borsta tänderna i samma rum som någon som sitter på toaletten. Den högra duschen hade jag troligtvis bytt till vikbara väggar.
 
Håller med dig om korridorkänslan och tänker på samma lösning som Anna_H, dubbla dörrar som är frostade som går att stänga mot hörnen, sedan tänker jag lite på toalettstolen, finns det inte risk för köbildning eller konflikter vid toalettbesök, en dörr till två duschar "låser" ju båda, nu är det som du skriver sent i planeringen, hade ju varit bra om kan kunde stänga om bara den ena duschen och toaletten så man fortfarande kom åt den andra.
 
Jag har en del funderingar om själva konceptet, hoppas att det inte uppfattas som alltför negativt och off topic!

Två duschar? Detta är väl en vanlig familjebostad för 4 - 5 personer?
De flesta vill ha det lite privat när man sköter hygienen, så hur ofta kommer bror och syster, mor och son eller far och dotter att duscha samtidigt?
Och normalt tar en dusch ca 5 minuter, så det blir väldigt låg utnyttjandegrad på duscharna. Och det förefaller att vara ett 1½ plans eller tvåplanshus, så det finns säkert en dusch på den andra våningen också.

Ni som har dubbla handfat i era hygienutrymmen: Hur ofta används båda handfaten samtidigt?
Sedan är det ju dubbla hygienutrymmen på detta plan, med tillsammans 4 handfat och 3 duschar.
Den personliga hygienen är ju viktig, men är inte detta overkill?

Sedan, lite OT, tycker jag planlösningen är ganska tråkig, om ni ursäktar.
För att komma in i det stora sovrummet skall man gå via en garderob.
Samma sak när man skall in i det ena hygienrummet; då går vägen också genom denna garderob.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Är nedervåningen redan klar eller finns det möjlighet att vara flexibel där? Har du ritning att lägga ut? Jag skulle som förälder, om utrymmet finns, definitivt välja att ha mitt sovrum nere och låta tonårsdöttrarna husera på övervåningen. Då öppnar sig nya möjligheter för en helt separat toalett.
 
Fritt fram att ha synpunkter knockonwood. vi är väldigt nöjda med planritningen efter ca 10 förslag. Det är ett gammalt hus och vi vill inte riva för många gamla väggar. Inget badrum finns på bottenplan.

Det ena badrummet hör ju till det stora sovrummet. Exakt hur garderobsväggen kommer att utformas är inte helt klart. Kanske blir det vanliga garderober i sovrummet istället.

Vi har bara döttrar och tror att de kommer att kunna duscha tillsammans under många år. Hos oss är det alltid trängsel vid handfaten så vi längtar efter fler 😊.
 
T
KnockOnWood skrev:
Jag har en del funderingar om själva konceptet, hoppas att det inte uppfattas som alltför negativt och off topic!

Två duschar? Detta är väl en vanlig familjebostad för 4 - 5 personer?
De flesta vill ha det lite privat när man sköter hygienen, så hur ofta kommer bror och syster, mor och son eller far och dotter att duscha samtidigt?
Och normalt tar en dusch ca 5 minuter, så det blir väldigt låg utnyttjandegrad på duscharna. Och det förefaller att vara ett 1½ plans eller tvåplanshus, så det finns säkert en dusch på den andra våningen också.

Ni som har dubbla handfat i era hygienutrymmen: Hur ofta används båda handfaten samtidigt?
Sedan är det ju dubbla hygienutrymmen på detta plan, med tillsammans 4 handfat och 3 duschar.
Den personliga hygienen är ju viktig, men är inte detta overkill?

Sedan, lite OT, tycker jag planlösningen är ganska tråkig, om ni ursäktar.
För att komma in i det stora sovrummet skall man gå via en garderob.
Samma sak när man skall in i det ena hygienrummet; då går vägen också genom denna garderob.
Hehe....ungdomar och särskilt om det är flickor duschar säkert i 30-40 minuter och inte endast 5 minuter som du skriver:p

Men som sagt, rätt så häftigt med så många duschmöjligheter i ett hus, 4 stycken om man räknar in badkaret!
 
Ok, om ni inte vill riva i väggar är det kanske svårt att få till två helt separata duschar på helt annat sätt.
Ett annat alternativ:
Bygg en stor och bred dubbeldusch längs hela vänstra väggen, med en glasskiva utåt rummet och ingång från två håll, då får ni flytta runt lite på toaletten och handfaten för att få bra med plats.
ex INRs med ingång från två håll: INR duschvägg med dubbeldusch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget badrum på BV, men gäst-wc hoppas jag ?
 
Martin E - jag tänkte så också men maken gillar inte grejen med dusch närmast fönstret 😕.
 
Tank - det känns nästan som om du förstår oss 👍🏻😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.