Ok.
Så du menar att man inte ska tejpa fast strömkabeln utanför röret??
 
Inte om du tänker gjuta in röret nej. Den lilla extra kostnaden för ett installationsrör borde inte stjälpa lasset. Gör det hursomhelst enklare att byta kabeln om det skulle behövas...
vattenavloppt.jpg
 
Ok nu hänger jag med..
Men jag hade tänkt dra rören mellan reglarna i taket innan gipsskivorna kommer på plats.
Någon som har gjort på detta viset eller är det jag som är ute och cyklar!!
 
Det går säkert lika bra det med ;)
 
(Hoppar in i denna tråden..)
Har kollat runt på dammsugare. Verkar finnas 2 olika dimensioner på rör, men ingen av dom verkar ha några bra fästen. Funderar därför på att dra vanliga plaströr, dessa finns fästen till. Inser att det kan bli problem med ihopkopplingen med dammsugare och vägguttag.
Någon som har gjort detta ? Som har åsikter ?
 
Det är väl 55 (53?) mm till de flesta cd om jag inte minns helt fel. 50mm avloppsrör blir ju då högre tryckfall + att det inte finns några bra Y-kopplingar, så det blir ännu värre tryckfall.
Jag köpte Nilfisk, och där följer det med rörfästen som jag tycker funkar bra (ett par skruv på varje sida)
 
Har blandat lite olika till vår husky, avloppsrör en går fint att komikers med husky vita rör. Har inget problem med dåligt sug trots en hel del böjar på sugledningen samt en ganska lång ledning för utblåset som jag gjutit in i plattan.
 
Köpte hem Electrolux rör, bara för att kolla på och testa hur jag kunde förlägga dom. Dom hade inga rör fästen, utan sa att dom satte sina saker med skruvförband, vilket jag känner låter B.

Tack för svaren. Ska kolla runt mer. Skönt att höra att det verkar finnas lösningar.
 
E-lux system är väl bara 42 mm? Jag valde att bygga ett standard 50 mm limmat system mtp tryckfall och framtida kompatibilitet. 50 mm får ändå anses vara standard och det finns oändligt med tillbehör, exempelvis bra fästen för den som är för fin för hålband och random träskruv :)
 
Limmade rör för centraldammsugare är 51 mm (50,8 mm/2"). Även de svensktillverkade. De passar följaktligen inte i vanliga avloppsrör. ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Just det, 51 mm är det. Är de så intresserade av att tjäna pengar så man inte ska kunna använda vanliga avloppsrör :thumbdown:
 
Intressant, mina husky/canvac rör passade bra ihop med vanliga gråa rördelar
20151213_203538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
karlmb skrev:
Just det, 51 mm är det. Är de så intresserade av att tjäna pengar så man inte ska kunna använda vanliga avloppsrör :thumbdown:
Amerikansk standard, vettu! Tum, fot, pund, tre jävla sorters uns osv. m.m. etc. :D

[video=youtube;5q4FjKU3tFw]https://www.youtube.com/watch?v=5q4FjKU3tFw[/video]
 
Redigerat:
magnetens skrev:
Intressant, mina husky/canvac rör passade bra ihop med vanliga gråa rördelar
Det går bara man vill. :)
 
  • Gilla
Torgny Jonsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.