Hej,

ställde samma fråga i en kanske för syftet felaktig tråd.
Har ett elementhus där fönstret är bytt och jag upplever att det har sjunkit i mitten vidare sitter fönstret stenhårt inspänt och att fönsterramen bågnar inåt.

Är stolpen i mitten bärande eller rättare sagt var stolpen i mitten av det inringade området bärande?

Bifogar lite bilder.
ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fönster kapad stolpe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0364.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid första anblicken ser det onekligen ut som om man tagit bort en stolpe och belastat fönsterbågarna med taklasten.
Men det kanske "bara" är en underdimensionerad balk som tröttnat?
 
Jag tror att balken är de två "lådorna" ovan fönstret. Alltså, balken ala elementhus är en lådkonstruktion detta är dock en gissning från min sida då jag inte kan se att det finns utrymme att lägga en bärande balk ovan lådan och under bjälklaget på plan 2. Detta utan att veta något med säkerhet.

Det finns en stolpe i ritningen (inringad) skall den tolkas som att den är bärande?

Har läst här i forumet att fönster eller delar av fönster (kan hända att man avsåg stolpen i mitten snarare än själva fönstret) kan vara bärande i just elementhus. Det var efter denna läsning jag synade fönstret närmare.
 
Redigerat:
L-E skrev:
Jag tror att balken är de två "lådorna" ovan fönstret.
Så kan det vara, men en skarv mitt i en balk? Hur fasiken tänkte den konstruktören?
 
Bob_the_builder
Om vi antar att fönstret sitter i en långsidevägg (dvs där takstolarna ligger på ett vanligt sadeltak) så är alla väggreglar bärande.Man kan inte ta bort en regel utan att växla av med en balk.
 
fönstret sitter på en långsida och taket är ett sadeltak, elementhus byggt 1970

vad menar man med lång läpp?
 
Redigerat:
I mitt hus hade jag bärande karmar. alla fönster och fönsterdörrar var 900 breda, precis som alla andra väggmoduler. Det fanns ingen hel balk över dessa. utan bara 900 mm lång upplagd på varje regel/karm. Funkar ju bara så länge man inte tar bort någon av dessa stolpar.

Ser likadant ut på dina bilder. Så kolla upp det och växla av med en balk så fort som möjligt.
 
ska inhandla en lyftanordnng samt en pelare imorgon
 
Vad är det för kym på dom nya fönstrena?
 
1.6 m2/fönster alltså öppningen är 1.6 * 2 m
 
Om dom gamla och nya fönstrena var/är 10 x 16, så har det kanske inte varit en stolpe mellan karmarna?
 
finns ett färskt sågsnitt dessutom är det en stolpe markerat i ritningen så det fanns definitivt en stolpe där
 
Bor också i Elementhus från Mockfjärd Men kan ändå inte säkert svara. Du har ett bra utgångsläge eftersom du har bättre ritningar på ditt hus än vi har på vårt. Jag rekomderar dig att ta kontakt med mannen bakom den här firman för rådgivning. http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusakuten---hjalp_851
Hjälpte oss jättemycket när vi hade funderingar om vårt tak.
 
I vårat hus är många reglar ihopbyggda med karmarna vilket medfört att vi vid fönsterbyte fått kapa en regel och skarva in en ny. En riktigt korkad konstruktion, men den håller ihop. I vardagsrummet har vi en fönsterrad på 7 meter.

Om du skall skarva in en regel i mitten lär du väl få byta fönster?
 
Dina gamla fönster var bärande. Man ser tydligt hur de gamla karmarna/sidostyckena går förbi överstycke och bottenstycke och ersätter en stående regel. Har bytt ut tusentals fönster i såna hus det ser precis likadant ut som på din bild.
Är det "bara" två fönster i bredd så går det oftast bra att göra som på bilden men det gäller att klossa upp ordentligt så det inte sjunker. Helst så stämpar man upp innan och sen monterar de nya fönsterna och klossar upp.
Är det fler fönster i rad så bör man antingen montera de nya (mindre) fönsterna karm i karm och då behålla de stående karmdelarna alternativt riva och växla av med beräknad balk.
 
  • Gilla
Aydin Hasarli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.