Solklart val: Miele.

Erfarenheten säger att de har närmast obegränsad livslängd. Extra låg energideklaration betyder ingenting om du har kortare livslängd.
Extra låg energideklaration är för övrigt inget som är värt att betala för mycket extra för, räkna på det själv!
Hur många Kwh sparar du och vad kostar förbättringen. Hur många år behöver du för att tjäna in det?
 
KristinaRT
Som någon skrev; Miele brukar vara något dyrare, men här är priset nöstan identiskt. Min gissning ör att Miele antingen är en enklare/basic modell eller några år gammal som är på utgång. Behöver inte vara fel, men det kan vara bra att veta.

Ang energideklaration, så handlar det (för mig) inte bara om hur lite den drar, det handlar om en princip att välja miljövänligt när man kan, på samma sätt som jag väljer miljörätt i många andra situationer också. Dessutom har vi några strömavbrott varje år och vår nya A++ håller kylan mycket längre än vårt gamla, vilket är skönt :)
 
Jag har förra årets modell av Bosch.
Skåpet är tyst och rymligt. Kvalite'n känns mkt bättre än det gamla AEG (1996 från Osby) vi tröttnat på.
Men, en sak ångrar jag, och det är att jag inte brydde mig om att titta närmare på skåpet i butik, då hade jag insett (kanske, för problemet märks egentligen inte förrän man har kyla och skåpet på ett halt klinkergolv!) att med en heldörr (vi hade två dörrar i gamla skåpet), så blir det väldigt stora öppningskrafter, så hela skåpet glider ut och man får ta i en del varenda gång man ska in.
En gång sedan i januari har kondensslangen satt igen och innan jag kom underfund med det var det ännu värre vacuum...
Bosch lite dyrare modeller har ett "uppbrytande" handtag med mekanik, jag ångrar att jag inte tog ett sånt.
Får väl limma fast skåpet i golvet eller lägga några gummibitar under.
Eller bygga om till uppbrytande handtag...
Och läser man recesionerna för Miele så ser man just att detta har deras skåp:
Fantastiskt lättöppnande handtag, som gör att man slipper frustrerande vaccumsug när man nyligen öppnat kylskåpet!
 
Jag köpte Miele i tron att det skulle vara bra kvalité - priset brukar ligga över andra märken - men kylskåpter, eller rättare sagt dess kompressor gick sönder efter en månad.

Blir inte Miele nästa gång iallafall.
 
karlmb skrev:
Jag har förra årets modell av Bosch.
Skåpet är tyst och rymligt. Kvalite'n känns mkt bättre än det gamla AEG (1996 från Osby) vi tröttnat på.
Men, en sak ångrar jag, och det är att jag inte brydde mig om att titta närmare på skåpet i butik, då hade jag insett (kanske, för problemet märks egentligen inte förrän man har kyla och skåpet på ett halt klinkergolv!) att med en heldörr (vi hade två dörrar i gamla skåpet), så blir det väldigt stora öppningskrafter, så hela skåpet glider ut och man får ta i en del varenda gång man ska in.
En gång sedan i januari har kondensslangen satt igen och innan jag kom underfund med det var det ännu värre vacuum...
Bosch lite dyrare modeller har ett "uppbrytande" handtag med mekanik, jag ångrar att jag inte tog ett sånt.
Får väl limma fast skåpet i golvet eller lägga några gummibitar under.
Eller bygga om till uppbrytande handtag...
Och läser man recesionerna för Miele så ser man just att detta har deras skåp:
Om du kommer åt så sätt in fingrarna i tätningslisten i samma moment som du öppnar dörren. Då försvinner vacumet i skåpet och du kan öppna lätt. Så får vi göra på vårat Electrolux skåp.
 
A
bosch har en fix för detta
en liten plastbit stor som en avbruten tändsticka limmas på skåpet undertill där listen tätar
 
A
Marlun017 skrev:
Jag köpte Miele i tron att det skulle vara bra kvalité - priset brukar ligga över andra märken - men kylskåpter, eller rättare sagt dess kompressor gick sönder efter en månad.

Blir inte Miele nästa gång iallafall.
tyvärr har Miele Danfoss kompressorer... som alla andra skåp i västvärlden (Europa).
tyvärr gör Danfoss sina kompressorer i Slovenien där alla (nästan) öststats kompressorer kommer i från
 
karlmb skrev:
Jag har förra årets modell av Bosch.
Skåpet är tyst och rymligt. Kvalite'n känns mkt bättre än det gamla AEG (1996 från Osby) vi tröttnat på.
Nu vill jag inte grusa dina förhoppningar eller låta elak men jag tror att din ny Bosch aldrig kommer i närheten av den kvalité som ditt gamla AEG skåp hade.
I princip alla nyare kyl och frys har en fruktansvärt dålig materialkvalité.
Läs tex här: http://www.radron.se/artiklar/Kop-ett-kylskap-med-sa-lite-elektroniskt-lullull-som-mojligt-/
 
De går väl att hänga om?
 
electroluxaren skrev:
bosch har en fix för detta
en liten plastbit stor som en avbruten tändsticka limmas på skåpet undertill där listen tätar
Du menar som de erbjuder kunderna?
 
electroluxaren skrev:
tyvärr har Miele Danfoss kompressorer... som alla andra skåp i västvärlden (Europa).
tyvärr gör Danfoss sina kompressorer i Slovenien där alla (nästan) öststats kompressorer kommer i från
Nope, i mina Bosch kyl o frys är det kinesiska kompressorer..
 
Redigerat:
Huddingebo skrev:
Nu vill jag inte grusa dina förhoppningar eller låta elak men jag tror att din ny Bosch aldrig kommer i närheten av den kvalité som ditt gamla AEG skåp hade.
I princip alla nyare kyl och frys har en fruktansvärt dålig materialkvalité.
Läs tex här: [länk]
Mmm, men den där reparatörn borde kanske lära sig lite om modern elektronik.
Kretskorten är svindyra men egentligen borde det inte vara några större problem att reparera dem, ofta är det usla std-komponenter som kondensatorer o liknande samt dåliga lödningar som lämnar in. Inte så svårt att felsöka om man dessutom haft inne några liknande innan.
Artikeln handlar dessutom om kombinerade kyl/frys, de har tydligen sparats mest på, iom att man numera försöker klara sig med en kompressor istf 2 mm.
Så separata skåp är tydligen en fördel.
Ett tips om man vill få veta vilka skåp som är sämst är ju att göra ett besök på kommunens återvinningscentral...Där finns facit. (Synd man inte får plocka reservdelar av ngn anledning, är det miljövänligt???)
Jag vidhåller att grundkvaliten är överlägsen på mina nya Bosch-skåp, ljudnivå, stabilitet i kabinettet mm är inte på samma usla bana som de gamla AEG-skåpen mm mm , men sedan får man ju se vilka komponenter som ger upp i förtid numera. Kompressorerna är som sagt kinesiska.
Fö hade vi nog behållit AEG-skåpen ett tag till om inte termostaten (från fabrik felmonterad i kylen så att känselkroppens ledning blivit klämd), som jag bytte till en ny Danfoss likadan som orginalet, också gett upp efter bara 3 år. Den nya var tillverkad i Kina...
 
A
karlmb skrev:
Du menar som de erbjuder kunderna?
tillbehör skulle jag välja att uttrycka det som.
du kan säkert hitta något som fungerar lika bra men billigare hemma hos dig
tex en bit cocktail pinne och superlim
 
A
kul då måste även skåpen vara tillverkade i Kina vilka modeller är det så vi andra kan hålla oss undan?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
karlmb skrev:
Mmm, men den där reparatörn borde kanske lära sig lite om modern elektronik.
Kretskorten är svindyra men egentligen borde det inte vara några större problem att reparera dem, ofta är det usla std-komponenter som kondensatorer o liknande samt dåliga lödningar som lämnar in. Inte så svårt att felsöka om man dessutom haft inne några liknande innan.
Artikeln handlar dessutom om kombinerade kyl/frys, de har tydligen sparats mest på, iom att man numera försöker klara sig med en kompressor istf 2 mm.
Så separata skåp är tydligen en fördel.
Ett tips om man vill få veta vilka skåp som är sämst är ju att göra ett besök på kommunens återvinningscentral...Där finns facit. (Synd man inte får plocka reservdelar av ngn anledning, är det miljövänligt???)
Jag vidhåller att grundkvaliten är överlägsen på mina nya Bosch-skåp, ljudnivå, stabilitet i kabinettet mm är inte på samma usla bana som de gamla AEG-skåpen mm mm , men sedan får man ju se vilka komponenter som ger upp i förtid numera. Kompressorerna är som sagt kinesiska.
Fö hade vi nog behållit AEG-skåpen ett tag till om inte termostaten (från fabrik felmonterad i kylen så att känselkroppens ledning blivit klämd), som jag bytte till en ny Danfoss likadan som orginalet, också gett upp efter bara 3 år. Den nya var tillverkad i Kina...
Danfoss gör inga termostater i Kina men däremot i Slovenien.
Du har väl fått en piratkopia

oavsett så är kvaliteten på nya kyl produkter avsevärt sämre än de för 20- tal år sedan.
livslängden halverats åtskilliga gånger.
Detta helt beroende på kravet om energieffektivitet och Asien marknadens prisdumpning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.