Hej!
Jag har köpt och håller på att få byggt ett älvsbyhus (sleipner) men kopplat garage (V30). Detta är ett standard koncept från många hustillverkare. Eftersom det är en höjdskillnad mellan garagegolvet och golvet inne i huset så vill kommunen att jag bygger en ramp inne i garaget. Jag anser att detta är vansinne då nästan halva garaget kommer att tas upp av rampen. Självklart kan jag göra en ramp med alla räcken och halkskydd osv som står där vid slutbesiktning men som jag sedan gör mig av med, men det bär emot att vi inte ska få huset godkänt på slutbesiktningen eftersom vi inte kommer ha en ramp då pga att vi inte gjutit garagegolvet ännu. Dock måste det ha byggts tusentals hus med just denna konstruktion. Vad jag vet är det bara vissa handläggare på Umeå kommun i hela Sverige som tolkat lagen kring handikappanpassning på detta sätt. Bifogar ritning med ramp enligt beviljat bygglov.

Tacksam för tips på hur jag ska tackla detta!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Jonas
 
Hemmakatten
Kan man ta sig från garaget på utsidan till husets ytterdörr utan trappsteg? I så fall borde det räcka.
 
Helt vansinnigt, vad är det för dumma fjolligheter?!
Det ska givetvis byggas hus som anpassas till rörelsehindrade genom att tex dörrposter osv. är breda nog att ta sig igenom så inte halva huset behöver demoleras för att bli beboeligt för rörelsehindrade, men en sån här ramp kan ju enkelt byggas till i efterhand av en eventuell handikappad person som skulle köpa huset i framtiden. Vilket slöseri med både utrymme och resurser att bygga något som absolut inte behövs, det är ju en privatbostad och inte en offentlig byggnad!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Räcker det inte att det är möjligt att sätta dit en ramp?
Du känner ingen som kan låna dig en stålramp?
 
Vad jag vet så betalar kommunen ingen bostadsanpassning alls vid nybygge. Sitter själv i rullstol men har aldrig byggt nytt utan fått anpassat dom hus jag köpt.
Ser ju knas ut att ha ramp rakt ut, varför inte längs med väggen? Jag har fått mitt garage utbyggt som bostadsanpassning till totalt 48kvm och rampen är ca 1 bred (med en platå 1×1m utanför dörren) och ca 2.50 lång. Den tar ju upp lite plats men ut med väggen känns de ok.
En vänner byggde nytt hus och fick avslag på all typ av anpassning. Överklagade flera gånger utan framgång. Garaget hade han dock byggt i samma nivå som huset.
 
Sätt en aluminiumram med räcke och allt så alla blir glada och när allt är klart tar du bort den och bygger en i trä, ut med väggen. Kostar inte många kronor att bygga en träramp. Snyggare och så son du själv vill ha.
 
Det finns inget krav på att ha ramp in i huset, utan som nästan alla andra hus i Sverige så har vi en trappa upp till farstubron. Men det finns inget krav på att någon i rullstol ska kunna ta sig in i något hus, bara om de är i huset att de kommer åt allt. Men jag (och vad jag förstår alla andra kommuner i Sverige utom Umeå) kan tycka att det räcker att man kan ta sig med rullstolen från bilen ut genom porten och sen in i huset den vanliga vägen.
 
att ha rampen efter väggen är inget alternativ, då går inte bilen in.
 
Bör ju vara upp till dig om du vill rulla utvägen. Jag fick "strida" om att få en dörr mellan hus och garage som anpassning. Fanns ingen öppning från början och kommunen såg inget behov av att ja skulle ha de heller.
Snö, halka, matkassar osv var mitt skäl och till slut var de ok.
 
Var ju synd att ytterdörren på garaget satt där den är för annars hade du haft den väggen för ramp. Flytta dörren till dit där rampen hade slutat :) Allt måste vara bättre än att ha den rakt ut.
 
Då är det väl bara att skruva bort handtaget från dörren och kalla den vägg.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Du kanske kan köpa en beg handikapphiss innanför dörren? Som du sedan tar bort.

Jag skulle dock börja med att ringa handläggarens chef och påpeka det orimliga i detta.
 
Jag har svårt att se att detta kan vara ett krav. Läs BBR 3:132 så framgår det tydligt att man inte kan kräva detta. Tillgängligheten ska anses vara tillgodosedd om det med enkla medel i efterhand går att ordna en ramp till entrén. Umeå kan ha antagit en egen policy men jag har svårt att se att det finns lagstöd för det.
 
Kan ni inte ändra namn på "garaget" till "förråd" och sedan parkera bilen ute i det fria?

De flesta villaägare använder ju ändå vara garaget till förråd för allsköns "skräp".
 
De kan inte kräva att du har en ramp, kravet är att det ska finnas plats för vilplan och ramp. Och det gör det ju? Alternativet om de envisas är att sätta igen dörren, tillfälligt och ta upp den igen efter godkännandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.